Artiekelideer.

Sammet

Trådstartare
Jag håller på begärna att skriva en artikel för en internetsida om NH.

Så nu behöver jag hjälp, vad vill ni läsa om i en artikel om NH?

Frågan "Vad är NH?" är besvarad redan.

Andra är ju Vad är en ledare, varför ska man bli ledare och hur blir man ledare, men vad mera?

Fram med önskemål! :)

Nu är jag inte någon nh-fantast, även om folk tror att det är detta jag håller på med. Men om jag tänker på uttrycket "Natural Horsemanship" och syftet detta hade från början så finns det flera saker som jag tycker att man ska ta upp.

Jag har funderat mycket över vad en ledare egentligen är. Det är nämligen inte alla, även i nh-världen, som vet vad det faktist innebär att vara ledare i en flock.

Sen är frågan om frihet något som nästan ingen tänker mer ingående på. Vad är frihet, vem har rätt till frihet och hur är det med våra hästar, är de fria? Om inte, har de inte rätt att vara det? Vad ger då oss rätt att ta frihet från en annan varelse? Är de lika mycket värdra som varelse som människan?

Dessa två saker är väldigt viktiga frågot i det jag utövar i alla fall. Och jag har skrivt långa artiklar om detta.

Har inte alls med frågan att göra, men denna överskrivt "Artikelideer" är den genom Stallet.com och Buefalos tider absolut mest svårlästa för mig, min dyslexihjärna har under flera dagar jobbat med att förstå vad där stod. Nu plingade det till.... :D :crazy:

Lägg detta till onödigt vetande... :smirk:

Re: Artiekelideer blir Artikel ideer.

Ja, förlåt, mitt tangentbord är lite kocko och ibland funkar inte mellanslag ricktigt som det ska. Sedan blev det ju lite felstavning genom att jag kastade om bokstäverna. Jag brukar rätta texten men denna gång slank det igenom och ja, till och med jag hade svårt att se vad det stog och då har jag ändå skrivit rubriken. Skulle ändra när jag fick syn på det men då hade tiden löpt ut för det. :crazy:

Som det står nu låter och ser det ut sopm en blommart! *S*

Nå, Artikel Ideer ska det ju givetvis stå då! :o

Re: Artiekelideer blir Artikel ideer.

:o Var det till och med felstavat?? ja se där, bara det....Inte ens det märkte jag.

:crazy: :D

....kanske en artikel om olika "viktiga" personer inom NH-rörelsen ex. Hempfling och Monty Roberts.
Vilka de är och vad de står för...... :idea:

det handlar väl egentligen inte så mycket om vad andra vill läsa, utan om vad författaren sjlv kan skriva. Kunskapen måste ju komma från dig, och därför kan du inte skriva om något du egentligen inte har koll på, bara för att tillfredsställa läsare. ;)
så skriv något som du känner att du har bra grepp om, och förklara mycket i texten varför det ena leder till det andra så att läsarna har lätt för att hänga med i ditt resonemang.

Jag tror att en artikel om hur man ska gå tillväga för att hitta och välja bra tränare kan vara behövlig. Det är en DJUNGEL där ute, och är man grön inom NH är det svårt att skilja agnarna från vetet.

När jag tänker efter vad jag personligen skulle vilja läsa så är det konkreta tips på hur man skall hanskas med hästen i vardagssituationer. Du kan börja med att ge en helhetsbild av vad man strävar efter (tex att det är en filosofi som skall prägla hela hästhållningen, och inte bara några övningar man gör då och då). Sen kan då gå in och tillämpa den filosofin på olika vardagssituationer och problematisera dem och beskriva vad man bör tänka på och hur man skall handskas med hästen. Gärna i punktform. Tex detta bör du tänka på när du
*leder hästen
*lastar hästen
*hämtar den i hagen
*Sadlar och tränsar
*sitter upp osv
*borstaroch har den uppställd i stallgången
*fodring (har du ju redan skrivit om)
*Kratsar hovarna
Det behöver inte vara några "stora saker" utan bara alla vardagliga grejor man gör med hästen. Ta även upp de olika problem som kan uppstå i samband med de olika momenten (hästen tränger dig när du leder den, den drar i väg med dig, den vägrar gå in i transporten eller kastar sig ut, den skrapar med hovarna i stallgången eller naffsar efter dig, lyfter inte benen, står inte stilla när du skall sitta upp osv).

En annan variant är att utgå från problemen och dess lösningar ett och ett och utförligt redovisade.

Hur som helst tycker jag att du skall vara KONKRET. Det är konkreta tips och råd som folk suktar efter allra mest.

Hur som helst tycker jag att du skall vara KONKRET. Det är konkreta tips och råd som folk suktar efter allra mest.

:bow: .......NH har ju fått en lite "flummig" stämpel så just det konkreta är nog viktigt om du vänder dig till oss som inte är så insatta och kanske lite skeptiska :idea:
Viktigt är också att enbart skriva om NH och inte ställa NH mot någon annan filosofi ....alltså inget skit om andra utan enbart fakta om NH.

om hästen som mottrycksdjur. vad det innebär och vad det får för konsekvenser i samarbetet med människan.

om du är duktig på att formulera dig så kanske det kan få en eller annan krona att trilla ner

ofta skrivs det mest om flyktinstinkten och ledarskap men mottrycksprincipen glöms bort fastän det är en av nycklarna till naturligt ledarskap

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 982
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 586
Senast: nullo-modo
·
Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 292
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka