Åstorp - hovrättens dom

Sv: Åstorp - hovrättens dom

Åstorpsdomen överklagas igen

Åstorpsortens RF överklagar hovrättens dom som säger att föreningen är ansvarig för olyckan där Maria Adell förlorade sin syn samt smak- och luktsinne.

Hovrättens dom går på samma linje som tingsrättens som dömde klubben ansvarig för att 43-åriga Adell skadades allvarligt då hon sparkades av en häst på en av klubbens tävlingar 2005. Enligt båda instanserna ska klubben betala skadestånd. Det skriver ATL i sin nätupplaga.

Åstorpsortens RF vill dock att Högsta domstolen ska pröva fallet och vill också ha mer tid för att få fram ytterligare bevisning. Klubben vill också att kvinnan ska betala deras rättegångskostnader.

Är dom inte kloka??? En fråga har verkligen klubben RÅD med alla dessa rättegångar ??

Varför går inte Förbundet in och säger att nu är det nog? Det här skadar ju ridsporten oerhört att klubben vägrar ta något ansvar överhuvudtaget.

Senast ändrad:

Jag har varit medlem i Åstorp och hoppade av pga sådana här beteende i styrelsen.

Jag är inte ett dugg förvånad över det här. Inte ett dugg. När envisa gubbar fått en ide i huvet finns det ingen som kan få dem att inse att de har fel. Oavsett om det är tingsrätt, hovrätt eller högsta domstol.

Jag tror de kommer att dra det till europadomstolen. Utan tvekan.

Och ja, det är dags att förbundet sätter ner foten nu. Ändå kraftfullare än efter tingsrättens beslut då förbundet ju talade om var det står.

"Klubben vill också att kvinnan ska betala deras rättegångskostnader."

Men hon vann ju målet!!!

Gode Gud!

Många klubbar som jag varit och tävlat på sistone har förändrat en sak på framhoppningen. Vet inte om det beror på detta fallet, men att minska personer på framhoppningen till 1person/ekipage tycker jag är väldigt bra! Att ha en massa folk gående runt hinderna med täcken och grejor är bara dumt och utmanar ödet. Mer än en människa behövs inte, andra kan stå utanför.

Jag har varit på lokal ponnytävling där ingen fick följa med in i ridhuset där framhoppningen var. Idiotiskt. Det fanns en funktionär som endast la upp bommar om någon rev. Ville man höja eller sänka, dra sadelgjord, rätta till något benskydd eller annat så fick ryttaren hoppa av sin ponny och fixa det själv. Hur ska en liten ryttare som kanske är ute på tävling för fösrsta gången klara allt själv? Ingen förälder som kan peppa och ge goda råd och hålla reda på när man ska in.

Nä, det verkar ju verkligen inte som en god idé. Stackars funktionär, det där kan ju sluta i ett endaste kaos det med. Men som sagt, det jag varit med om med mindre folk runt hindrerna tyckte jag funkade bra. Dock tror jag nog att det endast va när jag tävlade inomhus och inte utomhus.

Jag har varit på lokal ponnytävling där ingen fick följa med in i ridhuset där framhoppningen var. Idiotiskt. Det fanns en funktionär som endast la upp bommar om någon rev. Ville man höja eller sänka, dra sadelgjord, rätta till något benskydd eller annat så fick ryttaren hoppa av sin ponny och fixa det själv. Hur ska en liten ryttare som kanske är ute på tävling för fösrsta gången klara allt själv? Ingen förälder som kan peppa och ge goda råd och hålla reda på när man ska in.

Jag har diskuterat detta med både dommare och ÖD, och så får man inte göra. Lite sent nu, kanske...

"Klubben vill också att kvinnan ska betala deras rättegångskostnader."

Men hon vann ju målet!!!

Gode Gud!

Är de helt dumma i huvudet eller? Vill de knäcka henne totalt?:confused:

Som du skrev så vann hon målet. är det någons kostnader som ska betalas så är det hennes.

Det är jävligt lätt att utala sig som saker och ting när man står utanför det hela och den enda "fakta" man har kommer från tidningar eller hörsägen.
Nu vet jag inte varifrån det kommer som Snuffsan citerat, men jag tänker även på reaktionerna om överklagan.

Jag förstår i och för sig hur folk resonerar som de gör här i tråden att de blir så upprörda och påhoppande närintill smutkasstning, men jag är ganska säker på att reaktionerna hade varit annorlunda OM de själva hade varit där när det hände, varit på mötena med Marias man och hört vad han sa då, varit på styrelsemötena och hört vad där har sagt eller på klubbens egna möte ang allt runt olyckan och klubbens ställning.
Inte förrendå så kan man förstå hela röran och VARFÖR klubben driver detta vidare. Det är inte så jälva ytligt som folk tycks tro.
Och det är absolut inte svart på vitt, och den ena parten är ABSOLUT inte bättre än den andre!

När man läser en tidning, oavsätt vilken bör man ta det med en nypa salt, själv todde jag att HD höll sig till saningen utan att vinkla eller krydda, dock efter en tragisk/omtalad döds olycka där jag kännde personen så ändrades all min syn på det.

Samt tycker jag man ska ha lite mer på fötterna utan man börjar utala sig allt för mkt och skada någon annans ryckte, och då igentligen uatan att man vet om hur det igentligen är. Oavsätt om det är en person ni går på eller som i detta fallet en hel klubbmed alla personer som är med där.

Så då antar jag att bla jag är helt dumm i huvudet (med resterande av klubben)....... pga fakta som ni inte har en aning om...

Det är därför vi har ett rättsystem, för att det alltid finns 2 sidor av saken eller hur?
Och nu har Åstorp förlorat.... eeh 2ggr för att dom inte har särskilt trovärdiga vittnen eller uppgifter.
Skall dom komma fram med nya synkroniserade vittnen nu då om vad som stod på dörren:confused:

Yeah det blir ju väldigt trovärdigt såhär i efterhand *not*

Det är dålig goodwill från en ridklubb och förbundet borde gå in och sätta stopp här!

Så alla ni medlemmar tycker det är helt ok av klubben att dom slösar bort 100-tusentalskronor på rättegångskostnader :confused:
Grattis till att Åstorp har ett sådant jätteöverskott av pengar , det är dom nog ganska ensamma om i Sverige.

Senast ändrad:

Var mitt citat om att klubben vill att kvinnan ska betala klubbens rättegångskostnader kom ifrån? Det står i samtliga artiklar att er nya advokat och ordförande sagt exakt så.

Jätteöverskottet av pengar kommer inte från klubben. Försäkringen kommer att täcka det mesta. Resten kommer - håll i er nu - Skånes ridsportförbund att hosta upp. Jag blev helt ställd då jag läste detta.:eek:

Du har inte en aning om vad du pratar om, det märks.
Nix, vi är ingen rik klubb, men som tur väl bra försäkrade. Vilket jag hoppas fler klubbar är för att klara av en sådan här olycka, eftersom att Åstorp blir/är dömt så lär det vara fritt fram för fler stämmingar framöver så fort det sker en olycka.

Ang att vi förlorade, tja vi hade en usel advokat och fick tydligen inte byta advokat från tingsrätten till hovrätten, advokaten gjorde inte sitt jobb, vilket tydligt har uppmärksammat här i tråden. För att få en rättvis bedömning så vore det bra med en advokat som sköter sitt jobb (oavsätt om vi hade blivit dömda eller inte)... Fast efter som du verkar vara så insatt så viste du kanske redan det!?

Jo, visst finns det två sidor. Men det vore ju en fördel att veta om de två sidorna med ren fakta inan man börjar smutkasta någon, visst Åstorp blev dömt, men sen att spy en massa skit och inte har en aning om något, det tycker jag är fult och gör mig irriterad!!
Att vi har förlorat, tja det bryr jag mig inte så mkt om, om vi vinner det bryr jag mig inte heller så mkt om, man får finna sig i läget helt enkelt, men det kan väll ske utan en massa skitsnack och ryktesspridningar.

Dommens inehåll har fortfarande mer än bara klubben att göra, då det fortfarande påverkar alla klubbar.
Jag bara tycker att man ska vara lite försiktigt i det man säger, då det oftast finns saker som man inte har en aning om som inte gör allting så svart och vitt.
Nu var det Åstorp som dena hemska olycka inträffade, men tänk om det hade hänt på era egna klubb, det finns många fallgropar...

Sedan vill jag forfarande påpeka att detta inte bara är en domm som påverkar Åstorp utan ALLA olika sorters klubbar i landet!
Hur mkt ska det krävas att man ska spärra av för att gå fri, eller ska man behöva vara Dadda åt alla hela tiden för att undvika en olycka för att människor är så jäkla korkade att de inte kan tänka själva.
Nu tänker jag INTE på det som hände i Åstrop utan det som händer hela tiden på varje tävling jag har varit på, där folk jämt och ständigt utsätter sig för mkt onödiga risker. Ska man våga hålla tävling??
Vi hade tävlingar i helgen, avspärrat ordentligt (men folk gillar att gena....) sprang och satte lappar så fort vi såg något som vi tyckte var olämpligt på någon plats för att få folk att fatta att det DE gjorde var olämpligt. Typ sätta en lapp är det är "bara pasage" som gäller, inga stillastående hästar osv. Hur mkt ska man behöva tänka åt andra för att skydda ryttare/hästar/funktionärer/besökare/klubben???

Och övriga klubbarna bör jäklar i det se över sina försäkringar, för det krävs extra försäkringar för en sådan här olycka, inte många klubbar som har det!!!

En av sakern jag försöker få er att förstå!
Dommen handlar inte bara om Åstorp utan även om alla andra, så att vi blir dömda "drabbar" alla. Hur säker måste en klubb vara för att gå fri!

"Föreningen vill ha prövat hur mycket säkerhetsarrangemang en ridklubb måste ha.

– Vi anser att det är en nationell angelägenhet. Detta är ingen personfråga, säger Lennart Pehrsson."

Hade jag tillhört en annan klubb så hade jag fortfarande tyckt att den frågan är viktig!
Dock är det beklagligt att Maria ska hamna i klämm, en sådan här fråga skulle ha tagits upp låååångt inna det kunde ske en sådan olycka som nästan krävde henens liv, samt skerhetstänkande från klubbarna.
Ingen klubb kan klappa sig på axlarna och säga att de var bättre än Åstorp, tidpunkten när olyckan skedde, ingen klubb var så noga på säkerheten då (och många fallgropar finns kvar). Så det här är allas skylldighet, olyckan kunde ha skett var som hels!

Senast ändrad:

Ska man våga hålla tävling??
Vi hade tävlingar i helgen, avspärrat ordentligt (men folk gillar att gena....) sprang och satte lappar så fort vi såg något som vi tyckte var olämpligt på någon plats för att få folk att fatta att det DE gjorde var olämpligt.

Du har en poäng med det du skriver ovan.

Jag har sedan Åstorps-domen noga kollat runt på de tävlingar jag varit ute på, både som ryttare och funktionär, och det hjälper inte med avspärrningar fullt ut.
Folk genar, kör sina BARNVAGNAR bland hästar fast det finns gångväg separat och det är de hästvana som är värst.

Jag undrar hur mycket hänsyn som tagits till det svåra handikapp den sparkade fick, hade domen fått samma utslag om skadan ex sträckt sig till ett benbrott?

Det tycker du och Lennart Pehrsson. Ridsportförbundet delat inte er åsikt. Inte heller Jana Wannius vars artikel i fallet man kunde läsa i senaste Ridsport. Där han påpekade att detta gäller just er förening och denna tävling. Ingen annan.

Jag undrar hur mycket hänsyn som tagits till det svåra handikapp den sparkade fick, hade domen fått samma utslag om skadan ex sträckt sig till ett benbrott?

En intressant synpunkt!
Min personliga åsikt var att det skulle inte ha varit någon skillnad om hon hade fått ett benbrott, var olyckan en säkerhetsrisk så ska det dömmas som sådant!
Fast jag tror att det hade dömts annorlunda, om det nu ens hade hamnat i domstol! Dessutom så hade uppmärksamheten inte varit så stor av media.
Så vart går gränsen igentligen? Kan vi få till klara gränser?
Om åstorp får detta vidare och döms igen, vem/hur/vad löser framtida annsvarsregler?
Om Åstorp vinner, ska klubbarna då frias helt från annsvar? (från min sida ett stort NEJ)

Det tycker du och Lennart Pehrsson. Ridsportförbundet delat inte er åsikt. Inte heller Jana Wannius vars artikel i fallet man kunde läsa i senaste Ridsport. Där han påpekade att detta gäller just er förening och denna tävling. Ingen annan.

Inte bara jag och Lennart det finns fler, och i Sverige lever vi i ett land där man får ha fria åsikter! Jag skiter fullständigt i vad de tycker. Ber de mig hoppa utför ett stup så gör inte jag det i alla fall. Jag går mina egna väga och har egna åsikter.
Jag personligen tycker att man måste tänka längre än vad näsan räcker, vad ska göras nästa gång en sådan här olycka händer, för det är inte frågan OM det händer utan NÄR.
Kan säga att det var närma att det hände en sparkolycka även på eran klubb i höstas/vintras. Brist på säkerhet från klubben eller klantigt av personen?!

KL

Men jag uppfattade det som så att avgörande för hela domslutet var just att det saknades skylt med "ej genomgång" på den dörr som ledde in till den trånga gång där olyckan hände.

Om skylt funnits uppe och kvinnan ändå valt att tränga sig in där, då hade klubben, med största sannolikhet, gått fri,det är min uppfattning ?

I den trånga gången verkar det ha funnits 5-6 hästar(det framkom väl också att klubben borde kontrollerat det antalet)?, samt ett vagnsliknande föremål,jag tycker det är självklart att man som åskådare inte går in på ett sådant ställe, men som sagt, skylt fattades.....

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 847
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka