Årstidsberoende "löptokig" hane? (kastrat)

Vassi

Trådstartare
Vi fick kastrera Skrällis förra året vid jul. Våndades en hel del innan beslutet, men han var så jäkla löptokig att hans allergi blev ännu värre. Började ana det i oktober, det eskalerade i november. Kastreringen gick fint, han blev bra i sin allergi och verkade mindre "plågad" av drifterna. Tills nu. Har återigen börjat märkas lite i oktober, och nu sitter jag, för andra kvällen på två veckor, med en hund som gnäller i två timmar, vill ut och försöker rida filtar som besatt för första gången sen kastrering. Samtidigt, det är ju inte varje kväll, men jag ser heller inget annat mönster.
Det jag blev nyfiken på att att det märks en så tydlig förändring vid exakt samma tid på året. Kan det vara årstidsberoende? Typ hur dofter påverkas beroende på temp och luftfuktighet? Eller en tik som helt enkelt löper den här tiden och luktar extra gott? Men så här länge?
Kanske idiotiska frågor :o Men tidigare hane jag själv ägt och andra jag varit nära har inte var i i närheten lika löptokiga så har inget att jämföra med.
 
Nu är jag ingen expert men kan en kastrerad hanhund bli stressad av löptikar? Könsdriften är ju borttagen genom kastreringen. Jag antar iofs att en hund möjligen kan lägga stressbeteende på minne trots att den egentligen utlösande faktorn (könsdriften) är borta. Men då bör det ju inte vara säsongsbundet.

Vad för allergi har han? Tänker om det är kvalsterallergi eller liknande atopisk allergi så kanske skoven blir värre under hösten då man generellt spenderar mer tid inomhus än under våren och sommaren.
 
Det är olika hur/om de reagerar efter kastrering men Skrälle haft kvar reaktion det hela tiden, dock betydligt mildare. Har också hört teorier om att de kan ha kvar inlärt beteende och det låter ju rimligt, det är det här med en tydlig ökning 11 månader efter kastrering och samma tid på året igen som gör min förbryllad. Eller så får jag bara köpa att det är slumpen.

Födoämnesallergi. Tack och lov är det inget allergiskt skov pågående, uttryckte mig lite slarvigt :) Snarare löptok-beteendena med oavbrutet gnäll, kissfläcks-slickande, häng vid ytterdörren och upprepade försök till att besudla mattes filtar :meh: Dock på en helt och hållet hanterbar nivå jämfört med förra året! Det är inget egentligt problem som gjorde att jag startade tråden, bara nyfikenhet över mönstret jag trodde mig se.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 916
Senast: Efwa
·
Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp