Arg i boxen

N

Nyfiken

Jag har en nybliven tvååring som är rejält sur i boxen. De senaste månaderna har vi inte haft så kul ihop eftersom hon har haft bärrandsröta och hon har inte direkt tyckt om min omvårdnad ;) Hon är också rejält matsur så jag har inte kommit då...för att inte förvärra det. Men nu är det så att när jag ska ta ut henne ur boxen kommer hon springande med öronen slickade bakåt o klapprande tänder. När jag väl har fått på grimman så är det öronen framåt och tycker att de flesta av mina upptåg är roliga.Nu vänder jag mig till alla som kan ha några bra tips!!
 
Inte för att jag vet hur du gör när du går in i boxen, men jag skulle stå utanför en stund, tills hon kom fram till mig eller stanna precis innanför dörren till boxen en liten stund. Det kan hjälpa, men är inte garanterat. glöm inte att kela med henne om hon kommer fram, oavsett hur hon gör det. Lycka till / Cecilia
 
Lite svårt att ge råd... Det kanske vore på sin plats att tillrättavisa henne lite med rösten och utanför boxen om hon tex hugger i luften. Det är ju en väldig balansgång där och man måste vara snabb och konsekvent. Rya i lite med rösten när hon gör fel och uppmuntra när hon är duktig. Det är ju du som är ledaren...
 
Kan det vara hormoner som börjar komma i svang? Stoet här kan vara väldigt boxsur, men mest i samband med brunst och när hon var dräktig. I övrigt är hon ok, men jag har kommit på att hon blir lite osäker när man klampar in i hennes box och därför lägger öronen bak, mkt har hjälpt att jag varit lite försiktig, kliat henne bakom öronen, då åker dom fram. Men som sagt. När hon är hormonell hjälper inget, då är det bara att låta henne vara hyfsat mkt ifred.
 
...hennes bärrandsröta kanske spelar in? Hon kanske blir sur och uttråkad och hellre skulle vilja vara ute och springa på friska fötter.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp