Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

busigdemon kanske är en av "extremisterna" som räknar bort allt med Negativ i också? Antikpolskt kanske man ska köra med som begrepp då för att minska förvirringen. ;)

Antikpolsk, gammalpolsk, nypolsk och modernpolsk. Eller nåt...

Haha! Ja busigdemon ÄR extremist så jag brukar fråga henne, sen tänker jag själv oxå. Vi sitter på vår Etram- 3 år om 2 månader nu o han, lille hingsten står helt still o filurar bara. Han är en DRÖM mentalt. I går var han på gången när 2 av våra snygga ston kom in i stallet o han blåste upp sig o fällde ut allt, frustade o lät o sen när matte sade "kom så går vi ut, killen" så vände han på klacken o följde med lugn som en filbunke. Man häpnar över denna kille. Han har alltid gått i flock med både ston o ett tag en äldre hingst o nu en yngre. Han fribetäcker o gillar brudarna men MATTES ord är lag för honom.
Nån fler som har en hingst som är som ett lydigt lamm?
:love::angel:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack för förklaringen. :bow:

Men varför hänger man upp sig på honom på ett avgörande sätt? Som jag har förstått det så skövlades och förstördes polsk arabavel flera ggr under 1900-talet och man fick i mångt och mycket börja om från början ett antal ggr. Det måste alltså vara flera hingstar än bara denna som man plockade in "utifrån"? Varför är då Aswan/Palas så avgörande?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack för förklaringen. :bow:

Men varför hänger man upp sig på honom på ett avgörande sätt? Som jag har förstått det så skövlades och förstördes polsk arabavel flera ggr under 1900-talet och man fick i mångt och mycket börja om från början ett antal ggr. Det måste alltså vara flera hingstar än bara denna som man plockade in "utifrån"? Varför är då Aswan/Palas så avgörande?
Ja, det är en bra fråga... Kanske är det att man inte gillar så mycket egyptblod så "sent" i de polska stamtavlorna? Kanske är det för att Palas användes så flitigt och finns i så många polska hästars stamtavlor? Om man inte vill linjeavla på honom är det mycket svårt att få ihop det idag om man inte kombinerar med gammelpolska hästar. Om man nu vill avla helpolskt, vill säga.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag har haft flera arabhingstar, yngre, äldre, avelshingstar etc. Av dessa är det bara en som haft lite knepigt med hormonerna, resten har varit ytterst trevliga, lydiga och samarbestvilliga att ha och göra med - med eller utan ston :)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jag har träffat på, hanterat och ridit en hel del arabhingstar och har hittills bara träffat en som var riktigt otrevlig. Sen har en del haft lite högre "busighetsgrad" än andra (och några har haft mycket nerver) men de flesta har faktiskt varit väldigt okomplicerade oavsett ålder, om de betäckt osv.

Jag har träffat fler kluriga arabston jag... ;)
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Vi hade Nord här ett par år, tills han fick somna in tidigare i höstas pga hälsoskäl. Det var den mest underbara hingst jag har träffat. Han var helt cool även när han hade högbrunstiga ston omkring sig, visste hela tiden vad som förväntades av honom och visste att även om hormonerna spökade så var det oss människor han skulle lyssna på.
Har hört många säga att just arabhingstar är ovanligt lätthanterliga överlag. Jag hoppas att detta ska visa sig stämma även på lille JB Ffenix, som bor här nu och som förhoppningsvis ska få förbli hingst!
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ja, visst är det en bra idé, men eftersom det är begrepp som används i hela världen, så kan det kanske bli svårt att få något gehör... :D

Carina på Silver Arabians

ja fram för MER definering o kategorisering, det är roligt att definera tycker jag:rofl: Har nog själv nästan alla de olika polska kategorierna i mitt stall idag... frågan är nu bara hur men ska renodla när hästarna redan står på hög i hagen...hmmm!
Busigdemon kanske har nån idé? Starta ridskola?:idea:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

delvis KL
tycker det rä bra om man kan hålla isär så alla förstår vad man pratar om.
tycker om det polska, sen får man säga vad man vill om stammar hit o dit, men linje avel är svårt att komma ifrån idag, men istället har man tur att det finns många fina hästar som man kan crossa med, både polsk o inte.
har ett sto hemma nu med Negativ bakom, dvs inte "antikpolsk" men det är ju ändå bara en hingst som "varit borta" o vänt..., men hon är lite för grov så nu ska det spädas ännu mera...men det är svårt att hålla sig till endast "antikpolskt" nu och få fram en avkomma som är en bra arab med dagens mått mätt, så varför inte använda hästar som är korrekta o kan föra aveln vidare o utvecklas lite...?
men som ni som är mer pålästa än vad jag är så är många utav de polska hingstar (och ston) sånna som härstammar från DB o PL så nja, vart ska man dra gränsen?
älskar även araber med lite mer "show" stam, så vackra individer med kropp, rörelser o psyke! kan inte bli mycket bättre!
men alla använder ju det som ligger varmast om hjärtat, och tu är väl det åh andra sidan.
är kanske lite ute o cyklar, ni får gärna putta tillbaka mig ;)

sen renodla? hur gör man det? engång byggd på en stam så har man ju det alltid i sig...eller?

extrem tycker jag inte jag är, men tycker om att hålla isär...undvika missförstånd är ju alltid bra..är ju svårt såhär på nätet med text då man inte kan uttrycka sig som man vill kanske, men jag tar inte illa upp o tycker detta är ett intressant ämne att tala om.

virrade säkert bort er o mig själv...svårt det här...

ex. saluhäst. sto 8 år, Bra polsk stam

vad betyder det?
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Tack för förklaringen. :bow:

Men varför hänger man upp sig på honom på ett avgörande sätt? Som jag har förstått det så skövlades och förstördes polsk arabavel flera ggr under 1900-talet och man fick i mångt och mycket börja om från början ett antal ggr. Det måste alltså vara flera hingstar än bara denna som man plockade in "utifrån"? Varför är då Aswan/Palas så avgörande?

Aswan är FUL med sin konstiga getingmidja o vad jag vet var det väl bara hans väldigt dishade huvud som var skälet man avlade in honom i de vackra polska stammarna. Jag frågar mig då var han bara en modenyck eller finns det verkligen nåt med den hingsten som tillförde nåt till den polska aveln?
Eller var det bara för att marknaden ville se det extrema?
Fast jag är ofta ute på cykeltur så rätta mig gärna :o
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

KL

Svenskt sto sålt till Janow Podlaski!!

Tur att jag satt ner i soffan när jag bläddrade genom ridsport. Britta Fahlgren har sålt sin Gratituda till Janow. Gud, va häftigt!

// Linda
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jättekul!
Stort Grattis till britta!!
Men visst är det sorgligt att det var allt som stod i ridsport som handlade om araben.
Varför har tex Lindas bragd med Chooco inte ens nämnts?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jo visst är det saker som inte var bra med honom men det kan väl gälla en del andra hingstar/ston från "förr i tiden"? Jag tycker t ex inte att Wielki Szlem (har jag stavat rätt?) ser sådär otroligt himla fin ut i de bilder jag sett (svär jag i kyrkan nu?) men han anses väl vara en stor hingst i polsk avel?
Och Aswan fick ju många söner och döttrar som vann både här och var så dom som satte honom i avel måste ha vetat vad de sysslade med.

Jag undrar fortfarande varför man pekar ut just Aswan och säger att har hästen honom i stammen, då är den den sortens polsk och inte den sortens? Det verkar inte logiskt.
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Jättekul!
Stort Grattis till britta!!
Men visst är det sorgligt att det var allt som stod i ridsport som handlade om araben.
Varför har tex Lindas bragd med Chooco inte ens nämnts?

Nästa gång det ska nomineras hit o dit till årets ditten och datten ska vi se till att nominera dom, varenda arabmänniska på hela Buke :idea:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Är ju lite extra stolt eftersom 2 år yngre lillebror Gagarin (samma mamma) ägs av mig. :angel:

// Linda

Svenskt sto sålt till Janow Podlaski!!

Tur att jag satt ner i soffan när jag bläddrade genom ridsport. Britta Fahlgren har sålt sin Gratituda till Janow. Gud, va häftigt!

// Linda
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

delvis KL

Kul med en export till ett så vida känt stuteri!
Grattis säger jag bara! :laugh:

På tal om Aswan, vist han hade kanske getingmidja o vackert huvud, de som satte in honom i aveln vist säkert vad de gjorde, men tänk vad fel det kan slå! man bör tänka lite på sitt val utav sto till en sådan hingst eller välja hingst efter sitt sto, så att de inte får samma nackdelar, men det vet väl alla här, men ser man dem?
Aswan har bidragit en del till det som araben är idag, men skulle vi klarat oss utan honom? kanske kanske inte, det får vi aldrig veta, men nu kan vi jobba med det. o vi vet hur han såg ut, iaf det som vi fått se, kanske inte åh andra sidan är de bästa bilderna heller? finns det nån film på honom? tror inte det, men iaf.
Men man måste ju även våga sattsa för att vinna eller hur, gäller allt, håller på med avel på jobbet o ibland går det inte alls som man vill men ibland slår det bättre än vad man kunnat drömma om, o vist är det kul, men det tar så mycket längre tid att se konsekvenser på hästar då det är så långa tider för uppväxt utav avkommor o mm, då hinner hingstar som marknasförts bra betäcka måånga ston o sen visar det sig att han kanske bär starkt på något bakom honom som slår igenom med kraft? kan hända, chansen är ju itne grymt stor men iaf...håller på med möss på jobbet, då vet man svar inom 5 veckor...inte 2-3 år...dock så har man bara 1 år att producera på istället...men aja...ni förstår nog vad jag försöker mena...:crazy:

Med grattis igen! jätte kul, men är sugen på se en bild på henne, nån som har?
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

delvis KL

Kul med en export till ett så vida känt stuteri!
Grattis säger jag bara! :laugh:

På tal om Aswan, vist han hade kanske getingmidja o vackert huvud, de som satte in honom i aveln vist säkert vad de gjorde, men tänk vad fel det kan slå! man bör tänka lite på sitt val utav sto till en sådan hingst eller välja hingst efter sitt sto, så att de inte får samma nackdelar, men det vet väl alla här, men ser man dem?
Aswan har bidragit en del till det som araben är idag, men skulle vi klarat oss utan honom? kanske kanske inte, det får vi aldrig veta, men nu kan vi jobba med det. o vi vet hur han såg ut, iaf det som vi fått se, kanske inte åh andra sidan är de bästa bilderna heller? finns det nån film på honom? tror inte det, men iaf.
Men man måste ju även våga sattsa för att vinna eller hur, gäller allt, håller på med avel på jobbet o ibland går det inte alls som man vill men ibland slår det bättre än vad man kunnat drömma om, o vist är det kul, men det tar så mycket längre tid att se konsekvenser på hästar då det är så långa tider för uppväxt utav avkommor o mm, då hinner hingstar som marknasförts bra betäcka måånga ston o sen visar det sig att han kanske bär starkt på något bakom honom som slår igenom med kraft? kan hända, chansen är ju itne grymt stor men iaf...håller på med möss på jobbet, då vet man svar inom 5 veckor...inte 2-3 år...dock så har man bara 1 år att producera på istället...men aja...ni förstår nog vad jag försöker mena...:crazy:

Med grattis igen! jätte kul, men är sugen på se en bild på henne, nån som har?

KLOKA tankar. Egentligen är det enda man kan göra i detta att själv känna av vad man gillar o sen hoppas på att gynnas i det genetiska lotteriet när man väljer sto till en viss hingst. ALLA levande organismer har ju dessutom ett stort antal anlag som kanske inte visar sig fullt ut i just den individen men som kan blomma om två har liknande anlag eller om slumpen/evolutionen gynnar ett visst anlag. Läs litet sto + liten hingst kan IBLAND ge reslig avkomma eller tvärt om. Genetik handlar bara om att ÖKA odds, inte om att säkerställa desamma :)

VIKTIGT man har kul medans man har chansen ;) arabavel ÄR kul....:bump:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

oc lite halvdyrt... men kul oxå o man kan ju koka gröt av havren...
:idea:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

precis, därför är det bra om man kan kika bakåt i stammarna o se vilka chnaser det finns, emd dåliga odds för bra "produkt" så ger det ju liten chans att det blir det oxå.
men vist är det just detta som gör allt så kul o intressant?!
o dyrt som du säger...vi vi har ju avelspellets till möss på jobbet som man kan ta en näve då o då hhehehe :rofl:
 
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

puttar upp tråden...


Anpir.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp