Åring som sliter sig

F

flipflop

Testar att lägge denna tråden här, eftersom jag gärna vill lära mig mer om NH.
Har en åring, en riktigt trevlig o go häst.
Men...
Ibland, inte ofta, men ibland försöker hon slita sig när jag leder henne. Inte så lätt alla gånger att hålla kvar eftersom hon är så stark... :(
Jag har inte haft dn här hästen mer än 2 månader, och förra ägaren har inte hanterat den varken ofta eller mycket.
Någon som känner igen sig, eller har tips på vad man kan göra?
tacksam för svar!!
 
Du kan börja med att använda ett långt rep när du leder henne, så du lättare kan hålla kvar. Troligtvis slutar hon försöka slita sig efter ett tag, när hon inser att hon inte kommer loss.
Lycka till!
 
Detta går sällan att lösa genom att dra hårdare eller bara ha ett längre rep, för hästen är ändå alltid starkare än människan.

Mitt råd är följande:
Håll er någonstans där hon inte kan dra dit hon vill (en ridbana, en hage eller liknande kanske, eller OM du har koll på stallplanen, håll till där), och lär er ett språk som går ut på att du driver henne.

Börja med ett stadigt tryck mot bakdelen som du släpper i samma sekund som hon tänker tanken att hon ska gå undan för det (du behöver inte vänta tills hon tagit ett steg, utan du kan ge efter så fort hon börjat luta sig lite eller börjar antyda till att lyfta benet för att röra sig bortåt). Efter att du släppt så masserar du där du just tryckte (massagen efteråt är viktig, så att hon förstår att massage = stå stil, tryck = gå iväg).
Några viktiga punkter:
Säkerhetsaspekt . Ha ett långt grimskaft och stå bredvid hästens mitt, om hon vill sparka så kommer hon inte åt dig här och försöker hon gå framåt för att komma åt dig så följer du bara med framåt i grimskaftet.
Sedan är din tanke väldigt viktig här. TÄNK att hon ska flytta bakdelen, när du ska lägga trycket mot henne, gå mot henne först i en "flytta dig"-attityd. Om du står bredvid och ser ut som en trött och ofokuserad och obebrydd människa så ger du en signal att hon ska vara bekväm just då. Du måste signalera att du vill något, att du kräver något av henne nu och att du verkligen VILL att hon ska göra detta. Sedan är det lika viktigt att du slutar signalera att du vill något när hon gör som du vill, annars får du en häst som försvinner iväg så fort du rör den utan fokus. Du ska alltså signalera till hästen vad du vill, så att den förstår detta. Vi vill inte ha en häst som springer ifrån oss vid minsta lilla tryck, då förstärker vi att hästen är ett flyktdjur, och det motarbetar våra mål (att få en häst som är trygg hos oss).

Att driva bakdelen är användbart vid många olika tillfällen och har några psykologiska fördelar framför att du drar i hästens huvud. Genom att göra detta så säger du åt hästen att hålla koll på dig (när du driver bakdelen så kommer huvudet mot dig, d.v.s. den måste ha ögonen på dig, den springer inte ifrån dig) och du använder dig av ett lite mera "korrekt hästspråk" (hästar driver varandra, de går inte och drar i varandra). Hästar är mottrycksdjur och de har inbyggt i sitt huvud att forcera sådant som håller fast dem, därför fungerar drivande hjälper bättre än fasthållande.

Sedan kan man förfina att driva hästens kropp, genom att bara använda kroppspråk. Det kommer med känsla. Om du går fram som jag breskev så börjar du redan då med en känsla, du tänker "akta dig" innan du hunnit gå fram till din häst och lagt handen mot hennes rumpa. När hon förstår vad du vill kommer du säkerligen märka hur hon börjar försöka förstå mindre signaler (hon börjar tänka något i stil med "Jag kan det här, så du behöver inte ta i sådär mycket!"), du får helt enkelt en känsligare häst och behöver inte längre säga till lika starkt eller tydligt.

Om hon helt tappar koncentrationen och du känner att ett lätt tryck inte uppmärksammas i tid så snurra repet (inte jätesnabbt, ljudet kan ge vissa hästar panik) och låt det gå mot henes bakdel (eventuellt så att det slår till henne), detta brukar väcka de flesta hästars uppmärksamhet. Detta är inte elakt. Du har bett hästen att inte springa ifrån dig, hästen VET vad det innebär, och drar ändå iväg, d.v.s. brist på respekt. Då måste helt enkelt se till att det blir som du säger. För om du ber henne att komma med huvudet mot dig (d.v.s. flytta bort bakdelen), och hon inte lyder när du frågar, då måste du kräva. Annars lär hon sig att matte inte menar vad hon säger.
 
Kan hon stå uppbunden? Dvs stå bunden i lugn och ro utan att försöka slita sig? Min häst var rätt ohanterad när jag köpte henne som åring, och slet sig någon gång i början. Jag löste det genom att lära henne stå bunden. Hon fick kämpa mot ett gummigrimskaft som hon inte kunde ta sig loss från, och själv upptäcka att trycket släppte när hon slutade slåss och dra (klart det var under övervakning, i lugn och ro osv - men jag stod på behörigt avstånd för att inte bli förknippad med problemet). Efter att ha lugnat sig och slappnat av lite var hon väldigt trött och fick gå in i sin box, vila och äta. Sedan dess har det aldrig varit problem att binda henne. Det underlättade även ledövningar - hon förstod att när det tryckte skulle man sluta dra, så släppte trycket. Vi ledde bara med långt grimskaft, och bara till och från hagen, eller i paddock i början. På så sätt fanns inga större vinster med att slita sig - man kom ingenstans roligare.

Ha handskar på dig och långt rep om du går ut och går. Spritter det i benen och hästen vill pröva sina vingar någon gång har du ett långt rep att dra i (som kan slita sönder dina handflator rätt illa), och kanske hinner hästen då uppfatta trycket och stanna i tid.
 
Re: Superstark och supersnabb!

Jag röstar på repgrimma och ett långt grimskaft så du har lite hävstångseffekt. Det går INTE att hålla emot med hälarna om en häst bränner iväg....

När Kokopelli-hästen var ung levde han loppan mest hela tiden och min taktik var att när han brände iväg åt ena hållet så brände jag iväg åt det andra (dvs snett bakåt mot hans rumpa) på så vis fick han lov att böja halsen och följdaktligen korsa sina bakben och då kom han ingen vart utan det blev en sladd och hans framfart hejdades. Han funderar fortfarande på hur jag kunde vara så stark?

En gång var det dock nedförsbacke när han gjorde ett test-rus och då hade jag ingen chans till nån bakåt grej och då satsade jag med huvudet före och med dödsförakt och slängde mig BAKOM en stor tall varpå det slog absolut TVÄRSTOPP för Kokopelli... Lite brutalt, men va fan gör man? Jag kunde inte ha en skvatt galen tvååring på skogen?

Nu är Kokopelli sex år och snäll nästan hela tiden fast häromdagen fick han nåt jävla spel?! Vädret? Magen? Hösten?

Jag har honom alltid lös på stallplanen (dock har han grimma och grimskaftet lagt på marken) när jag gör iordning honom och det brukar vara totalt odramatiskt (från han blev fyra ungefär). Han står där så snällt och stilla medans jag ränner ut och in ur bodarna med borstar och paddar och sadlar och benskydd......men INTE i lördags.

TVÅ gånger brände han iväg, tvärstack, PANG!, när jag vände ryggen till, perforerade sambons välklippta (heliga) gräsmatta med galoppsprång och ställde sig och hetsbetade i mitt kryddland :mad:.
Andra gången jag hämtade honom kostade han sig dessutom på att protestera rejält mot mig :mad: :mad: :mad:. (den korrigerigen det ledde till ska jag inte dra här och nu)

Hm? Vad gör jag nu? Så här kunde jag ju inte ha det, att han skulle komma på sådana dumheter och ta sig dylika friheter... jag var vid det här laget jävligt irriterad och färdig att ringa Scan och jag tänkte att nu skiter jag i om han bryter nacken... nu ska han stå där jag ställer honom!

Jag ställde tillbaka honom fast lite närmare väggen och band änden på grimskaftet (det låååånga grimskaftet) i ett rejält handtag och fortsatte som vanligt att göra i ordning och mycket riktigt.......när jag vände ryggen till för att hämta en borste, satsar han för en ny ivägbränning, kom ca en och en halv meter och sedan slog det tvärstopp för Kokopelli (han bröt inte nacken tack och lov). Sedan stod han där han stod om man säger så, ganska moloken.....

Nu undrar Kokopelli inte bara hur jag kan vara så stark? Nu undrar han dessutom hur jag kan vara så supersnabb? Från sadelkammaren till stallbacken på 0,003 sek??????

Frid Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp