Känslan av att inte räcka till som förälder.

Jag hoppas att han också ser det så den dagen han blir större/vuxen. Jag är så rädd att han kommer känna sig ”bortvald” och att jag aldrig var där för honom när han var liten. Självklart är det inte så, men som sagt, det dåliga samvetet skaver, och sånna tankar ploppar upp.

Det här. Man pratar "kvalitetstid" (bedrövligt ord) osv och syftar på att det skulle vara extra roliga saker vid speciella tider. Jag tycker ju att kvalitetstiden är de där fiskpinnarna med potatismos till middag, tjatet om tandborstning på morgnarna och att få gå över till förälderns säng om man behöver på natten. Att vara den som barnen kan ta för given och få sina vredesutbrott inför för att det finns inte i barnens världsbild att något sånt skulle påverka relationen. Om man åker till Skansen eller inte på lördagen är helt irrelevant.

Och av vad du beskrivit av er tillvaro hittills i tråden så är det ju exakt det ni har :heart Att han i backspegeln skulle känna sig bortvald som liten tror jag att det finns noll och ingen risk för!
 
Tror du umgås betydligt mer med ditt barn än många andra föräldrar gör, många föräldrar har ju andra aktiviteter på helger på helgerna som barnet inte kan vara med på även om de inte jobbar. Långt från alla åker på heldagsaktiviteter med sina barn på helgerna.

Kanske är det en stor omställning från hur ni hade det tidigare när du i princip var ledig de veckorna du hade honom. Jag kan iaf inte se att du behöver ha dåligt samvete, din son har det toppenbra låter det som!

Jag tror vi alla som under uppväxten haft heltidsarbetande föräldrar inte har några problem att förstå varför de arbetar, inte i efterhand i alla fall.
 
Det finns alltid något att oroa sig för som förälder :).
Jag tror att det är en bra ålder för din son att göra detta, (har också en nioåring hemma) och tror bara att det är bra att han får tid med sin mormor nu, när han blir äldre kanske han inte är lika pigg på att vara där precis som du är inne på.
Försök att ge dig själv en klapp på axeln, du gör ett bra jobb som mamma :heart
 
Jag hoppas att han också ser det så den dagen han blir större/vuxen. Jag är så rädd att han kommer känna sig ”bortvald” och att jag aldrig var där för honom när han var liten. Självklart är det inte så, men som sagt, det dåliga samvetet skaver, och sånna tankar ploppar upp.
Jag tror att "alla" föräldrar har haft liknande tankar som du, att inte räcka till/finnas där tillräckligt mycket. Jag har också haft det i olika skeden av mitt barns uppväxt, därför att saker händer - livet ändrar sig.

Men det du skriver här att han kommer att känna sig bortvald, tror jag att du kan sudda ur din hjärna ;) Han är inte bortvald på något sätt, han är ju supervald och här ska jag räkna upp varför;
På dina veckor kommer han hem kl 13-14 varje vardag och ni kan tillbringa hela em/kväll tillsammans. Ni hinner hitta på saker där om ni vill, men det är inte det viktiga.
Varannan helg delar han sin vakna tid med både dig och sin mormor, vilket är en fantastisk bonus. Många barn träffar knappt sina mor/far-föräldrar för dom är mitt i livet och har inte tid.
Varannan helg gör han helt andra saker med sin "stor-familj" hos pappa.

Så från hans perspektiv så har han ju den bästa av flera världar i sin uppväxt :heart
Håll i din utbildning och det liv ni har just nu, för det är inte för evigt det heller. Du gör ett jättebra jobb som mamma, förringa inte din insats :heart
 
Jag tror att "alla" föräldrar har haft liknande tankar som du, att inte räcka till/finnas där tillräckligt mycket. Jag har också haft det i olika skeden av mitt barns uppväxt, därför att saker händer - livet ändrar sig.

Men det du skriver här att han kommer att känna sig bortvald, tror jag att du kan sudda ur din hjärna ;) Han är inte bortvald på något sätt, han är ju supervald och här ska jag räkna upp varför;
På dina veckor kommer han hem kl 13-14 varje vardag och ni kan tillbringa hela em/kväll tillsammans. Ni hinner hitta på saker där om ni vill, men det är inte det viktiga.
Varannan helg delar han sin vakna tid med både dig och sin mormor, vilket är en fantastisk bonus. Många barn träffar knappt sina mor/far-föräldrar för dom är mitt i livet och har inte tid.
Varannan helg gör han helt andra saker med sin "stor-familj" hos pappa.

Så från hans perspektiv så har han ju den bästa av flera världar i sin uppväxt :heart
Håll i din utbildning och det liv ni har just nu, för det är inte för evigt det heller. Du gör ett jättebra jobb som mamma, förringa inte din insats :heart

Tack för dina fina ord, ser man det så så låter det ju faktist helt fantastiskt! ❤️❤️❤️
 
Jag tycker man har dåligt samvete titt som tätt som förälder. Men låter som att du absolut gör det bästa möjliga och mer än gott nog.
 
Känslan av att inte räcka till tror jag att vi är många som delar oavsett våra förutsättningar. Man tycker att man skulle göra mer. Eller annat. Den delen är det nog bara att leva med. Och du är en bra förälder som gör något av din situation och skapar möjligheter. Det innebär visserligen att du jobbar helger men den saken kan kanske förändras på sikt. Sen kan jag tycka att ni visst kan pröva att byta veckor emellanåt. Visst är det fint att sonen kan träffa bonusmammans barn på helgerna men det är också bra att faktiskt få sammanhängande tid med sin mamma. Det kanske tom är lite viktigare...
 
Tror det där dåliga samvetet gnager hos dom flesta föräldrar av en eller annan anledning.
Av det du skriver ser jag dock noll anledning till att du ska behöva känna så, låter som ett superbra upplägg med jobb och studier samt att du kan hämta sonen tidigt från fritids i veckodagarna.
Med risk att låta lite tjurig så tycker jag att det är såååå överskattat med helger. Ska man till badhuset innebär det att trängas med 1000 andra och frysande vänta på att få duscha, basta och att åka nån rutschkana är bara att glömma. Samma med lekland, parken och annat man kan roa sig med.
Att svänga förbi badhuset en tisdag eller ta en tur till museum en fredag är betydligt trevligare tycker jag!
Det har ju blivit något av en norm också att man ska underhålla barnen tills dom stupar på helgerna vilket jag känner är lite märkligt då många är trötta efter skolveckan och en cykeltur eller skogspromenad (som ni verkar göra ibland) känns mer lagom.
Att ditt barn och din mamma får umgås en del är ju underbart för deras relation och sociala stimulans osv så det ser jag bara positiva saker kring.

Försök känna glädje över det du gör för dig och sitt barn ist för ledsenhet kring det ni inte gör :heart
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 714
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 693
Senast: Hajfisk
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 699
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp