Pros och cons med att köpa en häst från utlandet?

Thyla.cine

Trådstartare
Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får hästen och förra ägaren inte varit 100% ärlig och det visar sig att hästen har problem(mer beteende vis). En av dem positiva sakerna med att köpa utomlands är att man kan få en fin häst till ett lite billigare pris(pengar är inte problemet) Vad är det negativa och positiva med att köpa utomlands?
 
Vad för ras pratar vi om?
Det är ganska stor skillnad på att importera en PRE mot en irländare eller en islandshäst.
 
Ofta dyrare försäkring eller att vissa saker inte täcks av försäkringen är det första jag tänker på.

Men om pengar inte är ett problem så behöver man såklart inte ha en försäkring.

Hästar kan påverkas av långa resor och det finns även en större skaderisk under längre transporter, smittor etc.
 
Jag har köpt två hästar från utlandet, båda halvblod. En från danmark, där kunde jag kolla upp att tävlingsresultat stämde med utbildningsnivå. Fick filmer och foton och hade bra konversation med säljaren både via mail och telefon.
Allt stämde och han var en fantastisk läromästare och verkligen en once in a lifetime häst.

Min valack som jag har nu köpte jag från Polen förra sommaren. Skrev mycket med säljaren, fick filmer på typ allt, all typ av hantering, ridning i trafik, på bana med störande ljud runt om, med hovslagare osv.
Fick även referenser från andra i sverige som hade köpt från henne och var nöjda.
Det enda som inte stämde var höjden. Han såldes som 163 men är typ 159 med skor 😅
Men alldeles lagom för mig och känns inte alls liten som tur är. En riktigt trevlig kille som jag är så glad över 🥰
I båda fallen har det inte varit några problem alls att försäkra.

För flera år sedan köpte jag en häst som stod endast ett par mil i från där det kom fram mycket konstigt som dolts vid köpet när hästen efter någon månad visade hälta. Ett år efter att jag köpt den fick den avlivas pga svåra skador i bakbenen som bara blev värre. Hann rida den typ fem gånger.
Så att köpa nära är inte alltid lika med trygg affär.

Viktigt är att kolla upp säljaren noga, be om referenser osv. Kolla även med försäkringsbolaget vad som gäller hos dom med importer. Tex vad som ska finnas med på ett vet intyg.
 
Jag har vänner som importerat från Portugal och precis som i Sverige finns det mer eller mindre seriösa försäljare. Ett plus är att utbudet är större och uppfödare med generationer av kunskap. Ett minus är att det är lätt att bli lurad på hästens höjd samt ibland är det ens inte rätt häst som kommer ur transporten.
 
Jag har köpt tre i Tyskland, men alla kommer från samma stall och min tränare har sett dem innan.
Hade inte vågat köpa i utlandet om jag inte hade de kontakterna.
 
Jag importerade för några år sen via en ganska ökänd förmedlare.
Fördelar:
✔️mycket häst för pengarna!
✔️en typ av häst jag inte sett i Sverige
✔️min drömhäst

Nackdelar:
✔️han är äldre med några år än vad som står i passet
✔️han är mer känslig och reaktiv än vad han annonserades som
✔️har en gammal muskelskada som inte nämndes vid veterinärbesiktningen

Om en vågar chansa och har kunskapen att hantera att hästen inte är precis vad du väntat dig så kör på och importera. Men vill du ha ett tryggt köp (så tryggt det kan bli med hästköp) rekommenderar jag det inte.
 
Jag har köpt utomlands flera gånger. Alltid av privatperson och alltid fått exakt vad jag förväntat mig. Haft videosamtal via WhatsApp, pratat och sett hästen "live", etc. Gått jättebra. Inte köpt utomlands pga billigare för de var det inte utan av större utbud. Bland annat senaste en ponny till barnen, och de jag sökte då hittade jag inte i Sverige.
Köpt från Holland, England, Norge och Danmark. Gått jättesmidigt alla gånger.
Jag har hittat mina på en utländsk sida motsvara hästnet.
 
Har köpt från Portugal på rekommendation hos en känd uppfödare. Har inte ångrat mig en sekund. Men skulle aldrig köpa från en okänd säljare på hästnet. Skulle inte våga det. Finns 1000 historier med folk som blivit lurade. Så googla på bra är mitt tips. Sen är det en chansning att köpa på postorder från utlandet. Så man får räkna med det kanske inte alls är det man får hem som man har räknat med.
 
Köpt två hästar från Tyskland, min tävlingshäst var 4 och honom provresultaten jag på plats, fördel var att jag fick mycket mer häst för pengarna än jag kunde hitta i Sverige, nackdel att det kostar en del att importera. Han var ju inte utbildad så kunde ändå inte kolla upp några resultat eller så.

Nr 2 är avkomma till min hästs helsyster och köptes på en bild, 3 veckor gammal. Samma där, det är dyrt att importera.
 
Har köpt 3 hästar från Holland via HorseTelex alla KWPN. Alla enbart på meddelanden, film och bilder.

Ett hingstföl, gick bruksprovet men Blev inte godkänd. Han tävlade tom 130 sen såldes han, de som köpt honom hittade pronlem i SI leden, och han fick avsluta sina dagar men han blev rätt gammal ändå. Så inget som kom av att han var född i Holland.

En 4årigt sto, lever fortfarande, tävlades tom 140 med plac, nu avelssto efter atros i sina bakknän (ca 13 år då de hittades) hon är ca 180 hög så mer storleken än annan åverkan. KAN förvisso komma efter att ha gått omkull på asfalt då hon kom lös en gång. URTREVLIG märr..

En 11 årig märr som gått 130 i Holland som unghäst och sen i avelsboxen, köptes som avelsmärr men efter att ha kommit till Sverige blev det inte så, såldes och tävlades framgångsrikt upp tom 130 i Sverige med. Tror inte hon lever idag men så var detta ca 2013 så det är ju ett bra tag sen...

Så jag har bara bra erfarenheter av att köpa utomlands. Men skulle hellre satsa på unghäst (eller tom föl) så man kan få dem innan de hunnit med så mkt
 
Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får hästen och förra ägaren inte varit 100% ärlig och det visar sig att hästen har problem(mer beteende vis). En av dem positiva sakerna med att köpa utomlands är att man kan få en fin häst till ett lite billigare pris(pengar är inte problemet) Vad är det negativa och positiva med att köpa utomlands?
Är man inte van vid att köpa häst är det bättre att köpa från Sverige.
 
Vi har köpt flera hästar från Portugal. Orsaken är att utbudet av lusitano är större där och vi känner till bra och välrenommerade uppfödare som kan erbjuda precis vad vi vill ha. Däremot är inte priset lägre på en kvalitetshäst. De som kan gå att få billigare därifrån är utbildning. Väljer man att köpa en äldre häst så betalar man inte lika mycket för utbildning som här. Dessutom utbildas inte bara de allra bästa hästarna upp till högre nivåer, utan filosofin där är att alla hästar ska utbildas så långt det går. Sen är de inte alltid ridna som vi är vana vid här. Vi har valt att köpa yngre hästar, 3-5 år gamla dock.
 
Importerade min drömhäst från Polen via en förmedlare. Han var inte super billig men inte dyraste laget heller. Jag fick video på allt jag bad om såsom all hanering och ridning samt lastning. Fick även video på veterinärbesiktningen och hela resan hit.
Han var några cm högre än vad förmedlaren sagt, skulle vara 165 men var närmre 169 cm och var lite skygg vid hastiga rörelser men de försvann efter några veckor. Han var en dröm att rida och hantera, aldrig träffat en trevligare häst :heart . Tyvärr skadade han sig efter ca 4 månader här i Sverige :(.

Hade velat klona den hästen!

Anledningen till att jag valde honom var för att han var gammal körhäst och hade gått på ridskola som handikapphäst och jag behövde en häst som tålde ryttare med sämre balans. Samt så såg han ut som den äldre modellen av vårt svenska halvblod. Vilket jag gärna ville ha med min vikt.

Hade lätt kunnat importera en häst igen från den förmeldaren. Hästarna har dock stigit en del i pris :).
 
Importerade min drömhäst från Polen via en förmedlare. Han var inte super billig men inte dyraste laget heller. Jag fick video på allt jag bad om såsom all hanering och ridning samt lastning. Fick även video på veterinärbesiktningen och hela resan hit.
Han var några cm högre än vad förmedlaren sagt, skulle vara 165 men var närmre 169 cm och var lite skygg vid hastiga rörelser men de försvann efter några veckor. Han var en dröm att rida och hantera, aldrig träffat en trevligare häst :heart . Tyvärr skadade han sig efter ca 4 månader här i Sverige :(.

Hade velat klona den hästen!

Anledningen till att jag valde honom var för att han var gammal körhäst och hade gått på ridskola som handikapphäst och jag behövde en häst som tålde ryttare med sämre balans. Samt så såg han ut som den äldre modellen av vårt svenska halvblod. Vilket jag gärna ville ha med min vikt.

Hade lätt kunnat importera en häst igen från den förmeldaren. Hästarna har dock stigit en del i pris :).
Var det genom Barbara? Haft en häst som kom till Sverige genom henne också. Han var fantastisk 🩷.
 
Var det genom Barbara? Haft en häst som kom till Sverige genom henne också. Han var fantastisk 🩷.

Ja det var det :). Ja Kontur va verkligen underbar, gick fram överallt och brydde sig inte om hästarna man red med busade runder eller så. Han bara skrittade på som vanligt :heart .
Undrar än idag om det hade funnits något jag kunnat göra så han kunde fått leva vidare. Trots att jag kämpade i 9 månader och han bara blev sämre :(.

Fina, fina Kontur!
 

Bifogade filer

  • 207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    207314074_506411627258072_6607042070109389928_n.jpg
    415,6 KB · Visningar: 56

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 778
Senast: ako
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp