Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

ronda

Trådstartare
Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland. Men av de raser som drabbas hårdast förutom de varmblodiga travarna är ju vår egen ras islandshästen. Man hör rykten om svenska islandshäst avlare som lägger av eller inte betäcker alls. På Island har man täljt guld på att exportera hästar hit sedan krisen, men det verkar sina även där.
På TV:a nyheterna kunde man höra ordföranden för Hästföretagarna uttala sig om situationen
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_halland?title=finanskrisens_slag_mot_hastnaringen&videoid=1456069

Hon menar på att vi som avlar måste fortsätta att betäcka, annars kommer det att uppstå en brist om några år, då hästar har lång leveranstid (11 mån dräktighet och sen gå med sto fram till avvänjningen).

Jag ställer mig ändå tveksam till om det verkligen skulle kunna ske och i sådana fall, hur många år skulle det då egentligen kunna röra sig om för vår egen ras (som ju har ännu längre så kallad leveranstid än ex. travarna rent träningsmässigt).
Hur påverkar egentligen denna krisen vår egen avel och kvalitén på den? Stagnation? Gallring?
Vi har aldrig haft så många godkända hingstar i Sverige som nu, kvalitén på avelsarbetet har stadigt gått framåt. Men samtidigt så har vi ju inte samma hårda utgallring av sämre hästar som man ex. ser på Island.
Jag är även rädd att det har på sikt kan innebära sämre förhållanden för hästarna, var händer när man som avlare inte får hästarna sålda och pengarna sinar...vad sparar man egentligen först in på? Foder? Veterinär? Spån? Försäkringar? Utbildning?

Ni som avlar idag, hur tänker och planerar ni? Vad tror ni om framtiden? Har ni märkt av den dåliga salumarknaden? Har ni lyckats sälja?
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Vi satsa stort på vår avel men har valt stona med omsorg och även hingstar.
Vi har som tur alla fölen sålda som skulle säljas och till helt ok priser.

De där med hästbrist stämmer det var det sist det var kris och det gjorde att hästarna blev väldigt dyra. Det är just utbildade hästar som det är brist på och kan man hålla sina hästar och inte behöver sälja så tro jag man ska satsa på betäcka om man har bra ston. Det är desutom relativ prisvärd just nu då många hingstägare har sänkt priserna.

kvalitet går all tid att sälja. Vi vänta 10 föl i år och ska betäcka 8 ston i sommmar. Två är redan på seminstationen.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

De seriösa uppfödare jag känner har inte tagit föl om de inte redan haft köpare när stoet betäcks.

Alldeles förmånga står med även finare hästar som inte blir sålda.

Jag personligen ser inte varför man ska avla fram mer när vi redan har ett överskott och folks ekonomi går under pga det.
Till slut blir även hästarna lidande pga det vare sig vi vill eller ej.

Då är det bättre att man avlar på beställning.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Oj vad jag känner mig oseriöst nu. Och varför blir hästarna lidande? Som jag skrev kan man håller hästarna tills de är inridna och tränade så tycker jag man kan fortsätta att få föl, är man tvungen att sälja ska man inte betäcka.
Men man ska tänker 2 gånger vilka ston man använder.

Och sen går det inte längre att sälja hästar till fantasie priser om inte hästen har resultat eller är mycket vällutbildat.

Vällridna hästar är mycket svåra att hita på den öppna marknaden. Jag letar efter en fyrgångare, framåt, mjuk i munnen, ska går för 6 i alla gångarter. Priset kan vara 6 sifrig om det är rätt häst. Ska vara större med mycket framdel ålder upp till 17år. Det finns ingen till salu på den öppna marknaden.

Många bra hästar säljs fortvarande via kontakter. Varje gång vi har haft en sådan häst på försäljning har den varit såld inom 14 dagar.

Ta föl men utbilda dem, sälja unghästar är idag inte de bästa.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Vi kommer att ändra inriktning under sommaren, har en liten verksamhet så den blir konjunkturkänslig. Istället för att betäcka kommer vi att ta in fler inackorderingar istället. Har planerat att sälja 2 eller 3 av stona för att göra plats.

Ett sto kommer jag skicka iväg i alla fall, det blir ett föl som jag tänkt behålla. Sen får vi se hur framtiden utvecklar sig i, förbundet förändras, tävlingsmöjligheterna förändras, och givetvis den övergripande svenska ekonomin om den går upp eller ner. Vill folk köpa hästar och vill de i så fall ha just islandshästar?
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Avlar man får man nog vara beredd på att behålla fölet tills den är riden och lite utbildad.
Själv tror jag alltid att de går att sälja en riktigt bra häst.
Nu har jag bara fått ett isisföl tidigare och henne har jag behållit. Hon är 3 år i år och hon ska vara i mina ägor ett tag till sedan ska hon på inridning sedan får jag se hur de blir. Själv rider jag ju inte längre så antingen hittar jag någon seriös som vill rida henne till en bra överrenskomelse eller får jag sälja.
Och ja jag ska betäcka samma sto i år igen.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

De seriösa uppfödare jag känner har inte tagit föl om de inte redan haft köpare när stoet betäcks.

Alldeles förmånga står med även finare hästar som inte blir sålda.

Jag personligen ser inte varför man ska avla fram mer när vi redan har ett överskott och folks ekonomi går under pga det.
Till slut blir även hästarna lidande pga det vare sig vi vill eller ej.

Då är det bättre att man avlar på beställning.


Pulkaskurk - Jag håller helt med dig. Allt för många uppfödare jag känner och som har riktigt fina hästar, står nu med en hel flock hästar som de inte får sålda. Man kan inte längre räkna med att ens få sina finaste (ung)hästar sålda och även marknaden för riktigt bra och dyra hästar torde vara begränsad med tanke på att gruppen med de ekonomiska förutsättningar inte heller är så stor.

Själv skrev jag följande inlägg i betäckningstråden – tänkte att den passar nästan bättre i denna diskussion:

”Avel är mitt största intresse men i år kommer jag tyvärr inte att betäcka några ston alls, ENBART på grund av att marknaden för islandshästar ser ut som den gör just nu

Jag vågar helt enkelt inte riskera hamna i samma situation som så många befinner sig i nu: stå där med en stor flock (ung)hästar som man inte får sålda.

Varför ska jag först lägga ut en massa pengar på en betäckning för att nästa år få ett föl som jag ändå inte får såld till ett vettigt pris?
Jag ”behöver” inte ytterligare unghäst för eget bruk, har 2 stycken på tillväxt och det får räcka ett tag.

Tycker att det i dagens läge gäller att tänka efter före, dvs ställa sig frågan: har jag MÖJLIGHET och HAR JAG RÅD att behålla en avkomma till mitt sto i 4 år framöver tills den är inriden? (och förhoppningsvis mera lättsåld då).

Att föda upp en unghäst kostar säkert 10.000:–/år, lågt räknad. När jag säljer en unghäst till underpris = jag bekostar någon annans hobby.”
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Generellt sett. Man ska aldrig betäcka om man inte har möjlighet att ha fölet kvar tills det är vuxet. Alltid ha marginal så att hästar kan få den skötsel de behöver även om konjunkturerna svänger. Alltid ha möjlighet att välja köpare så att hästen får det bra.

Vi tar inte föl varje år och har inte gjort så under många år. Jag anser att avelstona behöver vila vartannat år för att hålla sig fina och musklade. Dvs vara i fin kondition långt upp i åldrarna. Det ger också möjlighet att ha stoet länge i avel. Och möjlighet att se hur fölet utvecklas under första året. Det ger möjlighet till en bra utvärdering av vilka anlag som slår igenom.

Jag tycker marknaden präglas av problemen som alltid funnits. Det finns inte något bra sätt att kvalitetsbedöma unghästar/hästar som ligger ute på annons. Om de inte tävlats eller avelsvisats.
 
Senast ändrad:
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland. Men av de raser som drabbas hårdast förutom de varmblodiga travarna är ju vår egen ras islandshästen. Man hör rykten om svenska islandshäst avlare som lägger av eller inte betäcker alls. På Island har man täljt guld på att exportera hästar hit sedan krisen, men det verkar sina även där.
På TV:a nyheterna kunde man höra ordföranden för Hästföretagarna uttala sig om situationen
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_halland?title=finanskrisens_slag_mot_hastnaringen&videoid=1456069

Hon menar på att vi som avlar måste fortsätta att betäcka, annars kommer det att uppstå en brist om några år, då hästar har lång leveranstid (11 mån dräktighet och sen gå med sto fram till avvänjningen).

Jag ställer mig ändå tveksam till om det verkligen skulle kunna ske och i sådana fall, hur många år skulle det då egentligen kunna röra sig om för vår egen ras (som ju har ännu längre så kallad leveranstid än ex. travarna rent träningsmässigt).
Hur påverkar egentligen denna krisen vår egen avel och kvalitén på den? Stagnation? Gallring?
Vi har aldrig haft så många godkända hingstar i Sverige som nu, kvalitén på avelsarbetet har stadigt gått framåt. Men samtidigt så har vi ju inte samma hårda utgallring av sämre hästar som man ex. ser på Island.
Jag är även rädd att det har på sikt kan innebära sämre förhållanden för hästarna, var händer när man som avlare inte får hästarna sålda och pengarna sinar...vad sparar man egentligen först in på? Foder? Veterinär? Spån? Försäkringar? Utbildning?

Ni som avlar idag, hur tänker och planerar ni? Vad tror ni om framtiden? Har ni märkt av den dåliga salumarknaden? Har ni lyckats sälja?

Jag tror INTE att Hästföretagarnas ordförande har rätt. Hästöverskottet vad gäller unghästar är så stort att det kommer att täcka efterfrågan många år framöver. Jag tror att alla bör ligga lågt en 5-6 år framöver för att det ska bli lite balans igen. Tack vare vår framgångsrika avel har det uppstått en inflation i fina hästar, dvs hästarnas kvalitet har ökat stort jämfört med bara 10-20 år sedan. Nästan alla svenskfödda hästar idag har en förstaklass mamma och morfar. Det som var en riktigt bra häst för 10 år sedan är en medelbra häst idag.

Självklart måste det förr eller senare uppstå situationer där hästar blir lidandes på ett eller annat sätt, om folk inte får sina hästar sålda och måste försörja en fler hästar än de hade tänkt sig. Det är dyrt att ha hästar, även om många kör med filosfin ”en mer eller mindre spelar ingen större roll”. En häst som man har i flock på sin egen gård kostar lågt räknad ca 10.000/år som jag skrev i ett förra inlägg.

Jag vill hoppas att folk i första hand försöker sälja överflödiga hästar till underpriser och i andra hand sparar in på kostnader i försäkring, spån eller vad det nu kan vara.
Även då kan hästar bli lidande - det är inte säkert att en billig häst får det lika bra som en dyrare, större risk att den blir köpt av någon som tror sig kunna göra en hacka och försöker sälja den vidare.

Vi som håller på med islandshästar står inför en helt ny situation och denna förändring har skett under loppet av väldigt kort tid (2-3 år) och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Själv tänker jag ligga lågt och inte betäcka, trots att jag aldrig tidigare i mitt långa islandshästliv har ägt så fina hästar som nu.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Tack vare vår framgångsrika avel har det uppstått en inflation i fina hästar, dvs hästarnas kvalitet har ökat stort jämfört med bara 10-20 år sedan. Nästan alla svenskfödda hästar idag har en förstaklass mamma och morfar. Det som var en riktigt bra häst för 10 år sedan är en medelbra häst idag.
Det håller jag inte med om. Det som var en riktigt bra ridhäst för 10 år sedan är fortfarande en riktigt bra ridhäst. När det gäller utvecklingen generellt sett är det exteriörbedömningsresultaten som höjts markant. Inte ridegenskapsresultaten.
Och förstaklassmamma håller jag inte heller med om. Menade du förstaklasspappa? I så fall stämmer det bättre. För många ston som får föl är inte ens bedömda.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Det håller jag inte med om. Det som var en riktigt bra ridhäst för 10 år sedan är fortfarande en riktigt bra ridhäst. När det gäller utvecklingen generellt sett är det exteriörbedömningsresultaten som höjts markant. Inte ridegenskapsresultaten.
Och förstaklassmamma håller jag inte heller med om. Menade du förstaklasspappa? I så fall stämmer det bättre. För många ston som får föl är inte ens bedömda.

Ja, jag menade förstås förstaklass fäder, skrev fel där...:crazy:
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Oj vad jag känner mig oseriöst nu. Och varför blir hästarna lidande? Som jag skrev kan man håller hästarna tills de är inridna och tränade så tycker jag man kan fortsätta att få föl, är man tvungen att sälja ska man inte betäcka.
Men man ska tänker 2 gånger vilka ston man använder.

Och sen går det inte längre att sälja hästar till fantasie priser om inte hästen har resultat eller är mycket vällutbildat.

Vällridna hästar är mycket svåra att hita på den öppna marknaden. Jag letar efter en fyrgångare, framåt, mjuk i munnen, ska går för 6 i alla gångarter. Priset kan vara 6 sifrig om det är rätt häst. Ska vara större med mycket framdel ålder upp till 17år. Det finns ingen till salu på den öppna marknaden.

Många bra hästar säljs fortvarande via kontakter. Varje gång vi har haft en sådan häst på försäljning har den varit såld inom 14 dagar.

Ta föl men utbilda dem, sälja unghästar är idag inte de bästa.

Jadu när man avlar så gör man det oftast för att man vill ha en ny egen häst eller så gör man det för att man tycker det är roligt men går ut på att hästen ska säljas med vinst.
Varför avla om man ska gå back på det?
Men du kanske håller på med välgörenhet för islandsfrälsta?

Vad är det som säger att hästen blir såld om 5 eller 10 år när den tränats och tävlats då?
Den kanske inte blir såld om 20 år heller om du har otur.
Om man då fortsätter att avla och hästarna inte blir sålda så kan ju ekonomin omöjligt hålla i längden.
Sen om det tar 1 eller 15 år innan det stupar är en annan sak.
Då blir hästarna lidande förr eller senare, för blir de inte sålda och du står bankrutt så hur ska du försörja dom då?

Men säg att du föder upp en häst ska träna och tävla den för att den ska säljas när den är ca 8-10 år då måste du ju ha ett pris på minst 100 000kr för att ens täcka hästens levnadskostnader, gärna 150 000-200 000kr om det ska ge något klirr i kassan för ditt arbete med och inte bara täcka kostnaderna som varit.

När man hamnar i den prisklassen så krävs det att hästen är mer än bra och dessutom har du betydligt färre köpare då.

Så det är klart att det är en balansgång att behålla/sälja hästarna för att det ska ge lönsamhet.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Jadu när man avlar så gör man det oftast för att man vill ha en ny egen häst eller så gör man det för att man tycker det är roligt men går ut på att hästen ska säljas med vinst.
Varför avla om man ska gå back på det?
Men du kanske håller på med välgörenhet för islandsfrälsta?

Ja någon vällgörenhet håller vi då inte på med aveln är den bitte som går bäst just nu och de fölen vi har såld av egen avel och även unghästar har gått +. Fölen säljs antingen direkt när de är födda eller efter fölbedömningen.
Om man bordser från inköps priset för modern (den ska desutom slås utt över antalet föl) så har vi en tillverkningskostnad på ca 6.000 föl när det är född (moderns mat, vaccineringem försäkring), vi låna in hingstar på station så hingsten kosta oss inget. Om jag då ska bekosta pass själv slutet det med vaccinering och försäkring på under 10.000 skr inkl moms.
Om vi slå ut det på att snitt priset på våra föl har det varit 51.875 på 8 föl.
Så snälla var håller vi på med vällgörenhet om man har ett företag så ska den går + och då sluta man snabbt när det inte är lönsam.

Och ja vi säljer hästar i prisklassen 100.000 +. Och vi har även fått 6 sifriga belopp för våra unghästar. De som köper hästar i den prisklassen vill har kvalietet och erbjuder man dem kvaliet så är man berätt att betala.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Och ja vi säljer hästar i prisklassen 100.000 +. Och vi har även fått 6 sifriga belopp för våra unghästar. De som köper hästar i den prisklassen vill har kvalietet och erbjuder man dem kvaliet så är man berätt att betala.

Jag säger inte att du inte är duktig på att avla fram fina hästar det är du alldeles säkert.

MEN avlar man i den prisklassen har du ett ganska så begränsat antal köpare.
Det är inte många som har råd att köpa hästar i de prisklasserna.

Säg att du nu inte skulle få dina föl sålda, då kostar de ju betydligt mer än 10.000kr i tillverkningskostnad + att du ska ha lön för att ta hand om dem tills dess att de blir sålda.
Vad gör du då? Om de blir kvar i flera år? Och kanske inte blir så superduper bra som det var tänkt?

Det finns ju en anledning till att de flesta andra branscher tillverkar produkterna på beställning och inte tvärtom...

Men annars är det väl bra att ditt företag rullar på bra :)
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Säg att du nu inte skulle få dina föl sålda, då kostar de ju betydligt mer än 10.000kr i tillverkningskostnad + att du ska ha lön för att ta hand om dem tills dess att de blir sålda.
Vad gör du då? Om de blir kvar i flera år? Och kanske inte blir så superduper bra som det var tänkt?

Det finns ju en anledning till att de flesta andra branscher tillverkar produkterna på beställning och inte tvärtom...

Nu tillverka man oftast inte på beställning i avelsvärden, hund/katt ... . Är ju lite svart att levera en produkt som kanske inte enns överlever halva tillverkningstiden.

Är fölen kvar så är de kvar då finns det bra med plats, mat och vård utan att de behöver lida. Det verka ju på dig som man mishandla sina hästar bara för de inte blir sålda som föl. Och de vi spara har vi ju kvar i flera år. Sålde föra veckan en 8 åring (vårt första föl) som vi tränade och har fått 4 fina föl efter (alla sålda).
Man måste som avlare alltid har en plan b och c.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Problemet för oss små avlare är ju att vi inte kommer undan så billigt. Jag tar i genomsnitt 2-4 föl om året och har ej hingst hemma på gården. Vilket gör att jag dels har stora kostnader för bensin, beteskostnad, betäckningsavgift och dylikt. Jag misstänker att jag nog representerar vardagen för många avlare ute i landet. Ni använder väl ganska mycket bluphingstar också? De flesta väljer nog helst att satsa på bedömd hingst. Sen tror jag att det geografiska läget kan vara ganska avgörande, om jag fattat det rätt så bör man bo runt Göteborg, Stockholm, Östergötland och Skåne med omnejd för att maximera sin försäljning.
Men kanske kan vi lära oss från er avel? Vem är den typiske köparen av era föl/unghästar? Vad letar de oftast efter? Kan man få lika mycket för föl e. lovande bluphingst som bedömdhingst eller är det en osäker marknad?
Många frågor och funderingar:p
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Problemet för oss små avlare är ju att vi inte kommer undan så billigt. Jag tar i genomsnitt 2-4 föl om året och har ej hingst hemma på gården. Vilket gör att jag dels har stora kostnader för bensin, beteskostnad, betäckningsavgift och dylikt. Jag misstänker att jag nog representerar vardagen för många avlare ute i landet. Ni använder väl ganska mycket bluphingstar också? De flesta väljer nog helst att satsa på bedömd hingst. Sen tror jag att det geografiska läget kan vara ganska avgörande, om jag fattat det rätt så bör man bo runt Göteborg, Stockholm, Östergötland och Skåne med omnejd för att maximera sin försäljning.
Men kanske kan vi lära oss från er avel? Vem är den typiske köparen av era föl/unghästar? Vad letar de oftast efter? Kan man få lika mycket för föl e. lovande bluphingst som bedömdhingst eller är det en osäker marknad?
Många frågor och funderingar:p

Ja vi använder gärna unga hingstar, de ska dock helst har en exteriörbedömning över 8. Det är inte alltid blup hingstar, Hosias har bara 109 i blup. Vi tita på en stark stam och en stam som är i aktuell. Det gör vi redan när vi fundera på hingst. i år har vi 2 första klass hingstar och 2 unghingstar.
Unghingstarna ska vara efter pappor om är i aktuella nu. Då det är unga hingstar vi har försöker vi håller ner priset i stället. En unghingst ska inte kosta så mycket. Desutom ska modern gärna redan har rida avkommor.

Sen krävs det lite känsla. Felix som vi sålde föra året blev bedömd med 8.12 på fölbedömning med en mor som är bara är fyra och Vaki som far. Det var inga problem att sälja honom. Men han har ett topp stam och visade på fölvisningen att han kan röra på sig. Modern är efter Hraunar som ju är högaktuell.

I år har vi en Alfur son som betäcker och Alfur är väll en av de mest omtalade hingstarna på Island just nu och den andra unghinsten är efter Feykir och ett super sto (första avkomman är högt bedömd). Feykir har ju börjad visa nu att han går bra på tävlingsbanan och även han har nu de första avkommor som bedömds.

Nu har jag syslat med avel redan på halvblodsidan och studera mycket stam, priser, blup, tävlingsresultat. Man måste lägger ner arbete för att lyckas.
Och sen måste man marknadsföra sina avkommor. Inte bara sätta in en sött huvudbild på en fölunge.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Nu tillverka man oftast inte på beställning i avelsvärden, hund/katt ... . Är ju lite svart att levera en produkt som kanske inte enns överlever halva tillverkningstiden.

Är fölen kvar så är de kvar då finns det bra med plats, mat och vård utan att de behöver lida. Det verka ju på dig som man mishandla sina hästar bara för de inte blir sålda som föl. Och de vi spara har vi ju kvar i flera år. Sålde föra veckan en 8 åring (vårt första föl) som vi tränade och har fått 4 fina föl efter (alla sålda).
Man måste som avlare alltid har en plan b och c.

JAG har ALDRIG sagt att man skulle misshandla sina djur pga de inte blir sålda!
Däremot finns det en gräns vad ekonomin tillåter av icke sålda produkter och när pengarna är slut vad gör man då om man står med ett gäng hästar som inte blir sålda?
Jag har ALDRIG sagt att man måste sälja de som föl heller, men rent ekonomiskt torde det vara det bästa med tanke på vad driftskostnaderna är för en häst och det är svårt att sälja riktigt dyra produkter med tanke på den ytterst begränsade marknaden.

Alla har inte en plan b och c, och även om de har det så är det ofta för mycket känslor inblandade så folk tänker inte rationellt.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Däremot finns det en gräns vad ekonomin tillåter av icke sålda produkter och när pengarna är slut vad gör man då om man står med ett gäng hästar som inte blir sålda?

I det läget kanske det är dags för ett underpris, man bör ju ha i åtanke att hästen kostar ju under tiden den står till salu och därför så kanske priset bör sänkas i förhållande till vad den tidigare har annonserats ut för.

Skit tråkigt ja, men har man inte råd att ha kvar hästen om den inte bli såld så är det kanske det enda raka.

Jag står hellre kvar på mina hästar än att sälja dem för lågt, men jag har råd med det tycker jag. Nu är jag ingen avlare på så sätt, men de få enstaka avkommorna får vänta på nya människor om det inte kommer någon som passar in och som är villig att ge det jag begär.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Gick idag in på en annonssida och det är verkligen tal om REA, överallt står det det rea, prissänkt, absolut sista chansen (..vad händer sen då:angel:;)?!), bytes och liknande. Men tråkigast av allt var nog att jag hittade en skänkes annons just p.g.a. ekonomiska skäl. Det är ju såklart upp till ägaren, men det känns otroligt tråkigt att man går så långt till att skänka bort en frisk häst. Vad säger inte det om marknaden just nu och det ekonomiska läget :eek:
Men som någon skrev, allt är ju bättre än situationen på Irland.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp