Astma-häst...

ghost

Trådstartare
I dag har det konstaterats att en av hästarna i stallet har kronisk astma och blåsljud på lungorna.

Det jag funderar på är att vet. sa att vi genast skulle gå över till ensilage.

Vad är skillnaden på att ge ensilage eller blöta höet t. ex. 8 h. innan fodringen?

Jag är inte så intresserad av att gå över till silage med tanke på att varje bal har sin egen bakterieflora och att det blir ett foderbyte vid varje ny bal plus att man får ytterligare en vaccinationsintervall att hålla koll på med tävlingshästarna...

Sv: Astma-häst...

När man vattnar höt så tillåter man mögel och svampsporer att öppna sig, har man då en allergisk häst så är risken att den blir ännu sjukare. Ju längre tid man har det i vatten desto mer näring försvinner och desto mer öppnar sig sporerna och förstör höt, så att låta det ligga i 8 timmar skulle jag ta som en stor hälsorisk enl. vad jag fått lära mig.

Ska man vattna så bör man dränka höt precis innan man skall ge det, kanske nån kvart innan.

Ett mögelangripet hösilage är ju lika illa som ett mögelangripet hö vare sig det är torrt eller blött hösilage.

Men ett hösilage som ligger runt 50ts är ju damfritt och all näring finns kvar å är det dessutom mögelfritt så är det ju det bästa och enklaste för en lungsjuk häst.

Köper man hela ransonsen på en gång från samma gärde så blir skillnaden minimal. Jag var också rädd för dessa "foderbyten" men har kommit över den rädslan nu när jag använt hösilage i några år.

Sen får man ju titta på varför hästen blev sjuk, den kanske behöver ändra sitt hem också och inte bara maten. Box, stallmiljö, strö för att den ska må så bra den kan.

Så innan man funderar på vattnat hö eller hösilage så bör man ju va säker på att allt annat är rätt för just den hästen.

Blött hö förlorar i näringsvärde.
Poängen med att blöta höet är att man genom att vattna/bada det binder dammpartiklarna till fodret. På så vis yr de inte upp och andas in av hästen. Många hästar med kronisk bronkit är känsliga för all form av bös.

Emellertid är det ju ofta så att dammigt hö=mögligt hö. Och då ska det inte ges till någon häst, oavsett om det vattnas eller ej.

Övrigt kommer att bli så rätt som går för den hästen. Lösdrift kommer att byggas.

Just nu är det inte optimalt för henne och om hon inte haft en fodervärd hade valet inte varit svårt.

Hon har haft känsliga luftvägar sedan hon kom får 11 år sedan men det har blivit värre den senaste tiden.

Ett hösilage med 50 TS är också väldigt tungt att hantera och på vintern med minusgrader och utan vettig utrustning att hantera dem är inte valet svårt med tanke på vem som har de flesta fodringarna. (Man måste faktiskt tänka på människan också) Plus att jag är tveksam till att få i de hästar som knappt äter 12-15 kg hö 20-25 kg hösilage.

Förresten var det inte hösilage utan ensilage hon skulle byta till enligt vet.

Mögligt hö ger vi naturligtvis inte till hästarna. Det dammar inte utan är mera bös som flyger omkring.

Många hästar föredrar hösilage framför hö och det blir inte så mycket mängd som det låter kg mässigt eftersom det är så pass mycket tyngre än hö när det är blött. Men man ska ju fodra med det som passar fä och folk. Tror nog vetten menade hösilage i tanken, ensilage är för ko och ofta mycket surare än hösilage.

Min TS halt var ett exempel och inget måste.

Men jag förstår att du troligen kommer att fortsätta med hö och då är ju det viktiga att tiden för vattningen blir rätt. Lägger man det i blöt och ger de andra hästarna först så blir det ju lagom tid för att inte riskera näring eller kvalite men underlätta för hästen.

Precis vad jag också lärde mig som liten, hästar tål inte ensilage pga surhetsgraden.

Vilken gren tävlar du med tanke på att du oroade dig med silaget?

Ensilage är ett utmärkt fodermedel för häst. Med tanke på att pH i hästens magsäck är under 2 så är surheten inget problem.

Men det är svårt att hantera och så behövs det så många kilon för att fylla hästens behov av ts. Många ensilage är också framställda för höglakterande kor = mkt power = mindre lämpligt för hästar som inte är i hård träning.

Det finns alltid litet mögel och damm i hö. Även om det hö den luftvägssjuka hästen ska äta blöts så finns dessa partiklar i stallmiljön. Byter man till ensilage förbättras hela miljön faktiskt. Och din häst blir som ny.

Många ggr fler hästar dör/avlivas pga av hödammsallergi än av botulism. HH

Meningen är ju att hästens närvaro i stallmiljön ska begränsas till att vara i dörröppningen vid omvårdning, sadling. selning och liknande, resten ska hon vara ute.

Ensilage är ett utmärkt fodermedel för häst. Med tanke på att pH i hästens magsäck är under 2 så är surheten inget problem.

Men det är svårt att hantera och så behövs det så många kilon för att fylla hästens behov av ts. Många ensilage är också framställda för höglakterande kor = mkt power = mindre lämpligt för hästar som inte är i hård träning.

Tack, lärt mig något nytt.

Tävlar inte alls unghästar i dressyrträning, men därmot så hade jag maghästar som var hyperkänsliga. Men trots att det i det stall jag stått i de sista åren gavs hösilage av varierad Ts och från olika gärden från bal till bal, alltså med kraftiga foderändringar så blev bara en häst dålig i kolik. Om det berodde på balarnas skillnad får vi aldrig veta.

Efter dessa år är jag inte det minsta rädd för hösilage, för värre kan det knappast bli i foderbyten från en bal till annan och ändå mådde de tiptop.
Det var ingen skillnad på våra eller andras som stod på "samma" hösilage hela säsongen.
Men jag anser ändå riskerna så pass stora att jag nu är tacksam över att kunna flytta till ett stall med bättre fodertänk hos alla.

Hej!
jag har en astma häst, med blåsljud på lungorna. det är stor skildnad på vanligt hö och ensilage för hästen. vår häst får astma anfall direkt av vanligt hö, hostar som bara den, så glöm allt som handlar om surhet tungt att hantera och allt som diskuteras. säger vet att du bör byta så gör detta. för det är inte bara höet som ställer till det för en astmatiker, det är även väderomslag, dammig hage, kondition. blötlägg gärna kraftfodret oxå. utebox eller lösdrift är toppen.
försök att ta reda på vad just denna hästen mår bra av, vissa dagar ser man en tydligare bukandning än andra osv.

men ensilage är oftast tyvärr det enda alternativet när astman har gått så långt.

hästen kommer att kunna leva bra om man bara är noga med vissa saker runt omkring den.....

hoppas det går bra för er....

Hon får bara betfor som kraftfoder så det är inget problem.

Enligt hörsägen så har hon någon "annorlunda och allvarligt" ljud på lungorna så jag tror inte att man generellt kan säga att hästen kommer att leva bra, det får tiden utvisa.

Jag är inte helt oerfaren när det gäller host-hästar, den senaste togs bort 2005 efter några år på inhalator.

Det är lätt för dig att säga "glöm hantering av maten" som förmodligen fungerar i kroppen, tänk en människa med en hand (tummen kvar), bytt höftled och troligen den andra höften på gång.
Ny traktor finns inte heller riktigt ekonomi för just nu och inte heller att bygga förvaringsutrymme.

Sissu: Jag har travhästar, de har betydligt större behov av mat än en dressyrhäst och är i många fall knepigare att få att äta tillräckligt mycket även om det varierar.

Är man inhyrd så har man det betydligt lättare att anpassa sig än om man försöker få till en bra miljö själv, det är hemskt mycket saker som måste fixas, vindskydd/ligghall osv. om hon ska kunna bo ute i vinter...

Senast ändrad:

Hej!
jag har en astma häst, med blåsljud på lungorna. det är stor skildnad på vanligt hö och ensilage för hästen. vår häst får astma anfall direkt av vanligt hö, hostar som bara den, så glöm allt som handlar om surhet tungt att hantera och allt som diskuteras. säger vet att du bör byta så gör detta. för det är inte bara höet som ställer till det för en astmatiker, det är även väderomslag, dammig hage, kondition. blötlägg gärna kraftfodret oxå. utebox eller lösdrift är toppen.
försök att ta reda på vad just denna hästen mår bra av, vissa dagar ser man en tydligare bukandning än andra osv.

men ensilage är oftast tyvärr det enda alternativet när astman har gått så långt.

hästen kommer att kunna leva bra om man bara är noga med vissa saker runt omkring den.....

hoppas det går bra för er....

Det är inte er jag är tveksam mot utan veterinären då jag fått många konstiga diagnoser osv. från den kliniken tidigare men givetvis tas detta på djupaste allvar.

Ca 50 kg. Ts ca 60%. Säg att varje häst ska ha minst 2 kg foder per 100 kg. Varmblod väger runt 500? Minimigiva 10 kg per häst och dag, det blir 20 kg per dag. Balen går åt på 3 dagar. Eller eg 2, för 10 kg låter allt i minsta laget.

Sissu: Jag har travhästar, de har betydligt större behov av mat än en dressyrhäst och är i många fall knepigare att få att äta tillräckligt mycket även om det varierar.

Är man inhyrd så har man det betydligt lättare att anpassa sig än om man försöker få till en bra miljö själv, det är hemskt mycket saker som måste fixas, vindskydd/ligghall osv. om hon ska kunna bo ute i vinter...

Mm jag vet att många travisar är svåra att få i det man skulle behöva och vad de kräver. Av den anledningen tror jag också på hösilage som nåt positivt eftersom de allra flesta hästar tycker det är så smakligt att de har svårt att låta bli, när de låter bli så är det i allra flesta fall nåt fel på hela balen. Botulismen är jag inte rädd för, de kan lika gärna få det av att gå och rota och stoppa i sig allt möjligt i hagen en snöfri vinterdag. Vaccinationen tar ju inte alla sorters B iaf.

Är det så att man har svårt att ordna det på bästa sätt fär hästen så kanske man skall överväga att lämna bort den alt. avliva.
Personligen så tycker jag ju att har man eget ställe så kan man ofta ordna vad som behövs, kan ma nfysiskt inte så kanske man har nån som kan hjälpa en, som installad får man rätta sig efter vad som finns eller flytta på sig, inte många stallägare är hyggliga och bygger om eller ändrar för en inhyrnings skull.

Jag har köpt små hösilagebalar som vägde 35kg.

Senast ändrad:

Men nu har jag inga problem med mina tränande hästar just nu, däremot med halshästen.

Och jag tycker själv att jag ändå kan göra boendet rätt bra för henne, maten frågade jag om och har fått många bra svar som jag har att fundera på.

Jag förstår att de som har inhyrningar inte alltid har möjlighet att anpassa allt för varje individ. Och jag vet anledningen till att jag tycker det är skönt att slippa inhyrningar.

Att skaffa/bygga för oss...

Mat-plats (finns en bra grund så den behöver bara omkonstrueras och få ett tak)
Vindskydd (också bara lite Tillbyggnad/Modifiering men virket är dyrt)
Vatten: Vattenförsörjning på vintern kräver en Thermobar eller något för ett antal tusenlappar.
Nya täcken måste införskaffas till sällskapshästen.
Vaccinationer till honom (GLÖM ATT JAG HAR DEN OVACCINERAD EFTER ATT HA HÖRT HUR EN HÄST DÖR AV BOTULISM)

Och så mat-frågan då...

Skulle jag byta hela mitt höparti skulle jag förmodligen kunna sälja det men skulle jag hitta till samma pris och med samma värden med tanke på hur det diskuteras om årets dåliga skördar?

Jag har inte heller någon möjlighet att förvara varken stora eller små silagebalar vilket föranleder en himla massa transporterande till sex hästar. (Dyrt, icke miljövänligt och tidsödande)

Ett alternativ kan vara att köpa till de två som går ute men fortfarande är transportering/förvaring ett problem som kostar både tid och pengar.

Jag kommer att fundera och resonera med övriga inblandade så kommer vi säkert fram till den bästa lösningen.

Det löser sig nog till det bästa låter det som. Tycker alternativet med småbalar verkar bäst så här långt, de balarna kanske du kan ha stående vid lösdriften, de behöver ju inte stå inne.

Liknande trådar

Hästvård Hej.. jag är så rädd och orolig.. kan inte sova om nätterna asså och inte går det bra för mig i skolan, jag tänker bara på min...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Tibra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...