Årets bästa böcker?

Otherside

Trådstartare
Jag trodde det fanns en tråd typ "Vad läser du just nu?" här på Buke, men hittar den inte. Så jag gör en egen, efter artikeln hos BBC idag. Om årets bästa böcker. Är de? Iofs enbart på engelska här men ändå. Har ni läst nåt under året som varit extraordinärt bra? Min favorit är Emma Hambergs galna Je m´apelle Agneta. Väntar otåligt på uppföljaren!

https://www.bbc.com/culture/article/20220407-the-best-books-of-the-year-2022
 
John Ajvide Lindqvist - Skriften i vattnet är den jag först tänker på. Läser nästan uteslutande deckare. Jag är väldigt förtjust i hans sätt att beskriva människor som fått törnar av livet, den underliggande humorn och samhällskritiken.
 
John Ajvide Lindqvist - Skriften i vattnet är den jag först tänker på. Läser nästan uteslutande deckare. Jag är väldigt förtjust i hans sätt att beskriva människor som fått törnar av livet, den underliggande humorn och samhällskritiken.
Åh, den läste jag precis! Gillade den jättemycket så nu är det bara att vänta på del två och tre.
 
Jag trodde det fanns en tråd typ "Vad läser du just nu?" här på Buke, men hittar den inte. Så jag gör en egen, efter artikeln hos BBC idag. Om årets bästa böcker. Är de? Iofs enbart på engelska här men ändå. Har ni läst nåt under året som varit extraordinärt bra? Min favorit är Emma Hambergs galna Je m´apelle Agneta. Väntar otåligt på uppföljaren!

https://www.bbc.com/culture/article/20220407-the-best-books-of-the-year-2022

Kul lista! Är och blir nyfiken på flera titlar och än är året inte slut. Mot paradiset har jag hemma och funderar på att läsa i mellandagarna.

När jag först tänkte på min läsning i år så tänker jag att jag inte läst några potentiella favoriter, men när jag tittar i listan är det faktiskt en del som varit bra. Mina två favoriter;

Berätta tre saker av Callum Bloodworth, väldigt fin ungdomsbok som gav mig samma känsla som Eleonor & Park, en av mina absoluta favoritböcker.

Natten av Sara Gordan, fantastiskt välskriven bok som inte blev Augustprisnominerad av någon outgrundlig anledning.
 
Jag trodde det fanns en tråd typ "Vad läser du just nu?" här på Buke, men hittar den inte. Så jag gör en egen, efter artikeln hos BBC idag. Om årets bästa böcker. Är de? Iofs enbart på engelska här men ändå. Har ni läst nåt under året som varit extraordinärt bra? Min favorit är Emma Hambergs galna Je m´apelle Agneta. Väntar otåligt på uppföljaren!

https://www.bbc.com/culture/article/20220407-the-best-books-of-the-year-2022


Jag håller på att läsa 1793 av Niklas dag och Natt. Utkom för några år sen men verkligen en bra bok med bra språk, skildrar Stockholms smuts och skitighet ur fyra berättarperspektiv och bitvis ganska hemsk handling. Jag kan inte så mycket om Stockholm på den här tiden men den känns iallafall genuint äkta och väl underbyggd. Den har ett bra driv i berättelsen.
 
Jag håller på att läsa 1793 av Niklas dag och Natt. Utkom för några år sen men verkligen en bra bok med bra språk, skildrar Stockholms smuts och skitighet ur fyra berättarperspektiv och bitvis ganska hemsk handling. Jag kan inte så mycket om Stockholm på den här tiden men den känns iallafall genuint äkta och väl underbyggd. Den har ett bra driv i berättelsen.

Såg att den kommit som grafisk roman, undrar hur det blir med tanke på hur mycket äckel som skildrades i textform. Men jag gillade den också!
 
Natten av Sara Gordan, fantastiskt välskriven bok som inte blev Augustprisnominerad av någon outgrundlig anledning.
Håller med om den, träffade mig extra då jag läste den efter en period då jag själv var ute och letade tonåring om nätterna 💔

Några av mina bästa i år (dvs lästa i år, ej nödvändigtvis utkomna i år):

Stöld - Ann-Helén Laestadius
Detaljerna - Ia Genberg
Bröd och mjölk - Karolina Ramqvist
Shuggie Bain - Douglas Stuart
Papperspalatset - Miranda Cowley Heller
Slutet blir vår början - Chris Whitaker
 
Jag lyssnar och läser mest engelska hbtq-böcker och verkligen älskar allt av Alice Winters. Mina favorir som kom ut i år är "Gosth of truth" - Medium trouble bok 2. Handlar om mediumet Hiro och hans polispojkvän och hur de löser mord och mysterium tillsammans med hjälp av Hiros förmåga att tala med de döda. Humor/thriller/romantik :)
 
"Man's search for meaning" av Viktor Frankl
"Det dyrbaraste lilla fyndet - en saga" av Jean Claude Grumberg
"Nyt etter evne, få etter behov" av Olaug Nilssen

Endast Grumbergs är utgiven [på svenska] i år, så jag får väl välja den om jag absolut måste välja en. En saga för vuxna med ett häpnadsväckande djup trots (tack vare?) det enkla språket och lilla formatet.
 
Jag lyssnar och läser mest engelska hbtq-böcker och verkligen älskar allt av Alice Winters. Mina favorir som kom ut i år är "Gosth of truth" - Medium trouble bok 2. Handlar om mediumet Hiro och hans polispojkvän och hur de löser mord och mysterium tillsammans med hjälp av Hiros förmåga att tala med de döda. Humor/thriller/romantik :)

Har du läst trilogin av Allie Therin? Spellbound, Starcrossed och Wonderstruck? De tyckte jag jättemycket om! Hbtq, romance, fantasy och äventyr.
 
Håller med om den, träffade mig extra då jag läste den efter en period då jag själv var ute och letade tonåring om nätterna 💔

Några av mina bästa i år (dvs lästa i år, ej nödvändigtvis utkomna i år):

Stöld - Ann-Helén Laestadius
Detaljerna - Ia Genberg
Bröd och mjölk - Karolina Ramqvist
Shuggie Bain - Douglas Stuart
Papperspalatset - Miranda Cowley Heller
Slutet blir vår början - Chris Whitaker
Stöld verkar jättebra. Min kollega från Afghanistan som läser in gymnasiet just nu håller på att läsa den boken i skolan och häromdagen berättade han i princip hela handlingen för mig 😁 Men den lät så himla bra och framförallt en så bra bok för dom i klassen att läsa och diskutera kring. Han frågade mig bland annat vad ”vadarbyxor” är för något och varför det inte finns speciella same-poliser som bryr sig mer om samer än vad den vanliga polisen i boken verkar göra. Rimliga frågor ändå 😁
 
Årets bästa är Ink Black Heart av Robert Galbraithe ( J K Rowling).
Fantastisk beskrivning av London i Strike - serien och så otroligt bra intrig med sidohistorier och så träffsäkert om förhållandet mellan Strike och Robin.
 
Jag är osäker på vad det bästa som utgivits i år är för mig. En bokserie som det skulle komma en ny bok ur i höstas blev framskjuten ett år tyvärr. Men då hade jag redan börjat läsa om böckerna så den serien är min bästa lästa under året.
Nevermoor - böckerna om Morrigan Crow
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp