Bukefalos 28 år!

Aternativ till ridning?

L

lingonsylt

Igår körde jag omkull med moppen och skadade svanskotan, jag vet inte hur länge jag hamnar att vila, och hästen behöver ju fortfarande motion. Jag kan inte gå så bra nu och det går inte att longera honom (hans knäleder är inte i bästa skick) och min lillasyster klarar inte av att rida honom (Han är lite för vild för henne).
Har någon något förslag på vad jag ska göra?

Tacksam för svar!
Anna
 
Sv: Aternativ till ridning?

Du kan inte vara med på banan när din syster rider och agera som tränare?
Annars har jag faktiskt inga direkta råd att ge dig.
Ge hästen lite vintevila?
be någon annan att komma ut och rida lite?
Hoppas du tillfrisknar snart
 
Sv: Aternativ till ridning?

Hej - av egen erfarenhet: prova med NH och något som heter "Dom 7 lekarna". Du får en fantastisk kontakt med din häst samtidigt som för hästen är det en sorts hjärngympa som är lika "jobbig" som ett ridpas. Du slår alltså 2 flugor i en smack!! :idea:
 
Sv: Aternativ till ridning?

går ju att tömköra ute i skogen...antar att han inte kan ridas särskilt hårt om han är dålig i knäna så det räcker kanske som motion...
 
Sv: Aternativ till ridning?

Om det finns möjlighet till det så går det ju alltid att köra..:idea:
han får sin motion och du behöver inte gå, om det var problemet..
Eller har du kanske någon kompis som kan rida h*n?
En akut lösning skulle ju kunna vara (om det kommer att bli en långvarig period) att du söker en tillfällig medryttare..

Hoppas ditt problem löser sig på nått sätt och att du tillfrisknar..
 
Sv: Aternativ till ridning?

Varför inte ge hästen en "höstvila"? Tillbringa den tid du skulle ha ridit med att borsta, pyssla, massera och bara umgås. De 7 lekarna är ju också ett utmärkt förslag. När jag blir skadad eller sjuk ser jag det som en chans för lite "semester" för min häst, normalt tränar hon ganska hårt. Eftersom hon får lite ledigt emellanåt så har hon ingen sommarsemester eller liknande. Jag tycker att det funkar utmärkt. Krya på dig!
 
Sv: Aternativ till ridning?

Tömkör! Då kan du ju göra samma saker som när du rider dressyr, går även att göra ute i skogen.
 
Sv: Aternativ till ridning?

Hej! Blev nyfiken på dom 7 lekarna. Är det ngn som vet hur dom utförs? Baldricks
 
Sv: Alternativ till ridning?

De Sju Lekarna låter intressant. Kan någon berätta om dem?

Jag är ingen tävlingsryttare, utan rider bara för skojs skull här hemma i skogen. Jag har bara haft honom i snart två månader ännu, så just något som stärker våra band, vi är rätt bra polare redan, men det går ju alltid att bli bättre, vore jätte bra!
Ja, eftersom jag inte tävlar eller så, så är det ju ingen direkt hård träning, fast jag rider rätt mycket, och rätt fort (Han är gammal travare, och älskar att springa fort. =P), och knäna krånglar bara vid longering, då är han halt i två veckor efteråt..
 
Sv: Aternativ till ridning?

Jag är absolut ingen expert på de sju lekarna, men av erfarenhet så vet jag att det går att söka här på bukefalos och få fram otaliga trådar om ämnet, så, det är mitt bästa tips! :idea:
 
Sv: Alternativ till ridning?

okej. =) Jag ska testa! Det verkar jätte intressant. =)
 
Sv: Aternativ till ridning?

Igår körde jag omkull med moppen och skadade svanskotan, jag vet inte hur länge jag hamnar att vila, och hästen behöver ju fortfarande motion. Jag kan inte gå så bra nu och det går inte att longera honom (hans knäleder är inte i bästa skick) och min lillasyster klarar inte av att rida honom (Han är lite för vild för henne).
Har någon något förslag på vad jag ska göra?

Tacksam för svar!
Anna
Sålänge du inte kan rida kan du be någon annan som känner hästen att rida, du själv får passa på att pyssla lite extra med din häst. Då får du ju samtidigt se hur hästen ser ut när den jobbar och hämta tips. Sedan som ovanstående har sagt; de 7 lekarna är något du kan ägna tiden åt! :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: EZMK
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp