Jag kan tycka att jag inte fungerar med kunder på grund av att min hörselskada är så grav, jag hör väldigt dåligt och är inte så van vid att anstränga mig till att försöka höra vad folk säger (mycket pga jag gick på dövskola tror jag, men jag är tacksam för det). Jag tog ett hörseltest nyligen, min hörselnivå på basen hade sjunkit med 20 db sen senaste gången

Min hörsel ligger på runt 90 db (på talnivå) ungefär tror jag, utan hörapparater då alltså.
Det är härligt med teknik när det hjälper en!

Jag är för evigt tacksam till den som kom på SMS
Teckenspråk är guld värt! Man behöver inte ens lära sig hela språket om man inte vill utan använda TS, tecken som stöd. Det är TS som min mamma mest använder i princip och det hjälper bara det att veta vad den andra vill prata om
Du får väl kommunicera som den döva i The walking dead gör med människorna där, med block, penna och ilskna miner, förlåt, vänliga miner menar jag!

Jag skrattade högt rakt ut första gången jag såg den döva i serien, huuuuur kan man som döv överleva så länge i en värld full med zombisar? Döva, blinda, tjocka och rullstolsburna personer borde vara dem som går åt först!

Men jag förstår vad du menar, det är inte helt lätt att kommunicera med hörande när man inte hör!
Jag vet inte vad min hörsel ligger på, kan inte läsa sådana audiogram, så det enda jag egentligen vet är att jag är hörselskadad, har hörapparater, är ljudkänslig, har lite tinnitus på vänster öra, och att det är skönt att vara utan hörapparater ibland för att slippa höra allt! Det är ju ljud överallt, så onödigt att höra allt till ingen nytta!
Jag är nog mest tacksam för mail! SMSar också, men mail är ju en skitbra lösning på jordens alla problem! Att inte alla har insett detta!

Det tog dock lång tid för mig att lära mig maila från telefonen och fortfarande råkar jag maila mig själv ibland, det värsta är att jag vet inte ens HUR man mailar sig själv så jag står där som ett fån och undrar hur fasen det gick till. Barnens lärare var från början lite irriterade för att jag envist mailade dem om barnen blev sjuka efter jag lämnat hemmet på morgonen och de behövde sjukanmälas eller om det handlade om något annat. Man använder ju något webbprogram för det och det kan jag bara på datorn, som ligger hemma, så då blir det mail, och numera vill de man använder It´s learning för kontakt via meddelande där i istället för mail och det vill inte jag krångla med på min telefon eftersom det är så smått utan det sker också på datorn... så vanlig mail dagtid. De har fått ge sig.

Jag har förstoringsprogrammet på datorn och inte på telefonen så det är ju betydligt krångligare att fixa saker på telefonen som "normalt" folk gör på en handvändning.
Är TS mycket enklare än teckenspråk? Är det samma som det som barn på förskolor ibland får lära sig? Jag kan mitt namn i handalfabetet, det är så långt mina kunskaper sträcker sig faktiskt. Som tonåring kunde jag tecknet för dum eller om det var idiot kanske, minns inte riktigt, men det var bara viktigt att kunna just som tonåring så jag kan det inte nu!