Arbetsterapeut

Potatisbulle

Trådstartare
Är det någon här som arbetar som arbetsterapeut?

Jag tror verkligen att det är ett yrke för mig. Men när jag har tittat på jobbannonser så vill dom flesta att man har körkort. Skulle ni säga att körkort är ett krav för att kunna arbeta som det?

Jag har läst om arbetsterapeuter som är anställda på äldreboenden t ex, och då känns det ju inte som om att körkort skulle vara något man måste ha. Men jag vet heller inte hur vanligt det är...

Borde jag byta "dröm"?
Jag vill väldigt gärna arbeta med att hjälpa människor på något sätt. Och det vore verkligen drömmen att kunna kombinera det med djur på något sätt. Som djur assisterad terapi tex.
 
Sv: Arbetsterapeut

Jag har körkort, men jag har varit med i en bilolycka som gör att jag (iallafall inte nu) klarar av att köra bil. :)
 
Sv: Arbetsterapeut

jag kan tänka mig att det beror lite på var du blir anställd.

jag jobbar inte som arbetsterapeut själv, men har träffat två i min rehab efter en stroke för 1.5 år sedan. Den ena var heltidsanställd på sjukhuset och jag kan inte tänka mig att hon behövde körkort, den andra var i stroketeamet som åkte runt till patienterna och hon behövde körkort
 
Sv: Arbetsterapeut

Jag arbetar inte som arbetsterapeut ännu utan läser sista terminen på programmet nu, men har ändå viss inblick i yrket.
På många ställen är körkort ett krav då at ofta gör hembesök eller medverkar i olika samverkansteam. T.ex. på vårdcentral görs hembesök för minnesutredning, även inom psykiatri kan hembesök förekomma, många som arbetar på äldreboende tillhör kommunen och kan därmed behöva göra hembesök.
Men huruvida man använder bil eller andra transportsätt är nog beroende på vart man bor, kan tänka mig att i större städer är det vanligt med cykel, buss eller liknande.

Utbildningen är ju tre år, under tiden kanske du kan hitta vägar som gör att du kan köra bil igen?
 
Sv: Arbetsterapeut

Är det någon här som arbetar som arbetsterapeut?

Jag tror verkligen att det är ett yrke för mig. Men när jag har tittat på jobbannonser så vill dom flesta att man har körkort. Skulle ni säga att körkort är ett krav för att kunna arbeta som det?

Jag har läst om arbetsterapeuter som är anställda på äldreboenden t ex, och då känns det ju inte som om att körkort skulle vara något man måste ha. Men jag vet heller inte hur vanligt det är...

Borde jag byta "dröm"?
Jag vill väldigt gärna arbeta med att hjälpa människor på något sätt. Och det vore verkligen drömmen att kunna kombinera det med djur på något sätt. Som djur assisterad terapi tex.

Vi har samma grupp arbetsterapeuter till hela kommunen dvs att för de behövs det körkort för att ta sig mellan olika äldreboenden, boenden för funktionshindrade, personers hem, psykiatrin (ja de använder också en del) samt att de ibland är med på nätverksmöten kring en viss brukare, håller föreläsningar på olika boenden inför vikarier tex i lyfteknik, instruerar personal på olika ställen hur hjälpmedlen används osv.

Om alla tjänster är såhär vet jag dock inte men de i denna kommunen (ganska stor) innefattar många ställen och boenden och är inte förlagda på ett enskilt boende.
 
Sv: Arbetsterapeut

Kör på din dröm! Du behöver inte jobba med att åka hem till folk, du kan lika gärna arbeta på ett ställe där folk kommer till dig.

Jag läser till arbetsterapeut..men har väldigt svårt att tro att jag kommer att arbeta som AT. ;) Det går det med.
 
Sv: Arbetsterapeut

Hej!

Vad kul att du vill bli arbetsterapeut! Världens bästa jobb inom vården! :)
"Läkaren räddar ditt liv men arbetsterapeuten lär dig leva livet igen"
Jag arbetar sedan 5 år tillbaka som arbetsterapeut och har inte haft svårt att få jobb trots att jag inte har körkort. Arbetar idag i landstingsdriven primärvård, men i stan, så jag cyklar, går eller åker buss/tunnelbana på mina hembesök. Stormtrivs! Har även jobbat på sjukhus och äldreboende.
Men... det har varit många intressanta jobb som jag inte har kunnat söka då jag inte har körkort vilket är tråkigt. Just nu trivs jag utmärkt där jag är och har inga planer på att byta.

Såg att du vill jobba med djurassisterad terapi. En del äldreboenden har ju djur på sina boenden!
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsterapeut

Många jobb kräver att man iaf kan ta sig ut på enstaka hembesök ex vid hemgång etc även om man arbetar till stor del på plats.

Men om du börjar läsa har du ju minst 3 år på dig att fundera på bilkörandet och få upp ögonen för olika verksamheter inom yrket. Vi har flera arbetsterapeuter på mitt jobb som aldrig behöver köra bil, även flertalet som kör bil varje dag i jobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 208
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 554
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 383
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp