Bukefalos 28 år!

Arablinjer

Alfa

Trådstartare
Det är väl ett allmänt accepterat faktum att den konkurrenskraftigaste rasen inom distans är araben. Araben finns ju i olika utföranden och läser man annonser görs det ofta rätt stor poäng av detta.

Men vilken är då distansens Ferrari?

Bör man köpa en polsk arab - så uppblandade att de har mer gemensamt med ardennern än ursprungsaraben?
Eller kanske en egyptisk arab - utställningshästar med svanhals och anknäbb?
Eller möjligtvis en vanlig sketen "svensk" arab - en slasktrattsponny som hobbyavlats planlöst i generationer?

Om ni ursäktar det raljanta tonfallet så undrar jag hur man optimerar sina chanser om man funderar på att börja leta unghäst? :)
 
Sv: Arablinjer

Det finns ganska många fler blodslinjer :D

Sist jag kollade så har de polska bara rent arabblod i sig och inget annat.
 
Sv: Arablinjer

Visst är det så, man kan ju i princip säga att det finns danska, franska och indiska araber också men här i sverige har ju polska och egyptiska linjer blivit ett epitet.
 
Sv: Arablinjer

Så kanske det är. Jag har främst spanska araber, många av mina vänner har crabbet.
 
Sv: Arablinjer

Det här tycker jag är superintressant. Var runt sommaren 2007 för att hitta hingstföl. Min tråd kan du hitta om du söker "vem ska ja tro på". Den spårade väl ur på lite annat håll men så är det ju.
Jag fick höra många åsikter om rätta linjerna. Allt snappades upp.
Absolut så är stolinjen det viktigaste. Nästan alla större stuterier har en stolinje som utmärkt sig mer än deras övriga. Då tycker jag man kan titta även på meriter på show när det gäller hästar som gör sitt jobb. Hästar som inte klarar "sitt jobb" går bort. Då menar jag inte dåliga poäng utan ett dåligt utförande.

Jag är lite mer inne på ryska linjer nu. Ättlingar till hästar som fick en tuff resa från Polen till Ryssland där inte alla överlevde.
// Linda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp