ärevarv , hälsning?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 8 739
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ärevarv , hälsning?

När alla placerade har fått sina priser så brukar speakern säga " Så ber vi alla placerade om ett ärevarv". Sen säger 1an "HÄLSNING!", och alla placerade hälsar(dressyrhälsning). Sen rider man ärevarvet i höger varv, eftersom 1an "ska" ha alla andra placerade på sin vänstra sida.

Precis så är det. :bow:

Det är grymt irriterande då dem inte hälsar innan ärevarvet. men vi har en domare här uppe som på en ponnytävling jag var på en gång stod framför pristagarna och berättade för dem att dom ska hälsa innan ärevarvet :D Det är ju lite artigare att hälsa innan man galloperar iväg.

Visst är det på dommaren man hälsar?

jag måste erkänna att jag inte vet hur det funkar i finland ( jag bor där) :O
jag vill att man ska hälsa, det hör lixom till, men har faktist aldrig varit med om det, när jag vann så red vi bara ärevarvet :P

Ja det är domaren man hälsar på och på publiken (tror jag iaf)

hahah det här med höger & vänster varv verkar inte "finnas" på gotland xD vi ställer upp lite som man vill och sen tar man ju det varvet som man slipper rida förbi alla andra ;) det där med hälsning är dock inget som "dött" på gotland. här är det en självklarhet och speakern säger alltid att man ska göra de. ;)

Brukar speakern be om hälsning och ärevarv, eller bara ärevarv?

Jag har hört att i dressyr, så galopperar man ett varv, sedan travar man ut ur banan... enligt den jag hörde det ifrån var det väldigt viktigt. ingen aning om det är så!?

alltså.Vinnaren ställer sig längst till höger (?) och hälsar,och galopperar två varv i högervarv.
Rätt uppfattat?;)

Vad jag vet så ställer ettan sig närmast dommartornet, med det brukar bli längst till höger:smirk:

Man behöver ju faktiskt inte hälsa sk. dressyrhälsning. I hoppningen blir det mer å mer vanligt att hälsa tex med spöt mot hjälmen. Om man vinner är det ju ganska smart att ta det lite lugnt första varvet (man vet ju inte hur de andra hästarna reagerar), sedan är det upp till en själv att gasa så mkt man orkar på andra varvet ;) ,, utan att det går till överdrift förstås.

Kan man inte bara "nicka" till hälsning?
Finns det inget annat sätt man kan göra på ist för att säga hälsning? Jag pratar ganska tyst, så är rädd för att alla inte ska höra. :P

kl

men ärligt, har ni så olydiga hästar att ni inte klarar av att en annan häst galopperar förbi:confused:

om ni har det så borde ni faktiskt se över lydnaden!

visst rätt ska vara rätt, men inte av den anledningen att ni inte har kontroll! jag skulle kunna sitta på min häst när 100 andra hästar galopperar iväg, det är för mig en självklarhet!

blir så irriterad när man möter andra ryttare, skriker o vinkar att man ska sakta av till skritt, inte fasen har jag lust att sakta av hux flux, man kan ju korta den gångarten man har och vara lite mer beredd i så fall, me att avbryta allt man håller på med? nej det har jag slutat med! om jag inte ser att hästen får typ panik förstås vilket jag har mkt svårt att tro, får den panik när en annan häst galopperar i hagen/på ridbanan nej.... det måste ju ha med ryttaren att göra!

lite OT...

kl

men ärligt, har ni så olydiga hästar att ni inte klarar av att en annan häst galopperar förbi:confused:

om ni har det så borde ni faktiskt se över lydnaden!

visst rätt ska vara rätt, men inte av den anledningen att ni inte har kontroll! jag skulle kunna sitta på min häst när 100 andra hästar galopperar iväg, det är för mig en självklarhet!

blir så irriterad när man möter andra ryttare, skriker o vinkar att man ska sakta av till skritt, inte fasen har jag lust att sakta av hux flux, man kan ju korta den gångarten man har och vara lite mer beredd i så fall, me att avbryta allt man håller på med? nej det har jag slutat med! om jag inte ser att hästen får typ panik förstås vilket jag har mkt svårt att tro, får den panik när en annan häst galopperar i hagen/på ridbanan nej.... det måste ju ha med ryttaren att göra!

lite OT...

Har du aldrig tittat på större tävlingar? Väldigt ofta står hästarna på bakbenen när de vet att det är dags, men de är väl olydiga då:angel:

Att man saktar ner är en självklarhet när man möter någon, inte på bana givetvis men på uteritter är det ju en självklarhet, skulle bli mycket irriterad och fundera på ryttarens iq om jag mötte någon som kom i full gallop oavsett om jag går, rider, kör hästen eller åker bil, man saktar av till skritt givetvis när man möter någon!!!

jag har varit med på en del större distanstävlingar, och där är det aldrig nån som beter sig på det sättet du beskriver! och jag skulle bli skogstokig och undra vad jag hade gjort för fel om min häst betedde sig så!

att man saktar ner ja, men varför skritta? jag ser ingen som helst anledning till det. kom till en distanstävling så får du se ryttare som rider om varann kors o tvärs utan att någon häst tänker mer på det jag tycker att jag kan hålla samma hastighet förbi en ryttare som om jag hade suttit i en bil, alltså beror det på vad det är för väg, men skrittar gör jag bara om jag ser att ryttaren saknar all form av kontroll, men då undrar jag oxå vad de har att göra på hästryggen utomhus! bilar galopperar jag förbi nästan varje dag, de kör ju ofta 30 när de åker om, varför kan inte jag göra det samma?
jag galopperar förbi stora skogsmaskiner oxå om det finns plats för det... för mig är inte det konstigt.

Har du aldrig tittat på större tävlingar? Väldigt ofta står hästarna på bakbenen när de vet att det är dags, men de är väl olydiga då:angel:

Att man saktar ner är en självklarhet när man möter någon, inte på bana givetvis men på uteritter är det ju en självklarhet, skulle bli mycket irriterad och fundera på ryttarens iq om jag mötte någon som kom i full gallop oavsett om jag går, rider, kör hästen eller åker bil, man saktar av till skritt givetvis när man möter någon!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 301
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
771
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka