Årets betäckningssiffror SWB

Tycker det är kul att en hingst som kintaro får ston. Sen har Sibelius fått fler ston i år, men jag trodde han skulle få fler!
Ang Magic Park så faller varken han eller avk mig i smaken. Hade förstått om han fick många ston om det fanns många avk som presterat såsom tex cardento, hip hop osv men så är inte fallet här. Iallafall inte än jag hoppas det blir bra avk annars är det en tråkig ut evkling av vår avel.
Ja, avelsbasen minskar ju något när man har matadorer i aveln. Till sist är alla släkt med varandra.

Vad anser du är största skillnaden mellan hopp- och dressyraveln, @Freazer ?
 
Ja, avelsbasen minskar ju något när man har matadorer i aveln. Till sist är alla släkt med varandra.

Vad anser du är största skillnaden mellan hopp- och dressyraveln, @Freazer ?
Skulle nog säga att den största skillnaden enligt mig är att dom som avlar för hopp tänker för mkt bakåt och dom som avlar för dressyr tänker lite för mkt framåt.
 
Skulle nog säga att den största skillnaden enligt mig är att dom som avlar för hopp tänker för mkt bakåt och dom som avlar för dressyr tänker lite för mkt framåt.
Intressant!

Menar du att dressyrinriktningen borde vara lite mer intresserade av prestation och inte hoppa på alla nya unga hingstar?

I så fall, vad är det för fel med hoppaveln? Den borde vara mer säker?

Jag har själv en unghäst efter en mycket ung hingst, och jag har funderat på vilket wild card han faktiskt är.

Modern är dock meriterad och lite äldre, men ändå.

Hade jag fött upp hästen själv, så hade jag kanske funderat lite annorlunda, även om jag är mycket svag för min hästs pappa.

Det jag oroar mig för är inte prestation egentligen, eftersom jag själv är amatör, utan hållbarhet.

Topphästar med lång karriär har ju bevisat inte bara prestation utan även hållbarhet.
 
Intressant!

Menar du att dressyrinriktningen borde vara lite mer intresserade av prestation och inte hoppa på alla nya unga hingstar?

I så fall, vad är det för fel med hoppaveln? Den borde vara mer säker?

Jag har själv en unghäst efter en mycket ung hingst, och jag har funderat på vilket wild card han faktiskt är.

Modern är dock meriterad och lite äldre, men ändå.

Hade jag fött upp hästen själv, så hade jag kanske funderat lite annorlunda, även om jag är mycket svag för min hästs pappa.

Det jag oroar mig för är inte prestation egentligen, eftersom jag själv är amatör, utan hållbarhet.

Topphästar med lång karriär har ju bevisat inte bara prestation utan även hållbarhet.

Ja absolut, det menar jag och inte bara välja det senaste hetaste sprattlet. Men som jag förstått det på min vän som föder upp dressyrhästar sedan många år tillbaka är det de unga som gäller om man vill sälja som föl för att det sedan tar lång tid att utveckla dressyrhästarna för att kunna få "tillräckligt" bra betalt för dem.

Hoppaveln tycker jag är för bakåttänkande och när man väljer hingstar som Kannan (född -92), ja även tex Cardento eller andra över 30 år gamla hingstar så blir det typ noll avelsframsteg. Om det inte finns någon son till dessa hingstarna som varken presterat eller förärvt sig så att det är mer intressant att välja dessa, är dom då så himla bra? Men det är klart det är inarbetade stammar som säljer men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att välja dessa gamla hingstar. Många Kannan hästar är rejäla bitar och är inte särskilt moderna i typen men visst kan dom hoppa. Det finns så mkt hingstar att välja på idag och om inte svenska uppfödare vågar ta lite yngre hopphingstar så kommer hoppaveln halka efter ännu mer. Det är inte en slump att auktionerna genererar dåliga priser. Bra hästar säljer alltid och de svenska hästarna är inte tillräckligt intressanta.

Varför hade du kanske valt annorlunda?
Hållbarhet och ridbarhet är två jätteviktiga saker och jag håller med dig att topphästar med lång karriär både har prestation och hållbarhet.
 
Som ett inlägg i hopp vs dressyraveln då jag sysslat lite med båda så är jag inne på Freazers linje att det handlar om två ytterligheter. När jag avlade hopp tog jag gärna yngre hingstar men med internationellt beprövat blod, jag valde Cornet Oblensky som farfar bägge gångerna och starka mödernelinjer.

På dressyrsidan tycker jag det gått till överdrift både vad gäller rörelsemekaniken och att alla uppfödare verkar springa åt samma håll. Jag var den första stoägaren att välja Touchdown och jag fick hans förstfödde. Det var en ung hingst då men med ett urstarkt möderne och med internationella meriter då han vann sitt 70 dagars-test i Tyskland. Jag kan säga än idag att det var det bästa hingstval och den bästa uppfödning jag gjort så här långt, även om stoet lämnar bra oavsett hingst.

Jag har över lag valt yngre dressyrhingstar på mina ston då de ofta har bättre villkor eftersom de inte går i tävling på samma sätt, ofta går på TAI och har lägre pris. För mig som liten uppfödare är det i slutändan viktigt att få dräktigt och det många missar är att hingsten kan inte komplettera för ett halvkasst sto, hur bra den än är.
Sammanfattningsvis är charmen för mig med avel att hitta den perfekta matchningen för mina ston, sen om hingsten är svart, röd, blå eller en vanlig bajsbrun struntar jag fullständigt i, men det är många parametrar som ska vägas in och jag undrar hur många som faktiskt synar hingstarnas (och sina egna stons...) möderne ordentligt i sömmarna när de väljer hingst.
 
Ja absolut, det menar jag och inte bara välja det senaste hetaste sprattlet. Men som jag förstått det på min vän som föder upp dressyrhästar sedan många år tillbaka är det de unga som gäller om man vill sälja som föl för att det sedan tar lång tid att utveckla dressyrhästarna för att kunna få "tillräckligt" bra betalt för dem.

Hoppaveln tycker jag är för bakåttänkande och när man väljer hingstar som Kannan (född -92), ja även tex Cardento eller andra över 30 år gamla hingstar så blir det typ noll avelsframsteg. Om det inte finns någon son till dessa hingstarna som varken presterat eller förärvt sig så att det är mer intressant att välja dessa, är dom då så himla bra? Men det är klart det är inarbetade stammar som säljer men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att välja dessa gamla hingstar. Många Kannan hästar är rejäla bitar och är inte särskilt moderna i typen men visst kan dom hoppa. Det finns så mkt hingstar att välja på idag och om inte svenska uppfödare vågar ta lite yngre hopphingstar så kommer hoppaveln halka efter ännu mer. Det är inte en slump att auktionerna genererar dåliga priser. Bra hästar säljer alltid och de svenska hästarna är inte tillräckligt intressanta.

Varför hade du kanske valt annorlunda?
Hållbarhet och ridbarhet är två jätteviktiga saker och jag håller med dig att topphästar med lång karriär både har prestation och hållbarhet.
Njae, det är en sanning med modifikation. Jag hade kanske valt samma hingst ändå eftersom det gick så bra för honom på VM för sexåringar. :angel:

Men skämt åtsido, om jag hade ett fint dressyrsto som min unghästs mamma, så hade jag kanske tittat på en hingst med lite mer meriter och lite avkommor. Då hade jag sluppit bidra till statistiken själv, och istället har nytta av den.

Men nu är jag superduper jätteglad för min häst, han har ett (så här långt), fantastiskt temperament. Lugn och obekymrad om allt och snarare nyfiken på nyheter, än spänd.

Men det är alltid lättare med facit, så klart. Nu vet jag vilken typ av häst han verkar vara, det kunde ju ingen veta innan han var född. :D

Men jag ser både din och @Fritidsryttare s poäng.

Kostnaderna är höga och riskerna stora. Vill man också sälja föl, så behöver det vara något som intresserar marknaden, tänker jag?

Men det du beskriver om de gamla hopphästarna, det låter ju ebarmerligt tråkigt och bakåtsträvande?

Jag trodde i min enfald att en sådan som Crusaider Ice skulle vara het på marknaden?

Men sedan instämmer jag även med dig @Fritidsryttare ang stoet. Om inte stoet håller hög kvalité, så kan man knappast förvänta sig underverk heller...
 
Vi måste ju ha med i åtanke att för att avla en framgångsrik GP-häst i dressyr så måste man förutom det grundläggande avla en häst som är relevant i konkurrensen för bedömningen runt 10-13 år in i framtiden. Titta på hur en piaff bedöms idag jämfört med 15 år sedan, kolla vad som idag är en bra passage, ökning osv. Det är inte bara unghästklasserna som gör att gångartsaveln jagar gångarter, Briar hade aldrig blivit mästare idag i konkurrensen. Ytterligare en försvårande faktor är att det är väldigt svårt att föda upp en GP-häst i dressyr- Vad har de gemensamt egentligen, mer än rätt skalle? Blodslinjerna går vida isär, många är inte ens dressyrstammade, och de ser ut som allt från Valegro till Bella Rose till Gio. Senast jag hörde hade man dessutom inte kommit lika långt i att identifiera vilka genetiska anlag som man vill ha för dressyr som man gjort för till exempel trav och hoppning, då det (då) tycktes som att det var många gener som var fördelaktiga i relation till varandra.
Jag kanske inte beskriver detta så väl, men vi landar i att det tydligaste framgångskonceptet vi ser är att hästen ska lyssna på osynliga hjälper och att en luftig passage får högre poäng än en markbunden, när båda kan vara balanserade och funtionella, typ. Så, då betäcker vi gärna med de unga individerna vars look, byggnad och gångarter är strävansvärda idag. Jag såg en väldigt fin avkomma till Donnerhall visas på Westfalens uttagningar till Hauptkörung, men den kunde inte utmärka sig i konkurrensen då kraven ändrats för mycket.
Sen finns det mycket hingstar och ston som säkert kan avla goda ridhästar, men som man måste vara ekonomiskt oberoende för att kunna bedriva avel på, då man får ombesörja för deras utbildning och alla risker själv, vilket vi ju alla vet vad det kostar :angel1: Inte ens köparna efterfrågar en volvo, om den inte är gratis dvs.
 
Jag valde den hingsten jag gjorde, och det erkänner jag villigt, för att han var billig, stod nära och jag blev mycket förtjust i honom när han visades hemma hos ägaren. Hingsten är 3 år, mitt sto har aldrig haft föl och jag har ingen erfarenhet av avel. Jag kan mycket väl vara en av de människor som "andra pratar skit om". Men som sagt, jag blev mycket förtjust i visningen jag fick, allt från att han hanterades i stallet, duschades, var i sin box (med ston, hingstar och valacker i stallet), reds, hoppades lite, visades för hand samt visades helt lös i ridhuset.
Han hade levande föl och en bokningsavgift. När sedan veterinären sa "i övermorgon måste vi seminera, välj en hingst som du även kan tänka dig att åka till för att hämta ifall det blir problem" så valde jag denna, han står ca 1 timme bort.
Jag tror såklart han passar till mitt sto och marknaden kommer ändå inte vilja ha avkomman då mitt sto är fullblod, jag vill ha en avkomma undan henne så jag har gjort denna till mig själv. Visst är denna betäckning ett rent lotteri. Och kanske vansinne...
 
Jag valde den hingsten jag gjorde, och det erkänner jag villigt, för att han var billig, stod nära och jag blev mycket förtjust i honom när han visades hemma hos ägaren. Hingsten är 3 år, mitt sto har aldrig haft föl och jag har ingen erfarenhet av avel. Jag kan mycket väl vara en av de människor som "andra pratar skit om". Men som sagt, jag blev mycket förtjust i visningen jag fick, allt från att han hanterades i stallet, duschades, var i sin box (med ston, hingstar och valacker i stallet), reds, hoppades lite, visades för hand samt visades helt lös i ridhuset.
Han hade levande föl och en bokningsavgift. När sedan veterinären sa "i övermorgon måste vi seminera, välj en hingst som du även kan tänka dig att åka till för att hämta ifall det blir problem" så valde jag denna, han står ca 1 timme bort.
Jag tror såklart han passar till mitt sto och marknaden kommer ändå inte vilja ha avkomman då mitt sto är fullblod, jag vill ha en avkomma undan henne så jag har gjort denna till mig själv. Visst är denna betäckning ett rent lotteri. Och kanske vansinne...
Fast det är ju inte vansinne om du är så medveten som du beskriver och har det avelsmålet.

Det som är vansinne är när folk fattar beslut utifrån "fel" faktorer om de vill sälja hästar och tjäna pengar och sen skyller på att kunderna har fel och det är svårt att sälja hästar. Då är man lite illa ute tycker jag.
 
Jag valde den hingsten jag gjorde, och det erkänner jag villigt, för att han var billig, stod nära och jag blev mycket förtjust i honom när han visades hemma hos ägaren. Hingsten är 3 år, mitt sto har aldrig haft föl och jag har ingen erfarenhet av avel. Jag kan mycket väl vara en av de människor som "andra pratar skit om". Men som sagt, jag blev mycket förtjust i visningen jag fick, allt från att han hanterades i stallet, duschades, var i sin box (med ston, hingstar och valacker i stallet), reds, hoppades lite, visades för hand samt visades helt lös i ridhuset.
Han hade levande föl och en bokningsavgift. När sedan veterinären sa "i övermorgon måste vi seminera, välj en hingst som du även kan tänka dig att åka till för att hämta ifall det blir problem" så valde jag denna, han står ca 1 timme bort.
Jag tror såklart han passar till mitt sto och marknaden kommer ändå inte vilja ha avkomman då mitt sto är fullblod, jag vill ha en avkomma undan henne så jag har gjort denna till mig själv. Visst är denna betäckning ett rent lotteri. Och kanske vansinne...
Jag tycker det var ett bra val.
 
Fast det är ju inte vansinne om du är så medveten som du beskriver och har det avelsmålet.

Det som är vansinne är när folk fattar beslut utifrån "fel" faktorer om de vill sälja hästar och tjäna pengar och sen skyller på att kunderna har fel och det är svårt att sälja hästar. Då är man lite illa ute tycker jag.
Jo det klart. Jag tänker mest vansinne i mitt fall med en oprövad hingst på ett oprövat sto utan meriter (galopphäst från 2 års ålder till 8 års ålder, sen fick jag den och har ridit lite och hoppat in den men på amatör-nivå).

Läser man på Facebook så blir jag mest irriterad över hur uppfödare gnäller på köpare, att köpare inte fattar vad det kostar att föda upp en häst. Vem vill köpa häst när säljaren gnäller på kunden? Klart som fasen man vänder sig till tex utlandet då.
Jag är väl medveten om att skulle jag sälja detta föl som ligger i magen nu (efter att det fötts alltså) så lär jag inte kunna ta många tusenlappar för det.
 
Jo det klart. Jag tänker mest vansinne i mitt fall med en oprövad hingst på ett oprövat sto utan meriter (galopphäst från 2 års ålder till 8 års ålder, sen fick jag den och har ridit lite och hoppat in den men på amatör-nivå).

Läser man på Facebook så blir jag mest irriterad över hur uppfödare gnäller på köpare, att köpare inte fattar vad det kostar att föda upp en häst. Vem vill köpa häst när säljaren gnäller på kunden? Klart som fasen man vänder sig till tex utlandet då.
Jag är väl medveten om att skulle jag sälja detta föl som ligger i magen nu (efter att det fötts alltså) så lär jag inte kunna ta många tusenlappar för det.
Ja men precis, och priset på ett föl har absolut noll och ingenting med produktionskostnaderna att göra.
 
Jo det klart. Jag tänker mest vansinne i mitt fall med en oprövad hingst på ett oprövat sto utan meriter (galopphäst från 2 års ålder till 8 års ålder, sen fick jag den och har ridit lite och hoppat in den men på amatör-nivå).

Läser man på Facebook så blir jag mest irriterad över hur uppfödare gnäller på köpare, att köpare inte fattar vad det kostar att föda upp en häst. Vem vill köpa häst när säljaren gnäller på kunden? Klart som fasen man vänder sig till tex utlandet då.
Jag är väl medveten om att skulle jag sälja detta föl som ligger i magen nu (efter att det fötts alltså) så lär jag inte kunna ta många tusenlappar för det.
Alla väljer ju inte att betäcka sina ston för att få ett föl för marknaden och det måste få vara okej att göra det också! Den enda som förlorar på det är ju uppfödaren, om man står där en dag och måste sälja avkomman. De mesta går ju att sälja men till rätt pris, framförallt om de är ridna. Kostnaden är ju risken man själv väljer att ta.
Jag står med en dräktig ponny av ”fel” ras. Jag tänkte ändå lite marknadsmässigt och försökte få henne dräktig med en ponnyhingst, just ifall jag i framtiden måste sälja den. Det gick inte alls och jag hade gett upp när min veterinär sa ”vi testar ett halvblod med hög dräktighet, om de ens går att få henne dräktig. Så finns det en chans till att du får ett föl för alla pengar”. Så det gjorde vi! Och hon är dräktig!

Fölet kommer inte vara värt nånting alls men har kostat mer att tillverka än min kompis toppstammade hoppföl som säkert kan säljas för runt 100.000 när den är 6 månader 🙄
Men fölet är till mig och det kan bli vad som helst. Oansvarigt eller inte - mina pengar, min risk, mina hästar, mitt val!
Ger jag den en bra grundutbildning vet jag att den också kommer gå att sälja om några år. Om jag måste. 😊
 
Jo det klart. Jag tänker mest vansinne i mitt fall med en oprövad hingst på ett oprövat sto utan meriter (galopphäst från 2 års ålder till 8 års ålder, sen fick jag den och har ridit lite och hoppat in den men på amatör-nivå).

Läser man på Facebook så blir jag mest irriterad över hur uppfödare gnäller på köpare, att köpare inte fattar vad det kostar att föda upp en häst. Vem vill köpa häst när säljaren gnäller på kunden? Klart som fasen man vänder sig till tex utlandet då.
Jag är väl medveten om att skulle jag sälja detta föl som ligger i magen nu (efter att det fötts alltså) så lär jag inte kunna ta många tusenlappar för det.
Fast har ditt sto gått galoppen i 6 år är hon ändå beprövad.Den ansträngning en galopphäst gör är många ridhästar inte i närheten av. Nu vet jag inte vilken typ av löp hon gått men har hon gått på hinder är det också en fin merit i hopphästavel 😊
 
Fast har ditt sto gått galoppen i 6 år är hon ändå beprövad.Den ansträngning en galopphäst gör är många ridhästar inte i närheten av. Nu vet jag inte vilken typ av löp hon gått men har hon gått på hinder är det också en fin merit i hopphästavel 😊

Jag instämmer verkligen, jag hade inte kallat ett sto som gått löp obeprövad.
 
Hoppaveln tycker jag är för bakåttänkande och när man väljer hingstar som Kannan (född -92), ja även tex Cardento eller andra över 30 år gamla hingstar så blir det typ noll avelsframsteg. Om det inte finns någon son till dessa hingstarna som varken presterat eller förärvt sig så att det är mer intressant att välja dessa, är dom då så himla bra? Men det är klart det är inarbetade stammar som säljer men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att välja dessa gamla hingstar. Många Kannan hästar är rejäla bitar och är inte särskilt moderna i typen men visst kan dom hoppa. Det finns så mkt hingstar att välja på idag och om inte svenska uppfödare vågar ta lite yngre hopphingstar så kommer hoppaveln halka efter ännu mer. Det är inte en slump att auktionerna genererar dåliga priser. Bra hästar säljer alltid och de svenska hästarna är inte tillräckligt intressanta.

Det här är en intressant reflektion tycker jag. Jag som använder gamla hingstar (Kannan skulle jag gärna göra om) har noterat att intresset för de avkommorna är större än för de med yngre fadershingstar. Jag vill gärna använda beprövade hingstar som både gått stora klasser själva eller som har givit avkommor som gjort det - vilket blir lite svårt med yngre hingstar. På mina äldre ston som jag vet vad de ger kan jag använda söner till de beprövade äldre - men intresset för avkommorna skiljer sig åt.

Jag tycker inte att svensk hoppavel har halkat efter alls och det beror på att vi avlar ganska likt man gör ute i Europa. Priserna på auktioner i år är generellt ganska låga mest för att jag tror att utbudet har exploderat så det gäller inte bara i Sverige.
 
i ridhästvärlden är hon ju det?

Jo, men det är ju inte bara hopp/dressyrmeriter som är intressanta. Hon har visat att hon håller för hård tävling både fysiskt och psykiskt (galopplöp är i mina ögon hård tävling jämfört med hopp/dressyr på lägre nivå).

För mig är ett obeprövat sto meritmässigt ett sto som inte gjort något som har relevans för avel, typ skogsmulle. Det betyder inte nödvändigtvis att det stoet är ett dåligt avelssto men hon är inte testad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp