Arabfolk hjälp

M

myskan

Är på väg att köpa arab men behöver veta mer om stammarna på de vi kommer att kika på.
Så känner ni till dessa hingstar samt vad de har lämnat egna avelsvärderingar tävlingatr etc dela med er...
Behöver alla råd och tips
Här kommer de vi vill veta mer om
Diesel
Fynt
Dardir
Ramses
Osiris
Black Turbo
Moses El din
mvh Myskan
 
Sv: Arabfolk hjälp

Det är för många hästar på din lista för att man ska orka svara. Men vad är du ute efter för nåt? Ska du rida eller ha en söt häst i hagen?
 
Sv: Arabfolk hjälp

Förstår inte riktigt din fråga om rida eller söt i hagen???????
Vi rider och kör de ponnys vi har om de sedan även är söta i hagen och inte elaka monster är det bara ett plus.
Vill ha synpunkter om dessa hingstar då det är några vi ska titta på och de har olika stam.
Frågar man ägaren som i flera fall även äger pappan är givetvis deras arab bäst.
Ville därför ha era andras åsikt
Ponnyn/hästen vi köperskall alltså användas till följande
Hoppning- lättare klasser
Skogsridning
Körning
"Familjehäst"
Ev visas på utställning/premiering (om det blir ett sto)
Ev ta något föl (om det är ett sto)
Myskan
 
Sv: Arabfolk hjälp

Här är vad jag tycker.
Diesel och Fynt hade jag själv varit intresserad av. Bra hingstar med avkommor i sporten.
Diesel själv har ju gjort en del. Fynt är mer en utställningshingst men det är nog för han är född på Blommeröd, exp ett par år och kom tillbaka. Men han har avkommor i sporten.
Dardir ligger längre bak i stammarna. Mer allroundhingst.
Ramses o egypter är inget jag personligen är intresserad av.
Black Turbo vet jag inget om. Finns inga ordentliga bilder på honom i heller. Ej visad vad jag vet. Har för mig att han visades på någon unghingstbedömning men då fick han bara att han "inte för dagen var i bedömningsbart skick och behövde växa till sig" eller något liknande. Så inga poäng tilldelades. Tror han var 3år vid tillfället.
För unga avkommor för att kunna se nått på dem.
// Linda
 
Sv: Arabfolk hjälp

Det finns ju araber som har mindre förutsättningar att lyckas ha bra hållbarhet osv pga stammen.
Det är ju känsligt att diskutera sånt, för man får antagligen en snyting tillbaka.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Här är vad jag tycker.
Diesel och Fynt hade jag själv varit intresserad av. Bra hingstar med avkommor i sporten.
Diesel själv har ju gjort en del. Fynt är mer en utställningshingst men det är nog för han är född på Blommeröd, exp ett par år och kom tillbaka. Men han har avkommor i sporten.
Dardir ligger längre bak i stammarna. Mer allroundhingst.
Ramses o egypter är inget jag personligen är intresserad av.
Black Turbo vet jag inget om. Finns inga ordentliga bilder på honom i heller. Ej visad vad jag vet. Har för mig att han visades på någon unghingstbedömning men då fick han bara att han "inte för dagen var i bedömningsbart skick och behövde växa till sig" eller något liknande. Så inga poäng tilldelades. Tror han var 3år vid tillfället.
För unga avkommor för att kunna se nått på dem.
// Linda

Jag, som också är "arabfolk", håller med här och vill samtidigt påpeka att det är viktigt att diskutera olika hingstars resultat och förutsättningar.

En sak till; mödernet är minst lika viktigt som hingstsidan när det gäller att bedöma hästens eventuella möjligheter.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Jag kan tipsa om avkommor från en annan hingst.

Hingsten heter R.A. Diibaaj och vad jag vet så är två av hans avkommor till salu nu. Tyvärr finns inte Diibaaj längre :cry:
 
Sv: Arabfolk hjälp

Den hingsten har jag aldrig hört talas om. Har han uträttat något och har han lämnat presterande avkommor?
 
Sv: Arabfolk hjälp

Jag tipsar hellre om Gokart. Finns som pappa till tex Gomir.
Gomir själv har prestation och avkommorna visar framfötterna på distans (tom VM).
// Linda
 
Sv: Arabfolk hjälp

Väl?
Galopp: 42 (9-14-5-8-3) 161 094 kr, 87-94 dvs åtta säsonger på galoppbanan

Årets arabgaloppör: 1988 och 1990,

Skandinavisk Mästare: 1988 och 1990

Kempton Park, Dubai Stakes: 5:a av 18 hästar

// Linda
 
Sv: Arabfolk hjälp

Tackar för era svar alla :bow:
Vill helst veta om de hingstar vi frågat efter detta då vi redan bestämt att titta på hästar efter dessa.
Antingen ligger de som far eller morfar på de vi vill se på.
Ni får gärna berätta mer om dem vill ni inte ta ev nackdelar med någon av dem (detta är lika viktigt som psitiva saker)
Eller har något annat att säga som ni inte vill yttra på forumet skicka gärna pm
All info mottages tacksamt innan köp
myskan
 
Sv: Arabfolk hjälp

Blir fundersam ...
Du säger att hingsten Black turbo inte är visad vad menar du?
Är han alltså inte godkänd?
Undrar då bekant som också letar arab fick erbjudande att betäcka med honom skulle kosta 15000kr (vet ej om det var med eller utan moms)
Någon som vet?
Myskan
 
Sv: Arabfolk hjälp

Jamen för förstagångsköpare är det ju viktigt att känna till...
 
Sv: Arabfolk hjälp

*delvis kl

Stjäl lite plats i denna tråd eftersom jag själv funderar på en arab framöver.

Vad jag har förstått så ska man titta på hästar som har härstamning inom galopp och distans eftersom jag vill ha "bevis" för att den går att använda till annat än hagprydnad och balanstrav i lina (:o)...
Jag är ute efter en häst för ridning (hoppning och dressyr på LA-nivå samt skogsridning). För mig är hållbarheten viktig, helst hade jag gärna köpt en 6-10 åring med utbildning men det verkar svårt att hitta så jag hoppas på en grundriden häst i ålder 4-7 år. Jag sneglar på dom polska stammrna då dom verkar mer rejäla. Har förälskat mig i två avkommor till Gomir som ligger på hästnet nu, men då jag inte har möjlighet att köpa på stubinen så känns det dumt att åka och titta.

När man ändå är igång så kanske man kan fråga här i tråden vad som är skillnaden på en Shagya och en "vanlig" arab? :o
 
Sv: Arabfolk hjälp

För att få en hingst godkänd behöver man inte visa den, det enda som behövs är att man veterinärbesiktar hästen och betalar in licensen. Så visst är han godkänd, men det i sig är ingen merit.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Av de du nämner är Diesel en hingst jag har använt mig av flertalet ggr i min avel. Diesel är en prestationshingst, en riktig allroundhingst. Hållbar till tusen.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Ja, för mig personligen hade Diesel och Fynt varit de hingstar som varit mest intressanta av dem du räknar upp.
De egyptiska vet jag för lite om, och Black Turbo är en "doldis" som man inte har sett mycket av. Dock har han några föl efter sig som ser fina ut så här långt.
 
Sv: Arabfolk hjälp

Shagya och arab är två olika raser, även om shagya-araben till största delen är arab. Man började avla shagya för att få en annan typ, och långt tillbaka har det använts ej renrasiga araber i aveln . De är ofta lite större och mer ridhäst- typ-aktiga, jättetrevliga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 898
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 730
Senast: fejko
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 212
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp