artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

@Cambrie Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida religion och våldtäkt har något med varandra att göra. Men jag kan göra det nu. För mig är det självklart att religion och kultur är tätt sammankopplade och utan tvekan påverkar varandras utveckling. Det är därför knappast orimligt att ett land där religionen spelar stor roll, där religionen är en del av lagen, där religionens följare i stor grad är bokstavstrogna, också har sämre jämställdhet och till följd av detta även större problem med våld och sexuellt våld mot kvinnor. Det har att göra med hur man väljer att definiera våldtäkt och våld samt hur man väljer att straffa våldtäkt och våld.

Detta gäller givetvis oavsett religion och kan vara en förklaring till varför många katolska och muslimska länder har kvinnoförtryckande lagstiftning och stora problem med sexualiserat våld mot kvinnor. Gällande hedersvåld till exempel så ser man att graden av religiositet är av större vikt än vilken specifik religion förövarna tillhör.

Att religion på något magiskt vis skulle vara fullkomligt frånkopplat ett lands lagar, regler och kultur låter jättemärkligt för mig.
 
@Cambrie Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida religion och våldtäkt har något med varandra att göra. Men jag kan göra det nu. För mig är det självklart att religion och kultur är tätt sammankopplade och utan tvekan påverkar varandras utveckling. Det är därför knappast orimligt att ett land där religionen spelar stor roll, där religionen är en del av lagen, där religionens följare i stor grad är bokstavstrogna, också har sämre jämställdhet och till följd av detta även större problem med våld och sexuellt våld mot kvinnor. Det har att göra med hur man väljer att definiera våldtäkt och våld samt hur man väljer att straffa våldtäkt och våld.

Detta gäller givetvis oavsett religion och kan vara en förklaring till varför många katolska och muslimska länder har kvinnoförtryckande lagstiftning och stora problem med sexualiserat våld mot kvinnor. Gällande hedersvåld till exempel så ser man att graden av religiositet är av större vikt än vilken specifik religion förövarna tillhör.

Att religion på något magiskt vis skulle vara fullkomligt frånkopplat ett lands lagar, regler och kultur låter jättemärkligt för mig.
Det var inte heller något av dina inlägg jag svarade på och inte heller det som var poängen. Alls . Håller med i mycket för övrigt så vet inte ens vad du argumenterar mot.
 
Håller med i mycket för övrigt så vet inte ens vad du argumenterar mot.
Jag vet att du inte svarade mig angående det, men du valde att nämna det i ditt svar till mig så jag valde att bemöta det. Du skrev uttryckligen att våldtäkt och religion inte har någon koppling, vilket jag alltså inte håller med om.
 
Jag vet att du inte svarade mig angående det, men du valde att nämna det i ditt svar till mig så jag valde att bemöta det. Du skrev uttryckligen att våldtäkt och religion inte har någon koppling, vilket jag alltså inte håller med om.
Jag tycker inte att just islam och att tolka koranen strikt har det nej, så jag förtydligar mig i förhållande till vad jag svarade på (i förhållande till vad som faktiskt står, ordagrant på arabiska, i koranen).
 
Jag tycker inte att just islam och att tolka koranen strikt har det nej, så jag förtydligar mig i förhållande till vad jag svarade på (i förhållande till vad som faktiskt står, ordagrant på arabiska, i koranen).
Då är din tolkning av religion extremt snäv, om det ska handla endast om vad exakt som står i de heliga skrifterna. Och därmed välja att helt exkludera olika tolkningar samt prästers och imamers läror (anses ofta superviktiga, om än inte av dig). Du gör en tolkning som inte en enda muslim jag känner skulle hålla med dig om.

Det förvånar mig också att du helt verkar ha missat att det finns motstridiga budskap i alla heliga böcker, även i Koranen. Det är samma sak i varenda diskussion där Islam kritiseras som problematiskt.
 
Då är din tolkning av religion extremt snäv, om det ska handla endast om vad exakt som står i de heliga skrifterna. Och därmed välja att helt exkludera olika tolkningar samt prästers och imamers läror (anses ofta superviktiga, om än inte av dig). Du gör en tolkning som inte en enda muslim jag känner skulle hålla med dig om.

Det förvånar mig också att du helt verkar ha missat att det finns motstridiga budskap i alla heliga böcker, även i Koranen. Det är samma sak i varenda diskussion där Islam kritiseras som problematiskt.
Det är trevligt att du missuppfattar med vilja. Jag svarade utefter "att män är mer benägna att våldta om de tolkar koranen strikt" inget annat. Min åsikt är att då kan man även titta på hur kristna strikta män beter sig mot kvinnor. Eller yazidier som inte öht räknas som bokens folk vilket jag också tagit med (därmed min tydligen inte relevanta åsikt om Malta och någon annan lade in om Ryssland, jag har inte skrivit någonstans att jag tycker att det är konstigt att de har de lagarna).
Jag - och flera andra - vänder oss emot att man kommer dragande som ett brev på posten med just islam. När islam tolkas lika olika som kristendomen. Merparten av alla muslimer bor i Indonesien, det är milsvid skillnad hur de tolkar mot muslimer i Albanien. Och flerparten av oss vänder oss att man pratar om kvinnosynen just i muslimska länder trots en så oerhörd olika tolkning men vägrar se de patriarkala strukturer som finns i länder betydligt närmare oss

För min del spelar det ingen roll vilken religion folk har - vettiga män våldtar inte och den stora gemensamma nämnaren är att det är just män (med få undantag) som våldtar. Jag tvivlar också på att det finns någon forskning på vilken religion som våldtar mest eftersom en sådan forskning skulle gå emot de etiska forskarreglerna.

Så vad var det du ville diskutera?
 
"Det är lättare att tro att klimathotet är överdrivet och inte beror på vad man själv gör, än att tro på vad forskningen säger. Det är lättare att tro att främlingar från andra länder invaderat Sverige och ansvarar för alla våldtäktsanmälningar och mörkertalet av anmälningar, än att tro på den komplexa sanningen.

Det är därför politiker kan hävda att klimathotet är överdrivet av ett gäng tokiga alarmister. Det är därför en statistik som visar att några promille av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom i Sverige i dag, kan få folk att dra slutsatsen att Sverige inte har en våldtäktskultur. Hur ologiskt detta än är.

Sådana enkla svar hjälper förstås inte våldtäktsoffer eller framtida våldtäktsoffer. De enda som vinner på enkla svar på detta komplexa problem är de som använder dem till att sprida rasistisk propaganda.

Låt därför inte dem och deras ”svar” höras mest i debatten."
http://www.politism.se/genusfolket/...oblem-hjalper-inga-valdtaktsoffer/#post-63992
 
När man gör undersökningar över en population, och endast använder en liten del av populationen, brukar man se till att ha ett slumpmässigt urval.

Ja, eller snarare ett så representativt urval som möjligt. Som exempelvis samtliga misstänkta eller dömda för ett brott. Sedan finns det alltid bortfall och snedvridningar som får analyseras för att komma så nära sanningen som möjligt. En faktor som kan påverka är diskriminering såklart och den finns sannolikt där. En offentlig utredning som de tog upp i UG visade att inrikes och utrikes födda blir dömda i samma utsträckning när de blir misstänkta för brott. En annan studie som @FrauleinLeo tog upp visar att 77% av misstänkta svenskar förhördes medan 84% av de misstänkte invandrarna förhördes. En annan faktor som skulle kunna påverka är eventuella skillnader i benägenhet att anmäla hos olika grupper. I Sverige har vi exempelvis sannolikt världens högsta anmälningsbenägenhet när det kommer till våldtäkt. I kontrast har vi Afghanistan, Syrien, Egypten, Iran, Irak, Palestina m.fl där det inte är ett brott att våldta sin fru. Har kvinnor som invandrat från dessa länder samma anmälningsbenägenhet då de blir våldtagna av sina närstående som inrikes födda kvinnor har?
 
Vill även tillägga att om vissa/många här faktiskt var ute efter att förklara statistiken på ett seriöst sätt så inte två dominerade inslag i tråden varit:
1. Hyllningar och medhåll åt en studie baserad på misstänkta för inomhusvåldtäkter i Uppsala under tre års tid
2. Kritik mot ett urval baserat på samtliga dömda för samtliga typer av våldtäkt i hela landet under fem års tid
 
Svaret var ett svar på åsikten att om man är från ett muslimskt land i Mellanöstern har man kass kvinnosyn eftersom man då tolkar koranen strikt. Vederbörande har aldrig något att säga om den kassa kvinnosynen i Europa som finns. Skulle ju säga att Malta har betydligt laddare kvinnosyn om man jämför med många muslimska lagar. Och som jag sagt. Religion har oavsett inget med att våldta att göra.

Vad spelar det för roll vilka som är värst? Poängen var fortfarande att det finns många länder, regioner, kulturer som har mycket sämre kvinnosyn än vad man har i Sverige och att det troligen även innebär att personer från dessa länder troligtvis då även blir överrepresenterade när det gäller sånt. Det är du som har hakat upp dig på islamdelen, jag struntar fullkomligt om det är pga islam, klankultur, kristendom och what not det är lika vidrigt oavsett.

Om man nu har sämre kvinnosyn på Malta än i Sverige så skulle jag inte heller bli förvånad om personer från Malta även skulle vara överrepresenterade för sexual/kvinnobrott i Sverige även om det nu gissningsvis är en extremt liten grupp malteser i Sverige.
 
Vad spelar det för roll vilka som är värst? Poängen var fortfarande att det finns många länder, regioner, kulturer som har mycket sämre kvinnosyn än vad man har i Sverige och att det troligen även innebär att personer från dessa länder troligtvis då även blir överrepresenterade när det gäller sånt. Det är du som har hakat upp dig på islamdelen, jag struntar fullkomligt om det är pga islam, klankultur, kristendom och what not det är lika vidrigt oavsett.

Om man nu har sämre kvinnosyn på Malta än i Sverige så skulle jag inte heller bli förvånad om personer från Malta även skulle vara överrepresenterade för sexual/kvinnobrott i Sverige även om det nu gissningsvis är en extremt liten grupp malteser i Sverige.
Poängen var vad DU skrev - att män som läser koranen strikt är värst. Det visar att Du inte, struntar i islamdelen. Men det visste vi sedan förut. Förövrigt som sagt spelar det ingen roll som är värst. Det är män (med få undantag) som våldtar. DET är den gemensamma nämnaren.
 
Poängen var vad DU skrev - att män som läser koranen strikt är värst. Det visar att Du inte, struntar i islamdelen. Men det visste vi sedan förut. Förövrigt som sagt spelar det ingen roll som är värst. Det är män (med få undantag) som våldtar. DET är den gemensamma nämnaren.
Nej det skrev jag inte. Jag gav det som ett exempel på en grupp som antagligen skulle bli överrepresenterad. Sen om du tycker att de länder som implementerat det väldigt strikt som t.ex. Saudiarabien (vilket du höll med om inte vara så bra), Dubai osv har bättre kvinnosituation än i Sverige så blir det bara att vi tycker olika.

Jag skrev aldrig att man var värst, citera det så har vi slut på diskussionen eller så accepterar du bara att det var ett exempel. Varför vill du ens hitta på att jag skrivit något som jag inte har skrivit? Är ditt argument och dina tankar inte tillräckligt starka utan att du även ska behöva hitta på motargumenten? Citera vart jag har skrivit att män som läser koranen strikt är värst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp