H
hotstuff
när ni ska vänja era åringar vid träns med bett,har ni på nosgrimman då? gapar dom inte mkt annars??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strunta i nosgrimma i början. Det är ju besvärligt nog för hästen att få bett i munnen utan att också få något som klämmer åt.
Vad gör det om hästen gapar?![]()
Jag brukar ha den engelska nosgrimma på tränset, det är den de ska ha sen iaf. Däremot så spänner jag den inte alls i början, och sen när hästen till fullo accepterat bettet så spänner jag den så löst att den enbart är dekoration.
remontgrimma bör användas för den är inte ivägen och kan inte klämma ihop hud mellan bettet å nosgrimman. lätt hänt när hästarna är så små och har lite för stora saker på sig om man inte har ponnysaker till dem
Gapar och håller på gör de oftast bara i början, tills de vant sig av känslan av bettet i munnen. Och i det läget så får de gapa hur mycket de vill. Däremot vill jag inte de lägger tungan över bettet och lär sig det, så jag har bettet högre upp än vanligt tills de slutat grimasera.
Sen har jag faktiskt aldrig haft problem med gapande hästar. Om de sedan gapar när man tar i bettet så tar man endera för hårt, eller så är det fel sorts bett för den hästen. tar man för hårt är det bara att mjukna och ta det försiktigare och mjukare. Är det bettet som inte är riktigt rätt så provar man sig fram vad just den hästen vill ha.
Men som sagt, jag har faktiskt inte haft problem med gapning förrän de börjar ridas på sådan nivå att man har mer stadigvarande bettkontakt, då har en del påtalat att de inte vill ha det bett som jag valt ut. Och då får man prova något annat.