Arrgghh...klassiskt nybörjarfel....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 7 453

Sar

Trådstartare
Jag blir så irriterad på mig själv!:mad: Jag vet nämligen mkt väl att man ska vara försiktig med att dra åt handbromsen just före det börjar bli kallt men i år gjorde jag just det med resultatet att bromsarna frusit.....:( (boggietransport)

Vad är ert bästa tips för att få det att släppa? Slå på fälgar, använda ngn sorts brännare? Och finns det något förebyggande inför nästa vinter?

Sv: Arrgghh...klassiskt nybörjarfel....

Förebyggande inför nästa vinter är att inte dra handbromsen.
(Jag har gjort samma sa med bilen vilket ledde till en mindre glad sambo:crazy:)

Vi har en rejäl träkloss som vi lägger mellan hjulen på våran boggietransport och det har fungerat bra för oss än då länge i alla fall.

Egentligen skall du inte dra handbromsen alls på släp om det skall stå en längre tid, använder man släpet varje dag så är det inga problem med att dra handbromsen.
Vintertid kan den precis som det sägs frysa fast, men även om det regnar mycket och är blött och du drar handbromsen när du ställer släpet så torkar det och bromsbackarna sätter sig fast i trumman.
Har man otur när man drar loss bromsarna så delar sig bromsbackarna och man får byta bromsar som resultat.

hur har du gjort när du drog loss bromsarna?

Jo, ngn mer handbroms blir det ej!!!!!

Jag mitt pucka hade gjort precis samma sak. :angel: Skulle flytta hästen i lördags och höll på en timme med att backa bromsa, slå på hjulen, sätta värmefläkt mot bromsarna. Jag fick loss 3 däck, men gav till slut upp och åkte och hyrde ett släp. Ingen annani stallet hade dubb på sina släpp, vilket jag ville ha. För min del blir det att vänta tills det blir varmare ute och inte göra samma sak nästa år....

Påskjutsbromsen har hängt sig två ggr samma dag för mig, ena gången knackade sambon med slägga på 'baksidan' av hjulen och andra gången körde vi loss dem men för det krävs ju barmark.

Det klassiska med att knacka och backa, det brukar släppa dom. har vart nåt slöäp som jag till slut har fått justera ner bromsarna för att hjälpa dom loss den vägen med.

Nu har jag ordnat med att få ställa in transporten i ett varmgarage några dygn bara jag får loss bromsrackarna.
Jag kan nog låna stallägarens transport men jag har bokat kastrering och borttagning av vargtänder på en klinik 50 mil bort så det hade varit förnämligt att ha tillgång till sadelkammaren och åkkomforten för hästen.

värmepang funkar nästan alltid ( blåslampa/slägga), f. ö är inlärning genom smärta ett av dom bästa ( kloss istället för p- broms)

värmepang funkar nästan alltid ( blåslampa/slägga), f. ö är inlärning genom smärta ett av dom bästa ( kloss istället för p- broms)
:D:rofl:

Ja, jag skäms förfärligt och har lovat mig själv (och min sambo som fick hjälpa mig få igång transporten) att inte göra så här igen....:o

Hursom, de två bakre hjulen hade släppt av sig själv men de två främre jävlades ordentligt trots uppvärmning med värmepistol.
Vi fick ta av däcken och värma hjulhusen med en gasolvärmare för att det skulle släppa.

Men nu har den stått i varmgarage i några dygn så nu rullar den finfint igen!:banana:

Värmepang :D roligt ord. Ja har man en gång gjort det gör man det inte fler gånger. Och man lånar heller inte ut släpet till folk som gör det.

På mitt boj knackar man med en hammare precis under handbromsen. Den har en ovana att frysa i låst läge utan att vara dragen...

Har också lyckats med det en gång (på mitt första släp). Jag ålade mig in under transporten med varmluftpistolen, och ca 20 minuter senare rullade släpet så fint så fint (enaxlat släp, så jag hade ju bara hälften så mkt jobb för att få loss det jämfört med ifall jag hade haft boggie :D)

Aha, det kan ju vara bra att ha i minnet!:idea:

Har också lyckats med det en gång (på mitt första släp). Jag ålade mig in under transporten med varmluftpistolen, och ca 20 minuter senare rullade släpet så fint så fint (enaxlat släp, så jag hade ju bara hälften så mkt jobb för att få loss det jämfört med ifall jag hade haft boggie :D)

Tack för att du delar med dig! Jag började tro att jag var rätt själv om att ha begått denna dumhet (eller kanske den enda som berättar....):D

Tack för att du delar med dig! Jag började tro att jag var rätt själv om att ha begått denna dumhet (eller kanske den enda som berättar....):D

Skylle på att jag var ung och dum (19år).
Pappa skrattade ganska gott åt mig när jag ålade mig in under släpet i min snygga, illorange scoteroverall, men jag lärde mig iaf att aldrig, aldrig dra handbromsen på släp efter det. :D Nu har jag alltid 2 rejäla klossar, placeras mellan fram och bakaxel på släpet (har numera boggie sedan många år tillbaka)

Har även lärt mig (även det den hårda vägen, med min mammas trailer) att aldrig parkera ett släp direkt efter backning, utan att alltid, alltid köra framåt några cm först så påskjutsmekanismen dras isär. Gör man inte det och sen låter släpet stå så kan bromsarna låsa sig också :angel: (iaf på deras släp)

Senast ändrad:

Skylle på att jag var ung och dum (19år).
Pappa skrattade ganska gott åt mig när jag ålade mig in under släpet i min snygga, illorange scoteroverall, men jag lärde mig iaf att aldrig, aldrig dra handbromsen på släp efter det. :D Nu har jag alltid 2 rejäla klossar, placeras mellan fram och bakaxel på släpet (har numera boggie sedan många år tillbaka)

Har även lärt mig (även det den hårda vägen, med min mammas trailer) att aldrig parkera ett släp direkt efter backning, utan att alltid, alltid köra framåt några cm först så påskjutsmekanismen dras isär. Gör man inte det och sen låter släpet stå så kan bromsarna låsa sig också :angel: (iaf på deras släp)

Det där med backning och att det kan låsa sig om inte du drar fram det lite, det kan det göra om du då låter bilen stå kopplad.
Men kopplar man isär och påskjutet inte går tillbaka ut beror det på följande.
Ja det kan det göra om gasdämparen inne i påskjutet är dålig, då trycker den inte ut påskjutet helt.
Kan också bero på att röret kan vara ack så lite krökt så man behöver dra till lite hårdare så att det lossar och åker ut.
Till sist kan det vara att det är dåligt smörjat i påskjutet, det glider inte som det skall.

Men ha alltid som regel att aldrig dra parkeringsbromsen opm släpet skall stå en längre tid. Alltid klossar, det är det bästa. Regelbunden service är också en väldigt bra sak för släpen.

Har inte haft backningsproblemet med någon av mina transporter, dom har jag utan problem kunnat dra fram påskjutet på med handkraft, men på mina föräldrars är det stört omöjligt, där måste man ta hjälp av bilen. Har varit så ända sedan släpet var helt nytt...

Då skulle jag säga att det är fel på påskjutet för det skall gå att dra fram för hand. det skall gå ut av sig själv till och med om det är riktigt.
Har varit med om transporter där röret bliovit minsta lilla krökt så har det kärvat och man har fått dra ut påskjutet med hjälp av bilen.
Släpet har som jag sa varit fel på ifrån början.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 828
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka