Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Däremot finns det en gräns vad ekonomin tillåter av icke sålda produkter och när pengarna är slut vad gör man då om man står med ett gäng hästar som inte blir sålda?

Alla har inte en plan b och c, och även om de har det så är det ofta för mycket känslor inblandade så folk tänker inte rationellt.

:bow: Håller med helt och hållet. Klart det på sikt finns en fara i att hästar blir lidandes på ett eller annat sätt om ägaren står med en hel flock som inte blir såld.
Och det kan ju hända saker med ägaren under tiden som gör att ekonomin blir sämre, man kan bli sjuk eller arbetslös.

Boj säger att hon hellre behåller sina hästar än sälja till underpris och det är ju det allra bästa så länge man har råd att göra så.
Men som sagt, de ”små liven” fortsätter kosta hela tiden man behåller dem och det kan vara en idé att sälja en häst till underpris när man samtidigt ser hur mycket kostnader man sparar per år.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Gick idag in på en annonssida och det är verkligen tal om REA, överallt står det det rea, prissänkt, absolut sista chansen (..vad händer sen då:angel:;)?!), bytes och liknande. Men tråkigast av allt var nog att jag hittade en skänkes annons just p.g.a. ekonomiska skäl. Det är ju såklart upp till ägaren, men det känns otroligt tråkigt att man går så långt till att skänka bort en frisk häst. Vad säger inte det om marknaden just nu och det ekonomiska läget :eek:
Men som någon skrev, allt är ju bättre än situationen på Irland.

Bra inlägg. Personligen avskyr jag uttryck som "REA" och "sista chansen" mm när det gäller fina djur som hästar, tycker det är respektlöst, de är väl inga möbler eller vitvaror?

Och att skänka bort en frisk häst är väl sällan en bra lösning om man är mån om hästen. Man kanske kan skänka bort en häst till en god vän så man vet att den får det bra. Men till en främmande person via annons?! Då har man ju ingen aning vart hästen hamnar, blir vidaresåld, skickat till Italien, vandringspokal osv.

Då är slakt ett bättre alternativ enligt min åsikt. Detta gäller även äldre hästar och trotjänare som folk ibland försöker få ut orimliga belopp för, tycker det är vidrigt. Har man inte råd och lust att ha kvar sin 25-åriga häst får man ta sitt ansvar och ta bort den, tycker jag...
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Fast rea,prisänkt mm kan man få se även när det är bra försäljningsklimat, vanliga uttryck och reflekterar inte alltid hästens pris heller.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Boj säger att hon hellre behåller sina hästar än sälja till underpris och det är ju det allra bästa så länge man har råd att göra så.

Ja om jag inte själv väljer att gå ner i pris enbart pga att jag vet att hästen hamnar rätt, det jag avskyr är när priset diskuteras i inledningen av en dialog men en underton av att om du sänker priset så kan jag komma och titta på din häst. Nej tack, den tiden tänker jag inte ta mig för dessa ev spekulanter.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Ja om jag inte själv väljer att gå ner i pris enbart pga att jag vet att hästen hamnar rätt, det jag avskyr är när priset diskuteras i inledningen av en dialog men en underton av att om du sänker priset så kan jag komma och titta på din häst. Nej tack, den tiden tänker jag inte ta mig för dessa ev spekulanter.

Så som du gör tycker jag är jättebra.
Jag skulle själv inte gå ned i pris hur som helst om jag inte verkligen är tvungen.

MEN den dagen du inte har RÅD att ha kvar hästarna då?
Om du sätter ett underpris och ändå inte får de sålda?
Vad händer då? Vad är utvägen om du inte ens skulle kunna skänka bort dom?Väldigt drastiskt jag vet men flera är faktiskt där redan nu av olika anledningar.
Det är ganska stor skillnad att hålla 5 hästar än 1 häst om man ser till kostnaderna..

Men jag hoppas hursomhelst att de som föder upp hästar idag har med i beräkningen att man kan bli ståendes med avkommorna lång tid framöver om man har otur och då kostar det en hel del i längden som kan bli en jobbig påfrestning på ens ekonomi varesig man har det som arbete att föda upp fina hästar eller om man är hobbyavlare.

Säger inte att det måste gå åt helvete, men många verkar lite väl naiva om hur lätt de tror att det är att sälja en avkomma.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Men ge dig men om, men om. Jag tänk om värden går under imorgon vad gör vi då.

Det finns folk som klara att hålla sin djur även i en nödsituation, sparade pengar, försäkringar ... .


Vad tro du om folk, du kan inte bedöma alla lika. Bara för att du känder folk som har det svart så har inte alla det.

Naiv kalla jag det inte, avlare har klarat tidigare kriser och lär klara denna med.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

För den dagen finns det andra lösningar om det någonsin skulle vara aktuellt, då lånar jag ut mina hästar till bekanta med hästnäring och ofta är chansen stor att hästen kan bli såld där då det ofta är så att kunder förälskar sig i sina favvo hästar.;)
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

*kl*

Jag tror att vi tyvärr börjar tappa trådens innebörd och mening. När jag startade den här diskussionen så var min mening mer att avlare (och kanske även säljare) kunde diskutera kring denna aktuella fråga, dela våra erfarenheter och vår syn på situationen. Vi sitter ju i viss mån i samma båt oavsett om man står med många eller enstaka hästar ute på försäljning. Får man dem sålda snabbt, så är det såklart intressant även för andra att kanske få tips och råd hur man bäst går till väga även där. Vad attraherar köparna, förutom reapriser eller vad det nu kan vara som man som köpare kanske snarare uppfattar som desperat. Kanske kan vi fortsätta att hålla tråden på den nivån?!
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Absolut, och jag väljer ännu så länge att stå kvar på de hästar jag har om det handlar om försäljning eftersom det i mångt och mycket är så pass låga priser i vissa fall att jag tycker att det är mer lönade så.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

OK Ronda, du har rätt, vi återgår till ordningen :-)

Ska börja med hur jag personligen hanterar den nya verkligheten. Avel är mitt största intresse, jag föder upp i liten skala och har tre rätt så fina ston.
Men med tanke på läget har jag nu planerat in en paus på ett antal år. Ett sto är långsiktigt utlånad till en tävlingsryttare så hon är ute ur leken i alla fall. Andra stoet har fått ett föl och ska ridas in nu, sedan ska hon ridas några år. Det tredje stoet som "bara" går som avelssto håller jag på att sälja och enda anledningen till det är att jag inte vill producera fler hästar i nuläget och vill hålla mitt hästantal inom ramar jag klarar av.

Jag tror att hästköpare attraheras av lite olika saker beroende på deras intresse och vad de vill med hästen. Antingen en speciell stam eller linje. Eller lämpliga (blivande) familjehästar med bra lynne (och gärna med någon "rolig" färg). Och sedan finns det en liten grupp som vill köpa högkvalitativa hästar och är beredda att betala för kvalitet. Jag har vänner med gott renommé, de säljer (oftast först bedömda) avelsämnen eller fina ridhästar. De har aldrig tidigare haft problem att få sina hästar sålda, men nu börjar även de märka av den sviktande marknaden. Därför planerar de i år bara att betäcka några få ston och endast de allra allra bästa.

Om jag vore köpare på jakt efter en blivande ridhäst skulle jag vara mycket intresserad av hästens uppväxtförhållanden. Har den gått i flock på stora ytor, är den inte fräck och bortskämd? Är den vaccinerad och verkad som den ska och väl utfodrad? Har uppfödarna ett gott rykte, känner jag tillit till den jag köper min häst av? Kan de erbjuda mig någon "extra" service jämfört med andra, t ex får jag ha unghästen kvar något år i flocken till ett bra pris, har de kanske möjlighet att erbjuda träning eller inridning?

Utifrån uppfödarnas perspektiv tror jag det är A och O med ett stort kontaktnät och att du visar upp dina uppfödningar i olika sammanhang. Jag känner till en hel del uppfödare som är mycket seriösa och satsat på bra ston och gjort bra hingstval men som ändå inte når ut med sina hästar därför att de inte är tillräckligt kända eller inte tillräckligt bra på att marknadsföra sig.

Sedan bör man som uppfödare vara lite flexibel och t ex inte vara för hårdnackad i alla lägen vad gäller prissättning om det finns en bra spekulant där hästen verkar få det bra. Dessutom tror jag det är viktigt att uppfödare/hästförsäljare att följa upp en kund som varit och tittat på en häst, t ex ringa eller maila efter ett par dagar och pejla hur kundens tankegångar går. Ibland kan det vara små saker som hjälper folk att fatta det avgörande beslutet att köpa just den hästen.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Tycker precis som du att det är så hemskt att läsa annonser där man säljer sina gamla trotjänare på 24-25 år. Bättre de avlivas än att man försöker krama ur några sista tusenlappar. En så gammal häst ska få ett värdigt slut i sin invanda miljö och inte behöva åka runt bland olika ägare :mad:
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Men ge dig men om, men om. Jag tänk om värden går under imorgon vad gör vi då.

Det finns folk som klara att hålla sin djur även i en nödsituation, sparade pengar, försäkringar ... .


Vad tro du om folk, du kan inte bedöma alla lika. Bara för att du känder folk som har det svart så har inte alla det.

Naiv kalla jag det inte, avlare har klarat tidigare kriser och lär klara denna med.

JO det ÄR att vara naiv när man producerar en produkt som man inte vet att det finns teckning för till 110% oavsett vad det gäller och vad du än säger så ÄR hästar SVÅRSÅLDA idag mer eller mindre.
Går de lätt att sälja även "fina" hästar till ett riktigt bra pris har man tur.

Alla företag oavsett inriktning har dippar och svåra tider, men då tillverkar man inte mer än man VET att man kan sälja.
Inom framförallt islandshäst världen så avlas det ju fortfarande hej vilt utan några större tankar på om det faktiskt på riktigt går att sälja.

Bara för att det går bra för DIG så speglar ju inte det hur det ser ut för avlare i stort eller hur?
Ser man till avel i stort så går det DÅLIGT, mer eller mindre för de allra flesta oavsett vilken nivå det ligger på.

Jag ser till helheten, inte dig som specifik avlare.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

JO det ÄR att vara naiv när man producerar en produkt som man inte vet att det finns teckning för till 110% oavsett vad det gäller och vad du än säger så ÄR hästar SVÅRSÅLDA idag mer eller mindre.

Men hur tänker du nu? Hästar kan man aldrig vara säker på att få sålda. Speciellt inte när det gäller egen avel. Stoet kan kasta, fölet kanske aldrig blir ridhäst av olika anledningar och massa massa annat som är inblandat när det gäller levande djur.
Men att marknaden är kass just nu är vi nog alla överens om. Dock finns det ju olika anledningar man avlar för. Jag funderar starkt på att betäcka mitt sto. Och hon är inte ens ett toppsto. Men jag vet vilken ekonomisk risk jag tar och räknar inte med att tjäna pengar. Jag kommer att rida in avkomman innan den säljs, och blir det ingen topphäst kommer jag att förlora pengar. Så enkelt är det. Men för mig är det ett stort intresse och än så länge en del "läropengar" då jag bara fått ett par föl tidigare. Att rida in unghästarna är det roligaste jag vet när det gäller hästvärlden så jag kommer att ha svårt att sluta avla.
Men man vet aldrig vad som sker framöver.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Då är i stort sett all producenter naiva, det är bara de som producerar "on demand" som närmar sig 100%, och väldigt få vet att det finns marknad för allt de producerar i förväg.
 
Senast ändrad:
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

Då är i stort sett all producenter naiva, det är bara de som producerar "on demand" som närmar sig 100%, och väldigt få vet att det finns marknad för allt de producerar i förväg.

:bow:

Den mest Naiva marknaden måste ju livsmedelsproducenter vara med tanke på hur mycket mat som slängs från butikerna.
 
Sv: Att betäcka eller inte betäcka? Den nya verkligenheten i för avlare och säljare

JO det ÄR att vara naiv när man producerar en produkt som man inte vet att det finns teckning för till 110% oavsett vad det gäller och vad du än säger så ÄR hästar SVÅRSÅLDA idag mer eller mindre.
Går de lätt att sälja även "fina" hästar till ett riktigt bra pris har man tur.

Alla företag oavsett inriktning har dippar och svåra tider, men då tillverkar man inte mer än man VET att man kan sälja.
Inom framförallt islandshäst världen så avlas det ju fortfarande hej vilt utan några större tankar på om det faktiskt på riktigt går att sälja.

Bara för att det går bra för DIG så speglar ju inte det hur det ser ut för avlare i stort eller hur?
Ser man till avel i stort så går det DÅLIGT, mer eller mindre för de allra flesta oavsett vilken nivå det ligger på.

Jag ser till helheten, inte dig som specifik avlare.

Vilket dålig företag jag och några andra har då som är inriktat på att sälja hästar. Det är konstig att vi överlever i dessa svara tider.

Tur man inte är bonde då för med tanke på den marknaden så bör de ju sluta att tillverka råvaror till oss då de verkligen inte få betald för sitt arbete.:devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp