arkiv i vården

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon här som vet hur länge avlidna personers journaler och ev vävnadsprov brukar finnas kvar i vårdens arkiv?
 
Någon här som vet hur länge avlidna personers journaler och ev vävnadsprov brukar finnas kvar i vårdens arkiv?
Om det är regionens vård så ska de följa regler om hur myndigheters handlingar hanteras, arkivlagen etc. Idag tror jag inte det finns någon som har annan åsikt än att alla journaler ska finnas kvar för evigt. Däremot gallrar man i dem och tar bort rätt mycket av bilagor, info som skickats fram och tillbaka etc. Men själva journalanteckningarna och den viktigaste infon ska vara kvar.

Är det äldre saker än det som finns kvar på mottagningen så kontaktar du ditt regionarkiv och frågar. De brukar dessutom ha bra koll på hur rutiner och regler sett ut vid olika tidpunkter för vad som skulle sparas. Är det äldre saker så kan det variera hur det skötts och bero på vilka av arkiven som är välbevarade eller vilken vårdinrättning det gäller.
Undrar om inte journaler från en del offentligt finansierad vård som privata vårdgivare ger kan eller ska skickas till regionarkivet också?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Bansai
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 143
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 164
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
504
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp