Återköp av hund! -regler-

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare hasttjanst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 068
Sv: Återköp av hund! -regler-

Jag har också alltid skrivit JA i rutan. Men nu har jag tänkt ett steg längre. Jag tänker både på mig själv och framförallt på mina egna hundar.
Tänk om man får tillbaka en hund som inte fungerar med nån av min hund, eller om jag inte fungerar med den. Då blir hela familjen/flocken lidande. Och tänk om det kommer flera samtidigt och vill lämna tillbaka, eller om det bara är problemhundar.
Lite känner jag att jag även måste tänka på oss här hemma.
Att köpa hund ska inte betyda att man bara kan släppa allt när något inte fungerar.

Själklart hjälper jag till att placerar om, eller om det är en hund som jag vet fungerar här hemma.
Men den kullen jag har nu, kommer bli första gången jag inte kryssar i JA. Däremot kommer jag skriva och säga till att vi hjälps åt att hitta nytt hem osv om det behövs.

Ibland kan jag känna att hunduppfödare alltid ska finnas till. Vi ska vara veterinärer, psykologer, veta allt om hur och varför en hund gör på ett visst sätt.
Visst hjälper jag till. Men ibalnd kanske man kan ringa en veterinär och fråga, eller söka på nätet.
Ja nu är jag väl oseriös tycker flera. Men varför måste jag alltid finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet bara för jag gillar hundar och älskar detta med avel och uppfödning.
Ska inte de som köpt hunden ta ansvar för någonting?

Missförstå mig inte nu. Jag tycker det är kul att hålla kontakten osv. Men jag är också en människa som har jobb, hundar som ska skötas, en gård med andra djur osv.
Är bara med hund som det ska vara på detta sätt och jag förstår det inte faktiskt...

Jag förstår precis hur du menar, och det är ett riskfyllt åtagande att kryssa i ja-rutan som uppfödare. Jag vet inte många uppfödare som gör det, men däremot vet jag många som tänker och agerar som du, som försöker se till att det blir så bra som möjligt för deras uppfödningar där det blir fel med den nya familjen och den t.ex behöver omplaceras. Jag tycker inte att du är oseriös för att du gör som du gör och tänker som du gör :laugh:.

Men (om man är tillåten att vara fördomsfull och dra alla över en kant ett tag) med tanke på vilken ras Bebben föder upp, så tror jag att det är EXTREMT lätt att de hamnar i fel händer, då de ofta genererar sådana köpare som bara vill ha en hund som ser tuff ut :crazy:. Att då göra som Bebben, och ta tillbaka hunden och göra allt för att den inte ska hamna som en omplacering på Blocket där man bara vill bli av med den snabbt, det känns väldigt bra i mitt hjärta (och säkert även i Bebbens).

Sen, det du nämner om att man kan vara tvungen att ta tillbaka en hund som inte fungerar i flocken, eller om man får tillbaka flera "problemhundar" på en gång... Personligen ser jag inget fel i att uppfödaren, i de fall där det inte går att få ut dem till ett bra hem snabbt, väljer att ta tillbaka hunden men sen väljer att avliva den. Det GÅR ju inte att ha hur många hundar som helst hemma, kanske inte ens en extra om man har flera hundar som inte kommer överrens med den "nya", precis som du säger. Men hunden mår ju säkerligen bättre av att komma ifrån ett dåligt hem och sedan bli avlivad, istället för att bo kvar på ett dåligt ställe (eller bli utslängd på blocket och bli vandringstrofe :(. )

Så sammanfattat: Jag ser inte en uppfödare som oseriös bara för att de väljer att inte kryssa i JA rutan. Så länge man tar (inom rimliga gränser) ansvar för de hundar som kommer till världen pga ens egna beslut så är det seriöst i mina ögon :).

Tack :) Men det är ju bara sanningen liksom. Jag har medvetet sett till att dom fötts och sedemera placerat dom i det hemmet, och om det inte fungerar (Pga tid, ekonomi, allergier eller precis vad som helst) så är det ju självfallet att jag då vill ha hem dom igen, och försöka mitt allra bästa till att hitta ett nytt optimalt hem!

Jag har tagit hem en hund än så länge, men det var pga vanvård och inte för att dom ville lämna tillbaka den - men jag hade tagit hem allihopa om det så krävdes..

Min gamle hunds uppfödare resonerar likadant och jag tycker att det är hedervärt! :bow:

*kl*
min uppfödare kryssar i ja, och jag kommer att göra detsamma. men, rent praktiskt är det ju superstor skillnad att kryssa ja när man har en ras där man får 4 valpar/kull, hundarna väger mindre än, säg, 10kg och tar en kull varannat år, jmf med en ras på 30+kg, 10 valpar per kull och två kullar per år... jag anser inte att uppfödarens seriositet ligger i om ja- eller nejrutan är ikryssad, utan i hur tillgänglig denne/-a är för frågor och tips och råd och hjälp när det behövs.

kryssar alltid i ja, vill gärna omplacera den ev hunden själv.

Fast ni som kryssar ja är väl medvetna om att ägaren faktiskt inte alls har någon skyldighet att sälja valpen till er?

Skyldigheterna om ja är kryssat ligger enbart på uppfödaren att ta tillbaka hunden om ägaren bums vill det och inget annat. Ägaren däremot kan inte på något vis med hänvisning till att ja är i kryssat tvingas att sälja valpen till uppfödaren.

Senast ändrad:

Jag är mycket väl medveten om alla reglerna i kontrakten som jag använder. Och hoppas att mitt nitiska tänkande vid val av valpköpare även i framtiden gör så att dom vänder sig till mig om dom inte kan ha kvar sin hund, istället för att sälja vidare själv och försöka tjäna en hacka.

Och om en ny hund inte skulle passa in i flocken, så har jag inga problem att sätta upp en grind och skärma av. Det är inget en hund lider av, under den tiden som krävs för att hitta ett nytt och bra hem. Skulle det vara en problemhund, så hade jag förmodligen avlivat - eftersom det är tillräckligt krävande att äga denna ras som det är, och jag vill inte se att mina uppfödningar är någon av dom det står i tidningarna om.

Förvånansvärt många uppfödare tror dock att om ja är ikryssat så är valpköparen skyldig i alla lägen att sälja tillbaka hunden till uppfödaren enligt %-satsen och så är ju inte fallet.

Därav min undran ;)

kl

Men egentligen, vad är då meningen med punkten ang återköp i skk's köpeavtal då?
Alltså vad är det för mening om det ändå är upp till vad hundköparen själv vill & känner för?
Då känns det ju lite som att hundar väldigt lätt kan hamna i väldigt fel hem?

Många som tröttnat på sin hund tex eller av någon anledning vill ha iväg den fortast möjligt och inte vill låta uppfödaren köpa tillbaka hunden utan istället själv lämnar iväg den utan att lägga någon stor energi på att verkligen hitta ett BRA hem :crazy:

Nu drar jag inte en hel hög över en kant, utan det va ett exempel...

Meningen är ju att det ska vara en bra grej för köparen. H*n har en garanterad väg ut om det måste bli omplacering. För uppfödaren är väl enda fördelen att det är en tydlig hänvisning om att "jag är beredd att ta tillbaka hunden" och att köparen förhoppningsvis har det i bakhuvudet om det blir aktuellt. Men som sagt, punkten är ju i sin utformning till för att gynna köparen och ingen annan.

Något annat sätt kan det inte göras på, har man köpt en hund/kylskåp/bil/whatever så är det köparens. Det kan man inte inkräkta på. Sålt är sålt. Och så måste det givetvis vara, annars skulle alla uppfödare ha hållhakar på sina valpköpare på ett ganska osunt sätt.

Sen finns det ju inget som säger att just uppfödaren alltid är det bästa hemmet för hunden. Hade jag tex blivit riktigt allvarligt sjuk hade mina hundar hamnat hos syrran som de varit hos ganska mycket hela deras liv och som de känner väl och är vana att bo hos när jag är borta. Hellre det än att dela upp dem på olika hem (de har olika uppfödare) för ev vidareutslussning till andra köpare.

Fast ni som kryssar ja är väl medvetna om att ägaren faktiskt inte alls har någon skyldighet att sälja valpen till er?

Skyldigheterna om ja är kryssat ligger enbart på uppfödaren att ta tillbaka hunden om ägaren bums vill det och inget annat. Ägaren däremot kan inte på något vis med hänvisning till att ja är i kryssat tvingas att sälja valpen till uppfödaren.

självklart vet jag väl det!

*kl*
min uppfödare kryssar i ja, och jag kommer att göra detsamma. men, rent praktiskt är det ju superstor skillnad att kryssa ja när man har en ras där man får 4 valpar/kull, hundarna väger mindre än, säg, 10kg och tar en kull varannat år, jmf med en ras på 30+kg, 10 valpar per kull och två kullar per år... jag anser inte att uppfödarens seriositet ligger i om ja- eller nejrutan är ikryssad, utan i hur tillgänglig denne/-a är för frågor och tips och råd och hjälp när det behövs.

Jag tycker att detta får man nog ta i beräkningen och man får nog fundera på om man har råd att ta tillbaka en större hund. Jag kommer att kryssa i JA i rutan för mina valpar och valde faktiskt medvetet en ras som jag vet att jag alltid kommer, ekonomiskt och plats-mässigt, kunna ta tillbaka några uppfödningar. Samma gäller ju om man inte lyckas sälja valparna - då är det väldigt oseriöst att kasta iväg valparna till första bästa köpare för att man inte kan behålla dem. Eller om en valp skadar sig och inte kan säljas på ett tag. Man bör alltid ha plats för några "extra" hundar till i min mening.

Jag förstår hur Grana och liknande tänker, man är ju bara människa. Men för mig så är det ändå små liv jag säljer. Har jag gjort min del som uppfödare och kollat upp köparna så att de är seriösa, så får man hoppas att man (som min uppfödare) får tillbaka i genomsnitt en hund på 14 år.

Nu menar jag inte att någon uppfödare ska bli tvingad (då alla kanske inte kan) , men alltid få en möjlighet att köpa tillbaka hunden om köparen inte kan hunden kvar.
Tycker inte det är rätt om köparen struntar fullständigt i om uppfödaren vill köpa tillbaka hunden eller ej.
En uppfödare är ju trots allt alltid mån om hundarna, spelar ingen roll hur många valpar det handlar om.

Hoppas ni förstår hur jag tänker ;)

Fast det kan man ju lätt skriva in som önskemål på kontraktet ;)

Jag förklarar givetvis för alla mina valpköpare varför jag kryssar "nej" och inte "ja" i den rutan och alla (utan undantag) förstår fullkomligt varför "nej" kryssas i :cool:

Nu menar jag inte att någon uppfödare ska bli tvingad (då alla kanske inte kan)

Det är just du är om "ja" är ikryssat. Oavsett om hunden är 12 år gammal, har en vidrig sjukdom/skada/grav hd/lynnesfel osv osv eller om ägaren inte kan/vill avliva etc.

Är "ja" ikryssat så måste du som uppfödare ta tillbaka hunden om ägaren vill det och det är inget du kan neka till.

Det är jag fullt medveten om, men tycker fortfarande att man som uppfödare ska ha 1:a tjing på att köpa tilbaka hunden.
Köparen kan ju göra vad den vill och enkelt skicka hunden till ett kanske mindre bra hem

Jo man vet ju hur det funkar, det va bara vad jag tycker.
Det du säger, att skriva det som önskemål är en bra idé;)

Det är jag fullt medveten om, men tycker fortfarande att man som uppfödare ska ha 1:a tjing på att köpa tilbaka hunden.
Köparen kan ju göra vad den vill och enkelt skicka hunden till ett kanske mindre bra hem

Men hur tänker du lösa det rent regelmässigt, då är ju inte hunden egentligen köpt?
Tänk om uppfödaren under dessa år halkat på sned i livet och sitter i en etta och är helt nersupen, och då måste du som kanske köpt en superkrävande malle ge bort den gratis till denna eftersom du är tvungen? Omständigheter kan förändras.. Finns ju rätt många uppfödare som tex utesluts ur skk för att de gjort en massa struligheter, kul lämna tillbaka till en sådan.. Såg en annons om en som tränat upp en BC till vallning nu o vill sälja för en rejäl slant- vilket man kan förstå eftersom det ligger en hel del jobb bakom. Skulle man tvingas göra som du vill skulle den som tränat hunden behöva sälja tillbaks den till uppfödaren, och vad får men enligt klausulen efter ca 2 år, typ inte en krona vad? Eller som en bekant till mig som sålde en hund som hon visat fram till multichampion och som det nu budats friskt på från utlandet. Istället för att sälja hunden och få in en bra peng som hon kan investera i sin kennel skulle hon då istället behöva sälja den till uppfödaren.. Nej det blir ohållbart det där. Är nog bra vi har det som vi har det, imho :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 868
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 705
A
Övr. Hund Väljer att vara anonym i detta, med respekt för de inblandade. En nära vän till mig har/hade ett muntligt avtal med en "kompis" om... 2 3
Svar
54
· Visningar
6 803
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025