Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så har analysen på ponnyns foder kommit.
Hur gör man för att få ett foder med 6,2 MJ och 20 g smb. rp?
Ska räkna på foderstat nu, men det känns bara hopplöst.
Man har gjort försök med Ca/P-kvoter upp till 6 utan att ha sett negativa effekter hos vuxna hästar sålänge fosforbehovet är uppfyllt. En kvot på 3-3,5 i den totala foderstaten hade jag inte funderat på sålänge fosforbehovet också uppfylls som sagt.8,6 MJ och 29 g smrp. Men det jobbigaste är nästan att ca/p kvoten i hösilaget i sig är 3,5och så måste man ha på mycket proteintillskott som ofta även har ca i sig. Nu har jag hittat vettiga foder men vi kommer behöva ge maxdos fosforbalans dagligen för att få en kvot på 2 i den totala foderstaten. Det hade vi behövt om han bara fått hö att äta. Det blir billigt och bra...
Jo jag vet, så jag tänker nog inte ge full fosforgiva ändå, det blir så dyrt. Kostnaden kommer att öka med ca 1000:-/månad med nya hösilaget.Man har gjort försök med Ca/P-kvoter upp till 6 utan att ha sett negativa effekter hos vuxna hästar sålänge fosforbehovet är uppfyllt. En kvot på 3-3,5 i den totala foderstaten hade jag inte funderat på sålänge fosforbehovet också uppfylls som sagt.
Trist... Där jag bor just nu så är det väldigt kalkrik jord som inte får gödslas (skyddsområde), så vårt hö har en Ca/P-kvot på 8. Jag har nöjt mig med att få ner den till 5 eftersom vi bara ska bo här en vinter. Det behövs proteinfoder så då har jag valt Muscle Up för att inte behöva kompensera ännu mer för en massa kalcium från lusern.Jo jag vet, så jag tänker nog inte ge full fosforgiva ändå, det blir så dyrt. Kostnaden kommer att öka med ca 1000:-/månad med nya hösilaget.
Jo vi bor också på kalkrik mark, men så illa har vi iaf inte haft det!Trist... Där jag bor just nu så är det väldigt kalkrik jord som inte får gödslas (skyddsområde), så vårt hö har en Ca/P-kvot på 8. Jag har nöjt mig med att få ner den till 5 eftersom vi bara ska bo här en vinter. Det behövs proteinfoder så då har jag valt Muscle Up för att inte behöva kompensera ännu mer för en massa kalcium från lusern.