Arrendera gård?

D

Daniel

Ni som hyr gård, hur mycket betalar ni och vad ingår i form av mark etc?

Sv: Arrendera gård?

vi hyr en gård med litet stall plats för 2 hästar, två hagar om 1 ha vardera.stor ladugård/garage.hus 3rok. kallhyra 4000/mån.helt ok för min del!

Det finns priser för vad mark ska kosta beroende på var i Sverige m,m Tror det var på Jordbruksverkets hemsida... kollade för ett tag sen, eftersom jag letar en gård att arrendera.

Sen beror resten på standard på bostadshus+ övr byggnader.

På lantnet.se finns en mjölkgård för 23 djur i småland för 48.000:-/år

Jag hyr ett hus på 150 m2 och ett stall med 3 boxar plus en ligghall. Sen har jag en vinterhage på 1 hektar ca. Sommarhagen är 4,8 hektar :D

För detta betalar jag 3000 kr/månad i kallhyra :D

Hyr en gård med boningshus på ca 150kvm, stall för 3 hästar, ca 4,5 bete/vall och lika mycket till i skog ca. Bra hyresvärdar som kommer att stå för takhöjning i höst samt elektriska installationer...Betalar 4000 i kallhyra.

Här ska du ta hjälp av bönderna! LRF med andra ord.

Arrende är så komplicerat att nästan hela jordabalken (som dessutom är övervägande delen av den tjocka lagbok vi har) handlar om detta och det rättigheter man har. Dessutom finns riktpriser på arrenden .- för hus, stallar, marker etc.
Men ring killarna och tjejerna på LRF konsult. de har koll på läget, så slipper ni gissa och bli överkörda!

Arrenden varar oftast i fem år och betyder besittningsrätt och är en ganska stark rätt - nästan som att äga något. Det ska vara ett årspris och inget månadspris och markkostnaden ska ligga på 1,5 gånger de EU-stöd man får ut i grund ungefär. Stallen beror på kvalitet. LRF kan även göra syn så att alla parter är överens om standard- då får man även tillbaka investeringar och förbättringar man gjort under tiden man arrenderat.
Lycka till med gården!!! En egen gård är det bästa som hänt mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 862
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 270
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Läser på kommunens sida att det kostar 30-60 kr/kvm att arrendera mark för bete el odling. Vet inte om jag är korkad men skulle det...
Svar
12
· Visningar
658
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka