Äter upp halmen

Maris_

Trådstartare
Vi har tänkt ha bädd i stallet med torv i botten och halm ovanpå. Hästarna har stallats in för någon månad sen och vi har nu lagt på halmen på bädden. Men en häst, ett travarsto som tidigare har haft magsår ( om det kan ha någon betydelse? ) äter nu upp all halm! Det är bara några strån kvar på morgonen. Vad kan det bero på, har hon någon brist av något? Hon har tydligen stått på halm hela sitt liv men aldrig ätit upp den tidigare.

Vi är livrädda att hästen ska få kolik, min häst gjorde likadant förra året och fick buköppnas pga kolik som antagligen var för att hon åt upp all halm. Ska vi skippa halm helt eller ska vi lägga in lite halm eller vad tycker ni?

/ Maris

Sv: Äter upp halmen

Jag tror inte att det är någon fara, annat än att hästen kanske blir lite rundare. Sa veterinären att er häst fick kolik pga halmen? Jag har aldrig hört om någon häst som fått kolik pga halm.

Antagligen behöver hon mer sysselsättning än de andra (stressad - magsår) eller så tycker hon helt enkelt att halmen är god. Blir hon lätt stressad och rastlös är det bra att dte finns halm så hon har något att göra.

Jag försöker i full förtvivlan att FÅ min häst att äta halm, men hon vägrar. Hon står på spån men jag vill att hon ska äta halm på nätterna men hon sprattlar bara runt det.

Det går ju faktiskt att fodra med halm, och uppenbarligen så gillar vissa hästar vissa sorter.

/C

Det kan ju vara så att hästen får för lite grovfoder i grunden, och av den orsaken äter upp halmen. Hästar som har eller har haft magsår, bör fodras övervägande med grovfoder så långt det nu är möjligt.

Har aldrig varit med om att en häst har fått kolik pga halm. Min häst tuggar gladeligen i sig sin havrehalm hela natten. Kan det inte ha varit dålig kvalitét på halmen.

Säger som föregående, öka grovfodergivan.

Om du har bra hövärden, försök ge fri tillgång, dra hellre ner på kraftfodret.

Cyllene, havrehalm brukar de flesta hästar tugga i sig av... kanske inte alla grova stjälkar men en hel del.

Maris_ skrev:
Vi har tänkt ha bädd i stallet med torv i botten och halm ovanpå. Hästarna har stallats in för någon månad sen och vi har nu lagt på halmen på bädden. Men en häst, ett travarsto som tidigare har haft magsår ( om det kan ha någon betydelse? ) äter nu upp all halm! Det är bara några strån kvar på morgonen. Vad kan det bero på, har hon någon brist av något? Hon har tydligen stått på halm hela sitt liv men aldrig ätit upp den tidigare.

Vi är livrädda att hästen ska få kolik, min häst gjorde likadant förra året och fick buköppnas pga kolik som antagligen var för att hon åt upp all halm. Ska vi skippa halm helt eller ska vi lägga in lite halm eller vad tycker ni?

/ Maris
Det kan ju vara nyhetens behag också? Kan hända hon lugnar sig lite när det gått ett tag. Själv tycket jag bara det är possetivt om dom äter halm. Då har dom ju lite att tugga på när högivan är slut.

De var inte säkra på att det var pga halmen min häst fick kolik, men eftersom hon åt upp allt så räknade de det som ett kraftigt foderbyte så att säga, och att det kunde vara orsaken.

Så ni tror att det är lugnt med den här hästen, ingen risk för kolik, även om hon äter upp all halm som vi slänger in? Just nu får hon lite lite, för att vänja sig.

/ maris

Av våra fem skulle tre aldig kunna tänka sig att äta halm, medan två gladeligen äter när de kommer in och den är fräsch. Den ene ska bantas lite sakta och försiktigt så jag ser det som en fördel att han tuggar i sig halmen. Han står på spån blandat med halm. Med tanke på hur stor del av dygnet en häst på bete ägnar åt att äta fyller ju halmen också en funktion om det blir för mycket med fri tillgång på hö av någon orsak.

Men hur mycket slänger ni in då?
Äter hon upp en hel 8 kg bal eller? Hur många kg hö får hon per dygn?

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 874
Senast: Stereo
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid... 2
Svar
39
· Visningar
3 814
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka