Återställa mark efter hästar

ufot

Trådstartare
Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar.

Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två hagar och marken är totalt upptrampad och mockningen bristfällig (om man nu säger så…)

Någon som vet vad det kostar att återställa marken och hur man gör det? Jag har fått tips om att ta dit en bonde med harv som plöjer ner allt och sår nytt gräs. Finns det något annat man kan göra?

Jag kommer inte att ha hästar på tomten. Planen är att göra ett trädgårdsland av en del, plantera några träd och låta gräs växa på resten.

Vi pratar alltså om totalt söndertrampad mark med grus här och var, kullar av bajs, sten och lera.

(Ja, jag har lust att anmäla nuvarande ägare, två hästar och ett föl på 1000 kvm totalt söndertrampad mark … hästarna ser i alla fall ut att vara i bra hull och skick, men hovarna kan omöjligt må bra av att trampa runt i geggamojan hela tiden. Stall finns inte, bara lösdrift vars storlek är tveksam till två stora hästar + föl.)
 
Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar.

Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två hagar och marken är totalt upptrampad och mockningen bristfällig (om man nu säger så…)

Någon som vet vad det kostar att återställa marken och hur man gör det? Jag har fått tips om att ta dit en bonde med harv som plöjer ner allt och sår nytt gräs. Finns det något annat man kan göra?

Jag kommer inte att ha hästar på tomten. Planen är att göra ett trädgårdsland av en del, plantera några träd och låta gräs växa på resten.

Vi pratar alltså om totalt söndertrampad mark med grus här och var, kullar av bajs, sten och lera.

(Ja, jag har lust att anmäla nuvarande ägare, två hästar och ett föl på 1000 kvm totalt söndertrampad mark … hästarna ser i alla fall ut att vara i bra hull och skick, men hovarna kan omöjligt må bra av att trampa runt i geggamojan hela tiden. Stall finns inte, bara lösdrift vars storlek är tveksam till två stora hästar + föl.)
Vad ska du anmäla om hästarna ser ut att må bra, att det saknas box och skötselplats? Jag kan ju lätt säga att jag hade inte sålt till dig om du anmält mig, men det är ju upp till säljaren. Jag kan inte heller se hur bristfällig mockning kan vara ett problem, vad hade du tänkt odla i, hydrokultur? Annars se till att få dit matjord och gödsel, är det grus så är det ändå inte mycket som går att odla där.
 
Vad ska du anmäla om hästarna ser ut att må bra, att det saknas box och skötselplats? Jag kan ju lätt säga att jag hade inte sålt till dig om du anmält mig, men det är ju upp till säljaren. Jag kan inte heller se hur bristfällig mockning kan vara ett problem, vad hade du tänkt odla i, hydrokultur? Annars se till att få dit matjord och gödsel, är det grus så är det ändå inte mycket som går att odla där.
Det är i grunden inte grus i marken.
Nuvarande ägare har satt dit grus (antagligen för att hästarna inte ska vada i lera).

Frågan är vad som händer med gruset om man plöjer ner allt?

Har ingen större lust att kratta och skotta upp grus för hand.

Angående anmälan … det finns lag om mått på ligghall osv. Nu ska ju ägaren sälja och flytta, men hagarna är bland det värsta jag sett.
 
Någon som vet vad det kostar att återställa marken och hur man gör det? Jag har fått tips om att ta dit en bonde med harv som plöjer ner allt och sår nytt gräs. Finns det något annat man kan göra?
Enkelt.
Släta bara ut och vänta.
Tillsätt ev. litet gräsfrö om du har dåligt tålamod.
Om max 2 år ser det riktigt trevligt ut igen.
 
Enkelt.
Släta bara ut och vänta.
Tillsätt ev. litet gräsfrö om du har dåligt tålamod.
Om max 2 år ser det riktigt trevligt ut igen.
Är det inte risk att det bara växer upp ogräs? Tveksamt om det finns något levande alls i leran…
 
Det är i grunden inte grus i marken.
Nuvarande ägare har satt dit grus (antagligen för att hästarna inte ska vada i lera).

Frågan är vad som händer med gruset om man plöjer ner allt?

Har ingen större lust att kratta och skotta upp grus för hand.

Angående anmälan … det finns lag om mått på ligghall osv. Nu ska ju ägaren sälja och flytta, men hagarna är bland det värsta jag sett.
Spekulerar lite, men ägaren kanske flyttar för att det inte funkar med hästarna i hagen, de verkar onekligen ha försökt. Sommaren har inte varit nådig när det gäller lera och hagar. Och ja det finns lag på storlek på ligghall https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/matt-i-stall-och-byggnader
 
Det är i grunden inte grus i marken.
Nuvarande ägare har satt dit grus (antagligen för att hästarna inte ska vada i lera).

Frågan är vad som händer med gruset om man plöjer ner allt?

Har ingen större lust att kratta och skotta upp grus för hand.

Angående anmälan … det finns lag om mått på ligghall osv. Nu ska ju ägaren sälja och flytta, men hagarna är bland det värsta jag sett.
OM säljaren mot förmodan skulle vilja sälja till dig efter en anmälan hade jag anlagt högbäddar, då spelar gruset ingen roll.
 
Jag skulle plöja, plocka sten, harva, plocka sten , harva igen tills mkt av ogräset dött och det blir plant samt att gruset blandas ut med annat.
Sedan skulle jag så i med spannmål/ärt för att få gratis kväve till marken samt så i med gräsfrö där du vill ha gräs(alltså lämna det område du ska ha grönsaksland),
Sedan rättar sig marken till i övrigt efter tid. Har hästar gått så tätt så är jorden packad, det är övergödslat på vissa områden och en massa ogräsfrön i fröbanken.
 
Jag skulle plöja, plocka sten, harva, plocka sten , harva igen tills mkt av ogräset dött och det blir plant samt att gruset blandas ut med annat.
Sedan skulle jag så i med spannmål/ärt för att få gratis kväve till marken samt så i med gräsfrö där du vill ha gräs(alltså lämna det område du ska ha grönsaksland),
Sedan rättar sig marken till i övrigt efter tid. Har hästar gått så tätt så är jorden packad, det är övergödslat på vissa områden och en massa ogräsfrön i fröbanken.
Tack!
Hur lång tid tror du det tar innan man har en fin gräsmatta?

Det finns massor av bönder i trakten. Frågan är om någon har en tillräckligt liten traktor? Hagarna är byggd runt huset och det är trångt på sina ställen.
 
OM säljaren mot förmodan skulle vilja sälja till dig efter en anmälan hade jag anlagt högbäddar, då spelar gruset ingen roll.
Jag har inte gjort någon anmälan (och kommer nog så inte att göra.
Men OM jag gör så är anmälan anonym.
 
Tack!
Hur lång tid tror du det tar innan man har en fin gräsmatta?

Det finns massor av bönder i trakten. Frågan är om någon har en tillräckligt liten traktor? Hagarna är byggd runt huset och det är trångt på sina ställen.
åh , kan inte just gräsmatta jag tänkte på vallfrö. Jag skulle ändå bearbeta marken väl för att jämna ut den o låta ogräsfröbank gro i nga omgångar för att sedan så i gräsfrö där du vill ha gräs. Går fort när du väl fått frön i backen.
 
åh , kan inte just gräsmatta jag tänkte på vallfrö. Jag skulle ändå bearbeta marken väl för att jämna ut den o låta ogräsfröbank gro i nga omgångar för att sedan så i gräsfrö där du vill ha gräs. Går fort när du väl fått frön i backen.
Jag får helt enkelt prata med någon bonde om det blir så att jag köper gården.

Jag kan absolut ingenting om odling … och än mindre hur man sår en gräsmatta.
Gården ligger mitt ute i skogen och marken (utöver hagarna) är mest buskar och skog.
Vet inte om gräs någonsin vuxit i hagarna, eller om det varit skog tidigare.
 
Vad jag menar är hur marken, framförallt tillväxten och möjlighet att göra ett grönsaksland, påverkas av gruset om man väljer att plöja ner allt och så nytt gräs.
Om det är lermark är det bara en fördel om det blandas med grus och gödsel. Följ de råd du fått om att reducera ogräset och var glad åt förarbetet som säljaren gjort. :up:
 
Om du inte själv skall ha hästar där, vad spelar det för roll? Det är ju inte alls samma fix som det är om du skulle ha bete till hästar. Visst är det tråkigt för säljarens hästar men finns nog en del hästar som har det mycket sämre tyvärr
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 766
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 845
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 313
Senast: Cicci75
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 248
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp