En mycket enkel ekvation: gör det ännu sämre för de som inte får jobb bara...Det snackas om att införa låglönejobb, men samtidigt ska det "löna sig att jobba"? Den ekvationen får jag inte ihop.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En mycket enkel ekvation: gör det ännu sämre för de som inte får jobb bara...Det snackas om att införa låglönejobb, men samtidigt ska det "löna sig att jobba"? Den ekvationen får jag inte ihop.
Vi är två om samma undran.Är det inte länderna de flyr från, som borde fundera över sin politik isåfall?
Precis så. Enkel generell högerpolitik; en minimilön så att folk inte svälter ihjäl, så behöver en inte ha samvetskval. Sänk sen akassa o sjukpenning under minimilönen - så att "det lönar sig att jobba". Är det för hög kostnad för sjuka, så inför en stupstock; så skärper folk till sig och går och jobbar. "Arbetslinjen." "Pull yourself up by the bootstraps." "Lägg undan för framtiden." Inget "bidragsberoende." Om det inte är företag, då välkomnas alla räddningsaktioner. Det är många bidragsberoende företag i år.En mycket enkel ekvation: gör det ännu sämre för de som inte får jobb bara...
Men snälla. ”Dränera fattiga länder på kunskap” är en absurd formulering när vi talar om människor som flyr för sina liv. För att de hotas till livet, torteras, deras hem förstörs, det finns ingen mat etcetc.Stämmer det? Och om det stämmer....dränera fattiga länder på värdefull kunskap -är det en human och smart politik?
Är det någon i tråden som antyder detta, eftersom du känner dig manad att formulera dig som ovan?
VEM har "klagat" på arbetslösa?
Precis.....![]()
Men snälla. ”Dränera fattiga länder på kunskap” är en absurd formulering när vi talar om människor som flyr för sina liv. För att de hotas till livet, torteras, deras hem förstörs, det finns ingen mat etcetc.
Jag nämnde utbildningsnivån som ett sätt att berika narrativet kring flyktingar. Det är egentligen en åsidosak i mitt inlägg i stort, men du väljer att inte bemöta mitt resonemang utan försöker prata om att flyktingmottagande skulle vara dåligt för de länder som i många fall torterar och dödar sina egna medborgare.
Det här med att befolkningsökning med rätt medel kan vara positivt det säger du inget om. Det är ju nästan som om du vill fokusera på flyktingmottagande som något negativt oavsett hur det hanteras och inte alls egentligen diskutera arbetsförhållanden i Sverige
Och på din andra fråga: ja, eftersom SD lagts fram som det enda partiet som gör något åt den påstådda konspirationen ”flyktingmottagande skall fördärva svenska arbetsförhållanden”. 1, flyktingarna är inte att skylla (arbetskraftinvandring inom eu är inte flyktingar men ändå fokuserar SDs politik främst på flyktingmottagande) och 2, SDs politik är inte gynnande av arbetsvillkoren i Sverige utan följer allt som oftast högerns politik (inte alltid, men tillräckligt ofta).
Det är du som vill styra diskussionen åt flyktinghållet. Och varför peta in SD?? Jag fortsätter gärna diskussion kring sambandet mellan att se till att det finns en någorlunda stor grupp arbetslösa och därmed kunna hålla nere löneutveckling/skapa låglönejobbMen snälla. ”Dränera fattiga länder på kunskap” är en absurd formulering när vi talar om människor som flyr för sina liv. För att de hotas till livet, torteras, deras hem förstörs, det finns ingen mat etcetc.
Jag nämnde utbildningsnivån som ett sätt att berika narrativet kring flyktingar. Det är egentligen en åsidosak i mitt inlägg i stort, men du väljer att inte bemöta mitt resonemang utan försöker prata om att flyktingmottagande skulle vara dåligt för de länder som i många fall torterar och dödar sina egna medborgare.
Det här med att befolkningsökning med rätt medel kan vara positivt det säger du inget om. Det är ju nästan som om du vill fokusera på flyktingmottagande som något negativt oavsett hur det hanteras och inte alls egentligen diskutera arbetsförhållanden i Sverige
Och på din andra fråga: ja, eftersom SD lagts fram som det enda partiet som gör något åt den påstådda konspirationen ”flyktingmottagande skall fördärva svenska arbetsförhållanden”. 1, flyktingarna är inte att skylla (arbetskraftinvandring inom eu är inte flyktingar men ändå fokuserar SDs politik främst på flyktingmottagande) och 2, SDs politik är inte gynnande av arbetsvillkoren i Sverige utan följer allt som oftast högerns politik (inte alltid, men tillräckligt ofta).
Sellpy, Budbee, foodora har man ju hört om.
I dagarna stod det dock att foodora förhandlar med facket om kollektivavtal, det är ju superbra och hoppas att flera i gig-branschen tar efter!
Bästa formen av bistånd i mitt tycke! Människor med små möjligheter får komma hit och ta del av utbildning och möjligheter. En del stannar, en del återvänder. Många skickar tillbaka pengar. Och samtidigt bygger det upp viktiga kontakter mellan länderna. Win-win-win.
Kunskap och utbildning.
Spännande att se det rådande läget som "win-win-win". Man förstår att det går som det går då.
Det som i princip alltid sker när man pratar utbildningsnivå på invandrade är att man använder just hela gruppen invandrade som underlag och då blir mycket riktigt andelen högutbildade eller med eftergymnasial utbildning högre än det är hos svenskar. Hos asylflyktingarna och då även de syriska som kom under flyktingvågen 2015 och framåt så är det en stor andel som enbart har förgymnasial utbildning och man har även varit väldigt frikostig med vilka man kallat "högutbildade" och inkluderat yrkesutbildningar och liknande.
Varför man känt det stora behovet att skönmåla utbildningsnivån vet jag inte, det är väl inte baserat på utbildningsnivå vi baserar vilka som har skyddsbehov?
En tolk per utländsk arbetstagare hela arbetspasset? Inklusive raster? Skulle du vilja vara patient med en utomstående person som mellanled när du ska berätta om dina problem? Hur gör man om det bara finns manliga tolkar till gyn-mottagningen?
Tolkar får beställas, det är inte bara att "kicka fram" dem. På nätterna får man förlita sig på en svensktalande anhörig/vän som ställer upp kl 03...