Återbesök med Chivas... (lite långt)

loveponies

Trådstartare
Som ni kanske kommer ihåg (om ni läste den tråden) så var jag hos vet med Chivas för två veckor sen för hans hosta. Han fick då antibiotika som han skulle äta i två veckor.

För det första så klarade han inte av det antibotika han fick först, den spydde han bara upp, så han fick en ny, mildare sort.
Det har gått bra hela tiden (fast hostan har varit oförändrad), fram till i måndags kväll då han spydde upp tabletten. Han fick å en ny, och den behöll han. Dagen efter, alltså igår, märkte jag att han verkade ovanligt trött och slö. Han låg på en stol på balkongen nästan hela dagen, kom inte när man ropade osv.
På eftermiddagen upptäckte jag också att hans tassar hade svullnat upp, speciellt vänster fraamtass såg ut som en stor klump!
Eftersom min djurklinik hade stängt då så ringde jag till agrias jourveterinär. Han tyckte jag skulle ringa till kliniken på morgonen därpå och be dom kolla upp det.
Jag gjorde så, och vi fick alltså komma en dag tidigare än planerat på återbesök (skulle komma in på torsdag egentligen).

Veteriären lyssnade igen på lungorna och bestämde att vi skulle göra en lungröntgen på honom.
Röntgenbildena visade på kraftig lunginflammation!
Jag kände mig så elak för att han har fått gå med det så länge, men han har ju inte varit sjuk, så jag hade inte en aning!
Men det var lite skönt att det inte var astma i alla fall, lunginflammation kan man i alla fall bota...
De tog bodprov för att avgöra vilket antibiotika vi skulle sätta in sen. Det han åt nu skulle jag inte ge mer, för vet gissade att de svullna tassarna och hans slöhet kunde bero på en allerisk reaktion på antibiotikat.

Men sen kom nästa tråkiga nyhet. Vet tyckte att eftersom han hade kräkits lite och inte ätit under några dar så ville hon kolla njur- och levervärden, och blodproverna visade på något förhöjda njurvärden, vilket är lite oroande eftersom han är så ung. Vi fick Specific njurfoder med oss hem som han ska äta nu, och så ska vi komma tillbaka nästa vecka så får vet kolla upp igen.

Så från sporadisk hosta till kraftig lunginflammation och förhöjda njurvärden, hur gick det här till? :(
Det blir ingen utställning för Chivas i alla fall nästa vecka. Och det var ju för hans skull som jag skulle vara med, så han kunde få sitt avelsgodkännande. :(

Frågan är ju vad de förhöjda njurvärdena kan bero på? Min tanke är ju att han kan ha fått det eftersom han ätit antibiotika nu under en tid, men det borde väl veterinären tänkt på också om det vore så... :confused:

Jag undrar just hr det kommer gå med mina avelsplaner... :(

Det här blev visst ganska långt, men jag behövde få skriva av mig lite... :crazy:
 
vad jobbigt.....*lider med dig o chivas...* :cry:

har själv en katt som hade sk förkylning men det var herpesvirus=obotligt.
ingen avel o ingen utställning.... :crazy:
 
Nej vad trist, hoppas Chivas kryar på sig snart.

Jag har en sjuk katt i somras, med bland annat förhöjda njurvärden inte så jätte höga men förhöjda. Anledningen till det sas vara att han kräkts endel och förlorat vätska och därför hade njurvärderna blivit förhöga.
Vid återbesöket var värderna normala ...

Håller tummarna att Chivas piggnar på sig snart.
 
Ja, jag hoppas verkligen inte att det ligger virus bakom lunginflammationen. Men ingen av mina andra katter har ju visat några tecken på infektion, och det borde väl smitta?
Och herpesvirus är ju ett av kattsnuvevirusarna, och det vaccinerar man ju emot. Fast det är ju inte 100% förstås...

Chivas är i alla fall mkt piggare idag, och svullnaden har gått ner på tassarna, så det var säkerligen en reaktion på antibiotikat!
 
Ja, Chivas har ju fakiskt kräkts en hel del nu av antibiotikat, och han brukar aldrig kräkas i vanliga fall, så det kan ju vara en orsak! Konstigt att inte vet tog upp det... Jag hoppas att det kan bero på det.
 
Jag har nu pratat med Chivas uppfödare och berättat vad som har hänt, och hon sa att det finns rtydligen linjer inom ragdoll som har haft problem med njurarna, men att ingen av katterna i hennes bastånd hörde ill de linjerna och att hon höll sig noga från dem. Chivas pappa hade nyligen hälsokollats vad gäller njurar och var prickfri, och hon skulle göra samma på hans mamma, för säkerhets skull.
I alla fall så misstänkte hon precis som jag att hans njurvärden kunde bero på hela sjukdomsbilden, med infektion och antibiotika och alltihopa.

Hon sa också att jag inte skulle oroa mig för om det var ärftligt, utan att när Chivas blev helt frisk igen så kunde jag para med honom.

Jag försöker nu få Chivas att äta det här svindyra njurfodret som jag fick köpa, och självklart är han den enda av mina kissar som inte gillar det. :smirk:
Men jag får blanda med det gamla ett tag, så går det nog ner lite av det i alla fall. Men jag tror inte jag kommer kunna få honom att äta enbart det innan nästa återbesök, men om njurvärdena då är bra i alla fall, så vet man ju att det inte helt berodde på fodret.
 
Jag hoppas verkligen att du får ordning på Chivasen nu. Är det han på användarbilden? I så fall är han otroligt vacker.

Mvh

S*Alegni's Europé
 
Ja det är han! En alldels nytagen bild, 10 mån är han nu! :bump:

Jag ska på återbesök nu på torsdag, lovar att rapportera om vad som sades. Förhoppningsvis hittar vi ett bra antibiotika som ha blir frisk av!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 049
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 065
Senast: tornblomma
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 905
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp