Arbetsprov - innan anställning (myndighet)?

Jag berättade ju aldrig vad jag gjorde för prov. Jag skulle anställas som samordnare inom krisberedskap. Det är bara en omskrivning av handläggare...Jag tror vi var 5-7 stycken som gjorde prov. Pratade först med mannen som höll i det, lite frågor om ens personlighet, sen blev det skriftligt där man skulle svara på frågor (mycket om värderingar osv), sedan var det stresstest (som räddningsledare gör, dock kan jag aldrig bli det då jag inte har utbildning inom det).

Personlighetstest tror jag inte är så ovanligt, men "arbetsprov" tolkar jag mer specifikt att man verkligen testas på sina kommande arbetsuppgifter.

Jag jobbar som "typ handläggare" ;) på en myndighet och gjorde arbetsprov inför en tjänst jag sökte. Jag skulle bland annat hålla ett föredrag på 20 minuter om hur jag skulle lägga upp ett fiktivt projekt och fick sen svara på frågor om hur jag tänkt. Jag hade fått förutsättningarna på mejl en vecka eller så före. Jag skulle också skriva förslag till beslut i ärendet till behörig nämnd.

Jag har också sett i andra jobbannonser för samma typ av tjänster att arbetsprov kan förekomma, någon ville att man skulle bifoga ett projekt man gjort till sin ansökan.

Senast ändrad av en moderator:
Jag jobbar som "typ handläggare" ;) på en myndighet och gjorde arbetsprov inför en tjänst jag sökte. Jag skulle bland annat hålla ett föredrag på 20 minuter om hur jag skulle lägga upp ett fiktivt projekt och fick sen svara på frågor om hur jag tänkt. Jag hade fått förutsättningarna på mejl en vecka eller så före. Jag skulle också skriva förslag till beslut i ärendet till behörig nämnd.

Jag har också sett i andra jobbannonser för samma typ av tjänster att arbetsprov kan förekomma, någon ville att man skulle bifoga ett projekt man gjort till sin ansökan.

Hjälp, undrar vilken sten jag har befunnit mig under? Tur att jag inte har några planer på att söka jobb på en myndighet igen. :eek:

Hjälp, undrar vilken sten jag har befunnit mig under? Tur att jag inte har några planer på att söka jobb på en myndighet igen. :eek:

Hehe. Det var nervöst men det gick väl bra på sätt och vis för även om jag inte fick jobbet så rekommenderade chefen mig till en annan arbetsplats där jag nu jobbar.

Nej det kan du vara glad för. Att söka jobb i dagens samhälle är förenat med att visa att man verkligen är den absolut mest perfekta/ofelbara personen som går att hitta!!! Känns det som, iaf.

Enligt min erfarenhet, de flesta branscher där jag söker (med naturvetenskaplig/biolog högre utbildning) men med, ofta 30-100-tals sökande.

Vid min myndighet förekommer arbetsprover ibland, vid vissa rekryteringar. Nån gång utifrån en fiktiv situation relaterad till tjänsten (tex skriva ett pressmeddelande om XX när en kommunikatör skulle anställas) och nån annan gång har den sökande ombetts uppvisa exempel från tidigare arbete.

Vid min myndighet brukar rekryteringsprocessen vara uppdelad i flera delar. Dessa är personlighetstest, ett skriftligt prov med scenarion som försöker fånga upp bland annat värderingar, människosyn och bemötande samt kortare och längre mer djupgående intervjuer. Myndigheten är dock stor så rekryteringsprocessen skiljer sig åt i landet. Har kollegor som jag vet vid deras rekryteringen fått utföra praktiska prov i form av hålla i samtal och liknande.

Jag har varit anställd som kvalificerad handläggare (naturvetenskaplig högre utbildning) på en myndighet och vi hade inga arbetsprov. Ingen av de som anställdes under mina fyra år där fram till att jag nyss slutade gick igenom något arbetsprov. Så det verkar vara väldigt olika.

Det kanske beror på var i landet och sökandetryck? Jag söker i Svealand, men jag kanske ska söka mig i nån annan riktning?

Detta var i storstadsregion så tror inte det har med det att göra, snarare med specifika HR-avdelningar på respektive myndighet i så fall. Däremot har analys av personliga egenskaper gjorts vid flera rekryteringar men det räknas ju inte som arbetsprov. @TinkerBell

Någon nämnde i tråden att det finns 342 myndigheter i Sverige och med tanke på vilka skilda uppdrag vi har så är det nog svårt att säga hur en rekrytering går till vad det gäller arbetsprov och liknande. Att vara handläggare inom en myndighet säger ju egentligen ingenting om vilka arbetsuppgifter man har eller vilka krav som ställs på tidigare utbildning och erfarenheter för att kunna utföra arbetet. Ser jag till myndigheten som jag arbetar för så arbetar ju alla i slutändan mot samma mål men vad vi gör under en dag och vilka arbetsuppgifter vi utför samt vilken utbildningsbakgrund vi har skiljer sig markant åt.

Du vill inte nämna vad det är för myndighet och vilken typ av tjänst? Du kanske redan har gjort det, är lite rörig i huvudet pga ganska nyligen hemkommen från sjukhuset.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 535
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 315
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 922
Senast: malumbub
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår