Ástund halvstång

Sv: Ástund halvstång

Det med kopparrulle har ju som fasta bettringar eller åtminstonde väldigt små ringar att löpa i till skillnad mot den med ringar.
Det är ju den största skillanden jag kan se.

Vilket föredrar ni?

Jag testade det med kopparrulle i helgen på tävling, och det kändes bra- Han kom upp bättre i form, stängde sin mun och höll huvudet mer still.
Annars är han väldigt het och tar bettet, blir nervös och slår med huvudet och klapprar med tänderna.

Nu ska jag införskaffa en halvstång- men vet inte riktigt vilken som blir bäst.
Tycker den med ringarna verkar intressant, vad har ringarna för effekt? Kanske är ngt för honom efterosm han måste ha saker att göra och tänka på hela tiden? (Lite som de betten med "droppar" som de kan leka med)

Fast å andra sidan så blir det väl mer tryck på nacken med det bettet eftersom det inte är fasta ringar på det, så då kanske jag inte får den där effekten som jag vill ha, att han kommer upp i form?

Jag är förrvirrad :p

raaaaaaaaaaaaaaaaaaaadeeeeeeeeeeeeeeeeeraaaaaaaaaaaaad

Senast ändrad av en moderator:

Jadu, det här var svårt, dom ser i stort sett likadana ut. Men jag kan tänka mig att det med ringar kan du nog ändra "grad" på bettet, tex om du sätter i den mittersta ringen blir det nog i stort sett som ett tränsbett,och sätter du i den nedersta så får du nog mer " styrka". och det där med kopparrullarna så tuggar som nog mer om det är flera små, än en stor. Den stora enstaka rullen lägger sig nog mer konstant på tungan, eftersom den sitter mer fast än bettet där det är flera ringar. Det bettet med de stora ringarna på skänklarna har också mera böjning, då pratar jag om skänkeln nu asså.

hoppas du förstod min konstiga förklaring ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 959
Senast: Görel
·
Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Angel
·
Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka