Årets bästa böcker?

Stöld verkar jättebra. Min kollega från Afghanistan som läser in gymnasiet just nu håller på att läsa den boken i skolan och häromdagen berättade han i princip hela handlingen för mig 😁 Men den lät så himla bra och framförallt en så bra bok för dom i klassen att läsa och diskutera kring. Han frågade mig bland annat vad ”vadarbyxor” är för något och varför det inte finns speciella same-poliser som bryr sig mer om samer än vad den vanliga polisen i boken verkar göra. Rimliga frågor ändå 😁
Jag tyckte den var lite tråkig 🙄
 
Senast ändrad:
Jag gillar främst fantasy och olika typer av romance och brukar sällan tycka särskilt mycket om böcker som finns med på listor med "bra" böcker. Jag tycker liksom inte om böcker med en massa allegori eller poesi, eller böcker som är "deeply strange", "desperately sad", "quietly reflective" och liknande (termer tagna från urprungslänken). Den boken jag har läst i år som jag tyckt sämst om var liksom den gamla klassikern Slakthus 5 :cautious:

Däremot har jag läst många böcker i år som  jag tycker är bra, som de flesta andra troligtvis inte skulle hålla med om ;)

Inom fantasy så t.ex. böcker från Annette Marie, Mary E Pearson, Daughter of the Moon Goddess. Inom romance så t.ex. böcker från Mariana Zapata, Reminders of Him, The Unhoneymooners, The Love Hypothesis. Och bland andra böcker, så t.ex. I Must Betray You, The Diamond Eye, Lessons in Chemistry.
 
Jag gillar främst fantasy och olika typer av romance och brukar sällan tycka särskilt mycket om böcker som finns med på listor med "bra" böcker. Jag tycker liksom inte om böcker med en massa allegori eller poesi, eller böcker som är "deeply strange", "desperately sad", "quietly reflective" och liknande (termer tagna från urprungslänken). Den boken jag har läst i år som jag tyckt sämst om var liksom den gamla klassikern Slakthus 5 :cautious:

Däremot har jag läst många böcker i år som  jag tycker är bra, som de flesta andra troligtvis inte skulle hålla med om ;)

Inom fantasy så t.ex. böcker från Annette Marie, Mary E Pearson, Daughter of the Moon Goddess. Inom romance så t.ex. böcker från Mariana Zapata, Reminders of Him, The Unhoneymooners, The Love Hypothesis. Och bland andra böcker, så t.ex. I Must Betray You, The Diamond Eye, Lessons in Chemistry.

Jag hade kunnat skriva det där! Vilka böcker av Annette Marie har du läst? Jag har läst Guild Codex: Spellbound och Guild Codex: Demonized. Älskar dem! Speciellt Spellbound! Har du läst nån annan av hennes böcker som du kan rekommendera?
 
Jag hade kunnat skriva det där! Vilka böcker av Annette Marie har du läst? Jag har läst Guild Codex: Spellbound och Guild Codex: Demonized. Älskar dem! Speciellt Spellbound! Har du läst nån annan av hennes böcker som du kan rekommendera?
Jag har inte läst klart Guild Codex universe serierna, men är på Damned Souls and A Sangria (dvs jag har kommit dit tidsmässigt med Spellbound, Demonized och Warped), och det är definitivt en serie jag gillar :D Jag har läst Red Winter trilogin också och den var bra, men jag föredrar Guild Codex :)
 
Mitt namn är Zelda : en ökatts öden och äventyr av Anna-Karin Granberg läste jag i julhelgen. Kan rekommenderas, så mysig och trivsam om en liten katts äventyr och tankar om sig själv, människor, samhället...! Jättefin läsning en mörk kväll när man sitter med sin kopp te och pepparkakor. :heart


1673281811536.png
 
Några andra böcker som jag läste under hösten som sticker ut lite är "Stöld" av Ann-Helene Laestadius, en deckare i samisk miljö. Ganska otäck bitvis men den griper tag i en under läsningen och lyfter mindre fina delar av det svenska samhället.

En annan är "Djupsinne - hur bläckfisken började tänka", av Peter Goodfrey-Smith. En oväntat lättläst och spännande bok om evolutionen, om kognitionens utveckling och hur våra kroppar påverkar hur vi upplever världen. Verkligen värd att ge en chans även för den som inte är så intresserad av djur!

"Europas mödrar de senaste 43000 åren" av Karin Bojs - om kvinnor i de tidigare samlar- jägarsamhällena. Kanske inte en språkmässigt enastående läsupplevelse, men intressant och roligt att få en kvinnoinriktad historia för en gångs skull...

Jag tyckte också mycket om "Kvinnor som pratar" av Miriam Toews, en ganska otäck bok i grunden om övergrepp i en religiös sekt, och hur svårt det är att finna sin röst och sin styrka. Den boken har även filmatiserats såg jag, och kommer i februari.
https://www.moviezine.se/movies/women-talking
 
En annan är "Djupsinne - hur bläckfisken började tänka", av Peter Goodfrey-Smith. En oväntat lättläst och spännande bok om evolutionen, om kognitionens utveckling och hur våra kroppar påverkar hur vi upplever världen. Verkligen värd att ge en chans även för den som inte är så intresserad av djur!

Den läste jag för kanske ett par år sen och jag vet inte varför, men jag blev så himla berörd. Hur kan de fått ett så utvecklat intellekt och känsloliv, samtidigt som de har så kort livslängd?
 
Min bästa läsupplevelse under 2022 var Curtis Sittenfelds Rodham, en kontrafaktisk historia om hur Hillarys liv blivit om hon inte gift sig med Bill. Mycket läsvärd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp