Armeringsjärn

S

Sweet

Någon som vet vart man kan köpa sånt och ungefärligt pris??
 
Det beror på vilken dimension (tjocklek) och sort du ska ha (rakjärn, matta osv).

Jag jobbar i en betongfabrik, och där använder vi armeringsjärn till det mesta vi gjuter.
Vi säljer även små mängder till folk som gjuter själva, eller vill ha järnen till annat.

Hör med en betongvarufabrik, så får du säkert köpa lite järn.
Var bor du? Jag vet de flesta betongfabriker i Sverige, så kanske känner jag till ngn i närheten av där du bor?

Bygghandlar kan också ha armering, men de är oftast mkt dyrare än vi är... ;)
 
Jag ska ha rätt så tjocka järn, tänkte ha dem som boxgaller och då är det bra om de inte fjädrar för mycket, rätt så stabila ska de vara alltså. Sen hur de ser ut i övrigt är inte så noga, jag ska ju måla dom! :smirk:

Jag vet att byggvaruaffärer brukar ha men som sagt så tror jag att det går att få tag på billigare någon annan stans.

Jag bor utanför Nossebro i Skaraborg. Alla tips på vart man kan köpa armeringsjärn för ett bra pris tas tacksamt emot! :bow:
 
Kolla på rör också, jag har armeringsjärn som galler men de är så svåra att måla snyggt, penseln far lätt över den lilla kanten så att det inte blir färg överallt. Det blir lätt "sorgkanter"
Dessutom är armeringsjärn massiva, gallren blir betydligt mycket lättare med ihåliga rör.

Är inte armeringsjärn förhållandevis mjuka också? Men det är kanske bra om hästen skulle fastna...

P
 
Jag har mina hästar på lösdrift så de står väldigt sällan inne några längre stunder men de får kraftfoder inne och jag vill ha galler mellan boxarna så att de inte psykar varandra eller stjäl varandras mat. Såg ett stall i förra veckan som hade armeringsjärn som boxgaller och det var fint. Rör är nog dyrare än armeringsjärn eller? Kan tänka mig att rör blir snyggt det med! :)
 
Vi har två olika typer av armeringsjärn i våra galler.
En sort med tvärställda kanter, de är svårmålade.
Däremot är de med kanterna diagonalt väldigt lätta att måla.
 
Fast jag var på en skrot och köpte "bättre begagnade", det var ganska billigt.
Jag har alltså både rör och armeringsjärn till galler, om du undrar :smirk: för jag har gjort dem själv och tagit material som var billigast möjligt.
 
En skrot är rena guldgruvan! :bow:
Jösses vad man kan fynda där när man behöver ngt i metall!

Minns när jag fick hjälp att tillverka en hellång bakbom till min Kylingekärra.
Materialkostand = mindre än 30 spänn! :bow:
 
Åk bort till Bäreberg o kolla.

De brukar ju ha ALLT.

Jag köpte vatenledningsrör där för en bråkdel av nypriset och har t.o.m. hittat gamla armesadlar där.

Anna-Karin
som numera har för långt att åka till Bäreberg o botanisera ;)
 
Re: Skrot

Ja, "förr i tiden" brukade jag åka in till söder om Söder i Sthlm och gå omkring i Lugnets Industriområde och fynda. Där fanns allt man kunde tänkas behöva till en spottstyver. Numera har det byggts sjuka, dyra hus där som ingen vill bo i och alla som bodde i husvagn etc i Lugnet har blivit hemlösa och förvisats till gatorna och många av de gamla orginalen har dött.
Och riktiga skrotar finns knappt längre.

(En rejäl utvikning från ämnet armeringsjärn :D )
 
JAAA!! :idea: Bäreberg borde ju ha något man kan använda som boxgaller! Det är ju nära också! Att jag inte tänkte på det själv...

Tack!! :bow:
 
Re: Skrot

Det var ju bra att en dokumentär gjordes om Lugnet, jag såg den inte, gjorde du?
Jag gillade stället, det såg hemskt skräpigt och snuskigt ut om man bara susade förbi, men strosade man in där så upptäckte man att det faktiskt var ett fungerande samhälle med stor ordning i all oreda!
(Ungefär som jag har hemma :angel:)
 
Re: Skrot

Jodå, jag såg dokumentären. Den var bra! Och precis som du säger, det verkade vara ett helt eget litet samhälle! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 552
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 081
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp