Hej!
Det är knepigt det där med hur stora de är, hur stora de känns och hur mkt vikt de tar.
Mitt första sto var 156 cm hög, rätt rejäl framförallt undertill. e: Probat ue:Beldan (polsk sådeles). Inte så typad med dagens mått mätt, utan det mer gammelpolska utseendet. Hon bar utan problem min 178 cm långa och 80 kg tunga pappa och han såg inte stor ut på henne.
Min nuvarande häst är undefär lika "stor". Hon har bara längre ben och ligger idag på 162 cm men växer fortarande (alla hennes helsyskon ligger på 157-166 cm). Hon är dansk import och har "blandstam" e: Mistral ue: Gharib. Ganska typad men inte utställningsmässig. Väldigt kort och högställt utseende.
Klart bredast och mest att sitta på är min lillasysters arab e:Zareef ue: Mamluk på 153 cm, mkt typat, lite lågställt sto, men eftersom underredet är rätt gracil och vint så bär hon inte så mkt.
Så man måste se hela hästen och provsitta för att veta. Vi har haft en welsh ponny av cobtyp på 137 som utan vidare bar 75-80 kg (lättare personer hade problem med den heta damen)
Jag har personligen sett fler små ponnyaraber utan typ än stora, helt enkelt därför att de är vanligare. Många av dessa registreras dock aldrig eller säljs som något annat av hästhandlarna eftersom svenska folket har "arabfobi" Det verkar komma allt fler stora med bra typ nuförtiden så du kan säkkert hitta något som passar dig.