”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Helt rätt tycker jag. Det är dags att sluta premiera privathästägare på ridskoleelevers bekostnad:cool:
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Det tycker inte jag helt generellt. Både privatryttare och ridskoleryttare har nytta av varandra, är det en ideellt driven klubb så har ena sidan svårt att klara sig utan den andra.

Ridskolan har svårt att klara sig utan de ideella krafter privatryttarna är. Tex när det gäller stalltjänst så ingår ju ofta helgtjänst för privatryttarna. Den klubben jag förut var aktiv i hade svårt (läs omöjligt) att få i stort sett ngn ridskoleryttare att inse att även de måste göra stalltjänst, ideellt arbete över huvud taget, innefattat extraaktiviteter till ridskoleryttare som små tävlingar osv fixade privatryttarna.

Och privatryttarna har nytta av ridskolan för att kommuner ju oftast ger bidrag till ridskolor men inte till idella privatryttarföreningar av ngn anledning.

Dessutom så får ju alltid ridskolan mest plats på en anläggning där privatryttare och ridskola ska samsas. Allra helst om den är ideellt driven. Vilka har bästa ridhustiderna? Ridskolan. Och just tillgång till anläggningen när man rider, det vill ju alla ha, men ridskolan roffar ju glatt åt sig bästa tiderna där tyvärr!

Jag står numera uppstallad på en fantastisk privatanläggning med privatryttare och ridskola där vi samsas rättvist. För första gången i mitt hästliv känner jag som privatryttare att jag aldrig skuffas undan av ridskolan när det gäller tillgång till anläggningen! :bow:
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Där jag jobbar (ridskola 35 hästar + 25 privathästar) går det åt så mycket arbetskraft för att sköta utsläpp, täckning, matning med magiska pulver från vita burkar etc av privathästarna under vardagar att det förmodligen skulle bli billigare att leja bort skötseln av ridskolehästar under helger till avlönad arbetskraft !

Det går åt minst en ½-tidstjänst för att serva privathästarna... en ½-tidare som man skulle kunna lägga direkt på ridkolans helgtjänst lika gärna.

Visserligen ingår det ett par arbetsdagar per år utöver helgtjänsterna i stallhyran, MEN det arbete som uträttas under dessa dagar kan för det mesta en vettig person med traktor + rätt redskap uträtta på nån timme.... så det är också ganska bortkastat.

Privathästägarna är ju ganska dålig arbetskraft eftersom dom för det mesta inte klarar av att köra traktor, inte kan köra röjsåg/motorsåg, inte är särskilt bra på att snickra, inte klarar av rördragning, inte fixar snöröjning m.m.
Dom är inte kvalificerade för jobbet helt enkelt !

Det är skitfånigt att man ska behöva anpassa rutiner efter folk som har tummen mitt i handen ! Dom klarar ju för fasen inte ens av att köra in en silagebal i balrivaren... så någon av ordinarie personal brukar få titta förbi på helgen och göra detta åt dom - för att inte tala om snöröjning och sandning eftersom dom inte kan hantera en traktor :mad:

Nä, en privathästägare som betalar mindre än 3500-4000 per månad i stallhyra är nog tyvärr mest att anse som en parasit ur ridskoleperspektiv.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Vilken uppstallningsvärd är dumsnäll nog att tillåta att så mkt skötsel (läs onödigt trams) ingår i hyran för privathästar? :confused:
Det är ju sedan länge ett känt faktum att allt för många tar hela armen om man ger dem lillfingret, varför inte ha vettiga uppstallningskontrakt?
Hoppas jag inte låter allt för elak när jag säger om den uppstallningsvärden att som man bäddar får man ligga...

I stallet där jag var uppstallad i många år så var vi privahästägare tvugna att göra 4 heldagar helgstall/termin. Och då ingick fodring alla hästar, in/utsläpp alla hästar och mockning till lektionshästarna. Själva fick vi vara glada om den slöa personalen på vardagar kunde tänka sig att ta av dyblöta täcken vid insläpp.

Numera är jag uppstallad där sunt förnuft råder. Alltså skulle inget sådant trams som du beskriver tillåtas.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Privathästägarna är ju ganska dålig arbetskraft eftersom dom för det mesta inte klarar av att köra traktor, inte kan köra röjsåg/motorsåg, inte är särskilt bra på att snickra, inte klarar av rördragning, inte fixar snöröjning m.m.
Dom är inte kvalificerade för jobbet helt enkelt !

Det skulle vara ansvarslöst att låta inackorderingar sköta sådant jobb.

Inget av det du räknar upp är lämpligt att låta sina inackorderingar göra.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Det skulle vara ansvarslöst att låta inackorderingar sköta sådant jobb.

Inget av det du räknar upp är lämpligt att låta sina inackorderingar göra.

Så med andra ord så är inackorderingar som arbetskraft tämligen värdelöst under vårt århundrade.... att jobba med djurhållning i detta århundrade utan att kunna använda diverse tunga maskiner är som fest utan O**, eller som dressyr utan häst ungefär.

Billig men synnerligen okvalificerad arbetskraft var värt nått under 1800-talet och stora delar av 1900-talet, men i dagens djurhållning måste man kunna köra traktor - oavsett om det är hästar eller kor som ska skötas om.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Så med andra ord så är inackorderingar som arbetskraft tämligen värdelöst under vårt århundrade.... att jobba med djurhållning i detta århundrade utan att kunna använda diverse tunga maskiner är som fest utan O**, eller som dressyr utan häst ungefär.

Billig men synnerligen okvalificerad arbetskraft var värt nått under 1800-talet och stora delar av 1900-talet, men i dagens djurhållning måste man kunna köra traktor - oavsett om det är hästar eller kor som ska skötas om.

Inackorderingar är ju inte arbetskraft. Om jag skulle anställa en hästskötare skulle jag kräva att de kan köra traktor. Jag kräver dock inte att mina inackorderingar skall kunna det. jag vill faktiskt inte ens att de skall köra traktorn.

När det gäller motorsåg så är det ett ännu farligare redskap. Det är verkligen inget man sätter i händerna på hyresgäster på en ridskola.

Jag förstår inte varför du vill att inackorderingar skall kunna saker som man bör använda yrkesmänniskor till.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Därför att det är såna saker som varenda "bondpöjk" i hela landet förväntas att klara av om dom inte är handikappade.... jag begär inget av andra som jag inte begär av mig själv först och främst, men kan jag så kan dom också lära sig om viljan finns.

Man anlitar inte yrkesfolk för att ta ner lite förvuxen sly lika lite som man anlitar en entrepenadfirma för att tömma dyngstacken eller anlitar en smidesfirma för att svetsa ihop ett knäckt drag på balvagnen under skörden.

Vad gäller inackorderingar som arbetskraft så är det ju väldigt ofta så att inackorderingar har billigare stallhyra för att dom i gengäld ska hjälpa till med driften av anläggningen - med andra ord så är dom i många fall att betrakta som just arbetskraft. Och... diskussionen gällde ju ursprungligen att inackorderingarna på ridskolan hemma skulle vara arbetskraft i utbyte mot låga stallhyror, vilket jag menar är en förlustaffär eftersom dom är fullständigt okvalificerade för att sköta om ett stall eller hjälpa till med driften av anläggningen - det kostar på mer resurser att sköta om deras hästar under vardagar än vad man får ut av dom som arbetskraft under helger och kvällar.
 
Sv: ”Återuppta ridskolan eller lämna ridhuset”

Därför att det är såna saker som varenda "bondpöjk" i hela landet förväntas att klara av om dom inte är handikappade.... jag begär inget av andra som jag inte begär av mig själv först och främst, men kan jag så kan dom också lära sig om viljan finns.

Ja det klarar varenda bondpojk som du skriver men de flesta är faktiskt inte bondpojkar längre.

Traktorkörning ingår inte i en normal uppväxt för de flesta idag, tro det eller ej.

Och att sätta ett motorsåg i händerna på en stadsbo är ju nästan vållande till kroppsskada.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bodens kommun upphandlar driften av ridhuset och ridskoleverksamheten. Uppdraget gäller ett tvåårigt avtal med möjlighet till...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (HP) Den nedlagda ridskolan väckte ont blod. Ett tag talades det om att ryttarföreningen skulle kastas ut från ridhuset i Ahla. Men...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HP) Paret Slotthedens straffavgifter för ridhuset ströks ner med nästan 600 000 kronor. – En oskälig summa, säger miljö- och...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp