Årets spannmålsskörd blir stor

(Ridsport)
Årets spannmålsskörd blir stor och nu rasar priserna på huvudingrediensen i de flesta hästars kraftfoder. Efter några år med stigande spannmålspriser och därmed dyrare foder till hästar har trenden vänt.

Läs mer...
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Stor skörd och så uselt pris på havren att det knappt lönar sig att tröska den! Om priset sjunkit ytterligare så hade det blivit till att plöja ner den..! :(
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Kan bara hålla med. Både gödning och dieseln är hutlöst dyr.

Inte f-n lönar det sig för oss bönder. Däremot så har vi mellanhänder som håvar in duktigt med slantar..

AM
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Nä, spannmålspriserna är ingen rolig läsning. Inte ens här i Skåne på Söderslätt med de bästa jordarna blir det någon vinst att tala om. Så jag kan tänka mig hur lönsamheten ser ut på andra ställen.
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Men för oss som får köpa in foder till hästarna är det ju bara o tacka o ta emot:banana:. Givetvis tycker jag synd om bönderbna som förlorar på sjunkande priser
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Tvivlar på att foderpriset sjunker för er hästägare.
Utan nu blir det nog så att mellanhänderna tjänar mer pengar.

Lönar sig mer att ha vall på all mark i stället :crazy:
Eller elda upp havren.

AM
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Men för oss som får köpa in foder till hästarna är det ju bara o tacka o ta emot:banana:. Givetvis tycker jag synd om bönderbna som förlorar på sjunkande priser

Köp havren direkt av bonden så stödjer du lantbruket samtidigt som det blir billigare för dig mot för att köpa i affären.
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Precis vad jag gör, och jag betalar hälften mot vad det kostar på G*********n. :banana:
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Häruppe har de höga spannmålspriserna varit till klar nackdel för bönderna.
PL

Vilket egentligen är ganska märkligt, det går ju faktiskt att odla även norr om Dalälven - i Ådalen funkar det tex att odla fodermajs.

I stora delar av Norrland skulle det förmodligen tom gå att odla hybridris...

I synnerhet om man helsädesensilerar så går det utmärkt att odla havre på fler ställen än Söderslätt... och i norrlandslänen finns det tusentals och åter tusentals hektar med åkermark som är övergiven och bara står och växer igen.

Det är ju mest bara vete som är svårt att odla i Norrland, men vete är ju inte mycket att fodra annat än höns med pga för högt stärkelseinnehåll.

Kör man dessutom grönfoderblandningar så kan ju bönderna för det mesta använda samma maskinkedja som till vallfodret.
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

I förlängningen förlorar vi alla på för låga priser på spannmål....

De låga priserna leder till att bönderna inte odlar spannmål till försäljning - vilket leder till import... och då försvinner mycket pengar utomlands samtidigt som det är tveksamt ur miljöhänseende.

Vill man ha lokalt producerad mat och foder så måste det vara lönsamt att bedriva jordbruk - då går det inte an att köpa billig fläskfilet på L**l för underpris.... och då får man till slut lov att köpa sitt hästfoder från Uruguay !
 
Sv: Årets spannmålsskörd blir stor

Vill man ha lokalt producerad mat och foder så måste det vara lönsamt att bedriva jordbruk - då går det inte an att köpa billig fläskfilet på L**l för underpris.... och då får man till slut lov att köpa sitt hästfoder från Uruguay !

:bow::bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 590
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 904
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 519
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp