Återkommande gaskolik på åring?

ch791022

Trådstartare
Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Åring som fick gaskolik första gången i våras, då lyckades vi få det att släppa innan veterinären hann hit då det var mycket annat den jourkvällen
Andra gången var för lite drygt 14 dagar sedan, och så pass illa att vet var rädd att hon skulle behöva ta bort henne. Och sedan i fredagskväll var det dags igen, även om det inte var lika illa som förra gången så fick vet komma ut ytterligare en gång.

Hon går ute dygnet runt fortfarande, fri tillgång på både hö och vatten, nyligen avmaskad med cydektin comp.
Första rundan var hon inte avmaskad ännu, hade hyfsat högt på blodmasken(minns inte om det vara bara lilla eller stora med), men blev så klart avmaskad där direkt efter.
Släpptes sedan ut på bete och var iväg i 8 veckor, tog hem dom och efter två veckor var det dags igen för den andra omgången(den värsta hittills). Var ju två veckor tills det var dags för avmaskning enligt cydektins intervaller, men blev efter det avmaskad med cydektin comp för att vi skulle täcka upp bandmasken också för säkerhets skull.
Men nu sista omgången är det ju bara knappt två veckor sedan hon blev avmaskad, så som jag ser det bör det inte kunna vara mask som ställer till det, eller tänker jag fel?
Men vad fasiken kan jag hitta på som får henne slippa ha så här ont?
Och har ni några andra idéer om vad det kan bero på, som jag inte själv ser?
Hon är även något tunn över revbenen, men fint musklad och har val varit i ungefär samma skick hela tiden sedan i vintras. Har växt mycket så känns som det har med det att göra att hon inte håller riktigt det hullet jag vill ha egentligen, men det kan ju klart vara något annat med tanke på kolikerna hon nu haft.

/Camilla
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Hög maskförekomst kan tyvärr ge dina symtom. Kolik efter avmaskning är inte heller ovanligt. Har ni fått stora blodmasken måste ni göra ändringar i hagrutiner omgående...för att inte få tillbaka den. Vissa hästar är mer känsliga än andra då är det jätteviktigt att de får gå på så rena beten som möjligt. Gärna efter kor, får eller beten som legat i träda. Lycka till med din lilla tjej. Har tom vatir med om en 5 åring som hade spolmask så allmänna råd fungerar inre jämt.
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

lite alternative för en "gas mage" Tips från ett gammle Stallmaster jag känner:
ta lite skit från en av dom andra hästar och lägg i en hink med havre eller nåt som han tycka om. (dom bruka fixa det själv om dom gå tillsammans).
Lätt Fil eller Dofi-Lus, nåt som har bakteria i sig.

Good Luck
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Hur är hon avmaskad för spolmask ? Cydectin tar inte spolmask och det är inte säkert att en ett åring redan byggt upp eget immunförsvar så är hon inte avmaskad med något annat för spolmask så se till att få utskrivet axilur till henne och tryck i henne, hon kan vara full av spolmask speciellt om hon gått på unghästbete.
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Hon nollade spolmasken på träckprovet i våras, så det känns inte särskilt sannolikt tyvärr. Annars hade det varit en enkel sak att lösa.
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Gaskolik låter inte som parasiter.

Kolik är komplext att hitta orsaken till. Överkänslighet mot ngt?
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Gaskolik låter inte som parasiter.

Kolik är komplext att hitta orsaken till. Överkänslighet mot ngt?

Vi har också varit inne på den tanken, då hon bara haft problem vår/höst här hemma i hagen men inget när hon gick på betet i somras och inte heller i vintras.
Så det har vi också funderat över om det kan vara något i hagen här hemma?

/Camilla
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Hög maskförekomst kan tyvärr ge dina symtom. Kolik efter avmaskning är inte heller ovanligt. Har ni fått stora blodmasken måste ni göra ändringar i hagrutiner omgående...för att inte få tillbaka den. Vissa hästar är mer känsliga än andra då är det jätteviktigt att de får gå på så rena beten som möjligt. Gärna efter kor, får eller beten som legat i träda. Lycka till med din lilla tjej. Har tom vatir med om en 5 åring som hade spolmask så allmänna råd fungerar inre jämt.

Dom kommer flyttas till rena marker till helgen, så får väl se om det gör någon skillnad.
Men som sagt spolmasken nollade hon på träckprovet redan innan första avmaskningen, så det lär det inte vara.

/Camilla
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

Har hon ätit hö/ensilage när hon blivit dålig eller har hon gått på bete?
Våran ena häst är väldigt känslig, och hade för ett par år sedan stora problem med gaskolik. Vi och veterinären tyckte att höt såg/luktade superbra ut så trodde inte det var orsaken, ingen annan häst blev dålig heller. Men visade sig att det var höt ändå, det var pressat lite för tidigt men inget som märktes förrän det legat lagrat ett tag (och enligt bonden var det bara vi som hade problem med höt, såklart).
 
Sv: Återkommande gaskolik på åring?

I våras åt hon enbart gräs, men nu dom två sista har hon ätit hö. Så det finns inte med som gemensam nämnare, tyvärr.

/Camilla
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp