Shatoo

Trådstartare
För några år sedan köpte jag en mellanstor hästgård, på gården finns också allt man kan behöva för att driva ett lantbruk men det ligger inte i mitt intresse och har därför tänkt att arrendera ut den biten för att få in lite pengar.

Det som ska arrenderas ut är: en större gödsel brunn där avtal med biogas anläggning finns, tre stycken silos samt tork till (vilket medför elkostnad för mig), samt en styck maskinhall ca 20x35 m.

Vad tycker Ni är rimligt pris för detta? Hur gör Ni som själva arrenderar ut? Jag va inne på ca 1200 kr/mån inkl. el, då generar gödselbrunnen i sin tur lite pengar till arrendatorn...är det för mycket?

Vet att vi inte ska ställa konkreta prisfrågor men en annan fråga till Er som arrenderar mark, vad betalar Ni för det?

Ja alla ideér och tips är välkomna!
 
Sv: Arrende

Normalt ligger du alldeles för lågt, inte ens i närheten av vad som är rimligt.

Arrendepriser för jordbruksmark är så skiftande beroende på jordmån och odling att det överhuvudtaget inte går att göra en jämförelse mellan olika områden. En viss ledning kan man dock få om man vet vilken produktionsklass jorden har, där tio är den högsta och ett den lägsta klassen.

Ta kontakt med LRF och diskutera med dem, de har koll på sånt här. :)
 
Sv: Arrende

Okey, ja jag är ju medlem där så jag får väl kontakta dem o se va de säger.

Det är så himla svårt o ta betalt...:crazy:
 
Sv: Arrende

Ett sätt att göra en kostnadskalkyl på det du skall arrendera ut. Alltså beräkna hyran efter vad summan av räntekostnad, avskrivning och underhåll blir. Sen tycker jag inte att energi(el) skall ingå. Fläktar mm. till en tork drar en hel del.

Jag gissar att en rimlig hyra bara för maskinhallen borde vara 3000 + moms per mån, kanske mer.

På slätten i södra Skåne har arrendepriset de senaste åren legat på ca 8000-9000 kr/ha och år för bra jord men nu har spannmålspriset sjunkit mycket så jag skulle tro att det nu ligger på ca 5500-7000 kr/ha (plus moms). Men det är då på klass 10-jordar i södra Skåne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arrende

Elen för att driva torken kostar säkert mer än 1200:- i månaden. Det är på tok för billigt. Gör definitivt som någon skrev och kontakta någon kunnig inom området. I maskinhallen kan du t.ex. ta in husvagnar undern vintern och tjäna mellan 2000-3000:- per husvagn/båt från September-April. I din maskinhall kan du lätt få in 15-20 ekipage. 20 ekipage x 2500:-=50.000:- / 12 månader =ca 4000:-/ månad utslaget på ett år.

Som du ser så är 1200:- för allt alldeles för billigt. Se till och ta bra betalt för det gör alla andra.
 
Sv: Arrende

Hur bor du, och vem är beredd att köra gödsel eller grönmassa till din brunn för biogasframställning?
Vad är det för silos? För spannmål eller ensilage?
Torken går väl på olja, om det inte är en kalluftstórk?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp