Arbetsterapeut

Potatisbulle

Trådstartare
Är det någon här som arbetar som arbetsterapeut?

Jag tror verkligen att det är ett yrke för mig. Men när jag har tittat på jobbannonser så vill dom flesta att man har körkort. Skulle ni säga att körkort är ett krav för att kunna arbeta som det?

Jag har läst om arbetsterapeuter som är anställda på äldreboenden t ex, och då känns det ju inte som om att körkort skulle vara något man måste ha. Men jag vet heller inte hur vanligt det är...

Borde jag byta "dröm"?
Jag vill väldigt gärna arbeta med att hjälpa människor på något sätt. Och det vore verkligen drömmen att kunna kombinera det med djur på något sätt. Som djur assisterad terapi tex.
 
Sv: Arbetsterapeut

Jag har körkort, men jag har varit med i en bilolycka som gör att jag (iallafall inte nu) klarar av att köra bil. :)
 
Sv: Arbetsterapeut

jag kan tänka mig att det beror lite på var du blir anställd.

jag jobbar inte som arbetsterapeut själv, men har träffat två i min rehab efter en stroke för 1.5 år sedan. Den ena var heltidsanställd på sjukhuset och jag kan inte tänka mig att hon behövde körkort, den andra var i stroketeamet som åkte runt till patienterna och hon behövde körkort
 
Sv: Arbetsterapeut

Jag arbetar inte som arbetsterapeut ännu utan läser sista terminen på programmet nu, men har ändå viss inblick i yrket.
På många ställen är körkort ett krav då at ofta gör hembesök eller medverkar i olika samverkansteam. T.ex. på vårdcentral görs hembesök för minnesutredning, även inom psykiatri kan hembesök förekomma, många som arbetar på äldreboende tillhör kommunen och kan därmed behöva göra hembesök.
Men huruvida man använder bil eller andra transportsätt är nog beroende på vart man bor, kan tänka mig att i större städer är det vanligt med cykel, buss eller liknande.

Utbildningen är ju tre år, under tiden kanske du kan hitta vägar som gör att du kan köra bil igen?
 
Sv: Arbetsterapeut

Är det någon här som arbetar som arbetsterapeut?