Bukefalos 28 år!

Att bo och ha häst på Österlen

Karminnie

Trådstartare
Hej alla kloka.
Jag undrar hur det är att bo, jobba, det sociala, ha häst och träningsmöjligheter runt Simrishamn. Älskar Skåne men har bara varit där under den varma delen av året.
Fantiserar om att det antingen är så underbart och livsglädjeframkallande som det ser ut på alla bilder med skånegårdar..eller är det kanske bara blåsigt, tjurigt och inskränkt under vintern?
Jag bor i Stockholm idag men överväger hur det skulle kännas att byta livsstil. Från stressigt IT-jobb och köer i rusningstid till liten gård, skaffa hund och .. tja? Berätta nu, både gamla och nya skånisar! :D
 
Jag har mestadels besökt plattskåne under november och februari. Blåsigt, isande kallt och väldigt osympatiskt. Plus att skåningar i gemen är väldigt sura och otrevliga. (sorry)

Men å andra sidan så flyttar ju väldigt många hästmänniskor till just skåne så nån charm måste det väl ändå ha??
:o
 
Jag har mestadels besökt plattskåne under november och februari. Blåsigt, isande kallt och väldigt osympatiskt. Plus att skåningar i gemen är väldigt sura och otrevliga. (sorry)

Men å andra sidan så flyttar ju väldigt många hästmänniskor till just skåne så nån charm måste det väl ändå ha??
:o
Österlen är inte plattskåne! Men november och februari är ju inte de bästa månaderna där direkt, blåsigt och kallt stämmer under de månaderna. Men vintern är å andra sidan inte så lång.
 
Österlen är inte plattskåne! Men november och februari är ju inte de bästa månaderna där direkt, blåsigt och kallt stämmer under de månaderna. Men vintern är å andra sidan inte så lång.
Jag minns med viss bitterhet en text av Peter Eriksson där han sa att - han under sommarmånaderna när det var hårt i marken jobbade hästarna på ett annat sätt.

Jo sure. Marken är ju hård under sommaren. Nej Peter. Marken är hård under november till mars. När vi andra har tjäle.
 
Jag har mestadels besökt plattskåne under november och februari. Blåsigt, isande kallt och väldigt osympatiskt. Plus att skåningar i gemen är väldigt sura och otrevliga. (sorry)

Men å andra sidan så flyttar ju väldigt många hästmänniskor till just skåne så nån charm måste det väl ändå ha??
:o
Tänk så olika det kan vara. Skåningar är bland de trevligaste, roligaste invånare i Sverige som jag har upplevt. Men november till februari är kallt och blåsigt det håller jag med om men inte osympatiskt. Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet däremot, där kan man tala om gnälliga och osympatiska. Jag tvingades bo i Norrköping ett och ett halvt år och det var förfärligt, tom ridhuset var illa.
 
Inget landskap är vackrare än Skånes slätter, och förnämligast av dem alla är Söderslätt - oavsett årstid :)
 
Tänk så olika det kan vara. Skåningar är bland de trevligaste, roligaste invånare i Sverige som jag har upplevt. Men november till februari är kallt och blåsigt det håller jag med om men inte osympatiskt. Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet däremot, där kan man tala om gnälliga och osympatiska. Jag tvingades bo i Norrköping ett och ett halvt år och det var förfärligt, tom ridhuset var illa.
Hahaha

Då måste det vara min dialekt :D

Frågar jag random skåning var jag kan finna något säger de surt och halvt bortvända -nedåt vägen. -vilken väg:confused:
Finns det någonstans där man kan köpa mat eller en smörgås? -vid stationen. -Var ligger den -i nästa by. Vilken av byarna? :confused:

man får draaaaa ur dem varje replik och gissa sig till åt vilket håll de menar eller vilken ort de syftar på.
Tänker varje gång jag frågat random skåning om något att de borde gått en charmkurs :mad: Inte har de humor eller klarar av att besvara ett leende heller....


/tanten - med uppenbart otrevlig dialekt
:D
 
Hahaha Då måste det vara min dialekt :D/tanten - med uppenbart otrevlig dialekt
:D
Är du möjligtvis från Östergötland? Det hade jag i så fall aldrig gissat, du verkar ju både ha humor och huvudet på skaft.:confused:

Jag tycker faktiskt att det är ganska trist att upplevelser liknande dina i Skåne och mina i Östergötland gör att man mer eller mindre avskriver alla som mindre vetande, humorfria, sura, gnälliga och osympatiska. Jag försöker bearbeta det så gott det går men det är svårt.
 
Hahaha

Då måste det vara min dialekt :D

Frågar jag random skåning var jag kan finna något säger de surt och halvt bortvända -nedåt vägen. -vilken väg:confused:
Finns det någonstans där man kan köpa mat eller en smörgås? -vid stationen. -Var ligger den -i nästa by. Vilken av byarna? :confused:

man får draaaaa ur dem varje replik och gissa sig till åt vilket håll de menar eller vilken ort de syftar på.
Tänker varje gång jag frågat random skåning om något att de borde gått en charmkurs :mad: Inte har de humor eller klarar av att besvara ett leende heller....


/tanten - med uppenbart otrevlig dialekt
:D
Haha! Jag var tillsammans med en skåning en gång i tiden. Nog är de speciella alltid. Det är mycket "jävla nollåttor" och "jävla norrlänning!" så fort man är norr om Småland och väldigt mycket gulligull med de som pratar skånska.

Nu generaliserar jag mycket mer än jag är bekväm med men sådär lät det i de kretsarna jag befann mig i då. Sen skiljer det sig säkert en del men här var det lite som att Skåne är ett eget land och mycket stolthet kring vackra Skåne :p det har dock inte skrämt bort mig, jag gillar Skåne. Det har sin charm.
 
Skåningar glömmer aldrig att du varit 08:a;)

Nä, men allvar så är ju Österlen, precis som resten av Skåne, ganska trist vintertid. Det är kallt, mörkt och blåsigt. Skulle det komma snö så är du garanterat insnöad, det är alltid vädervarningar över Österlen när det snöar. Hästmässigt har du flera stora klubbar inom en timme med släp, tävlingar kan du nog hitta nästan varje helg.

Ordentligt med kläder, schysst situation för hästen (dvs ridhus om du tänkt rida mycket på vintern) och ett boende som inte kostar massa att värma upp så klarar du skånsk vinter utmärkt:up:

Och klart att skåningar är trevliga, även om det finns ett par undantag.
 
Försökte mig på att bo i Skåne, och nej försöket slog inte väl ut. Det gäller att vara skåning i minst tredje generation för att vara godkänd som jämbördig medmänniska. Tyvärr.
 
Är du möjligtvis från Östergötland? Det hade jag i så fall aldrig gissat, du verkar ju både ha humor och huvudet på skaft.:confused:

Jag tycker faktiskt att det är ganska trist att upplevelser liknande dina i Skåne och mina i Östergötland gör att man mer eller mindre avskriver alla som mindre vetande, humorfria, sura, gnälliga och osympatiska. Jag försöker bearbeta det så gott det går men det är svårt.

Jag är infödd östgöte och är varken sur eller gnällig :p
 
Då måste det vara min dialekt :D
Fast det behöver nog inte vara något personligt. ;)
Min teori om det där är... att i takt med att det blivit svårare och svårare att försörja sig på traditionellt små jordbruk och följaktligen marker och gårdar slagits ihop till färre och större enheter, har jämförelsevis kapitalstarka (företrädesvis) mälardalsbor köpt avstyckade fastigheter och därigenom själva kommit att få symbolisera småbruksdöden. Fast det egentligen är orättmätigt; många av dessa mindre gårdar hade förfallit om inte välbeställda nollåttor (och tyskar) köpt dem och renoverat dem till fritidshus.
Men lik förbannat - daer hänne, på Måns Jönssons, bor ju Stockholmare nu. Å på Nils fassas gamla ställe åsså. Å tyskarna som köpte nere i dalen. De e tau maj houndan inget som e som de vau.

Min familj har haft ett litet hus på Österlen sedan drygt 40 år. Eftersom mina föräldrar köpte innan den stora infiltrationen från Stockholm och Tyskland hade de (och vi barn) nog lättare att bli accepterade än efterföljande generationer. (Fast man ligger iofs litet bättre till från start som göteborgare än som stockholmare, och pappa var från Malmö så det bidrog nog till en viss acceptans.)
 
vintervädret är sällan ngt att hurra för. antingen så är det bara regn, blåst och lera. och ingen snö förrns i mars.

och kommer det snö så kommer det apmycket innan marken ens hunnit frysa. dvs det blir 3dm snö och lika djupt med lera under snön, lägg till en dag med plussgrader och regn så blir det klassisk vinter med ishalka, hård skare, mjuk snö och lera under allt :).

blåsten vänjer man sig vid, men jag avskyr!! leran som är här.
bor inte på österlen utan plattskåne som det så fint beskrevs som :p, dvs platt, lerigt och blåsigt.. österlen har i alla fall kullar, skog och en hel del sandmark på sina ställen. nackdelen där är alla små småvägar där man knappt vågar ta sig fram med hästtransport vintertid. där jag bor så är det i alla fall nära till v 13 och e22an.

och angående stockholmare så misstänker jag att det är dialekten som är lite skärande i skåningarnas öron, + att man växt upp med att allt är stockholmarnas fel oavsett vad felet är :p.
 
Mina föräldrar har hus i Skåne, precis där mellan Simrishamn och Ystad och våra grannar som har ett litet stall ska just sälja... :angel:

Skåningarna i allmänhet gillar jag men jag har stött på en hel del konstigt hästfolk där nere, men det finns det gott om här i Sthlm också! :meh:
 
Sydkusten i november kan vara rätt ok också.
12227816_10206938013946662_9127701732424342178_n.jpg
 
och angående stockholmare så misstänker jag att det är dialekten som är lite skärande i skåningarnas öron, + att man växt upp med att allt är stockholmarnas fel oavsett vad felet är :p.
Vilket osökt (nu när vi ändå slängt oss handlöst ut i dyngstacken) påminner mig om när en skåning på en avelskonferens högljutt klagade över att det inte fanns några lovande unga hästar i hela Sverige. De hade haft en utländsk köpare och inte hittat något alls som var värt att visa.

En känd hingsthållare från Örebrotrakten frågade då med viss ironi om de letat "norr om landsvägen" Lite stött svarade skåningen då att det hade de inte....

Det är en av mina skånefördomar - att de bara räknar skåne, :D Allt norr om landsvägen är på sin höjd "troligen bebodda trakter".

*duckar*
:angel:
 
Just runt Simrishamn bor det mycket inflyttat folk från Stockholmsområdet. Att bo i området beror väldigt mycket på var och hur pass huset ska vara i skick. Nyrenoverad hästgård = dyrt. Men renoveringsobjekt kan vara otroligt billiga speciellt i vissa delar av området.
Jobb är svårt, de flesta som flyttat in norrifrån verkar vara personer som har möjlighet att arbeta hemifrån med sina gamla jobb. Har man inte någon specialkompetens som behövs så är det stor risk att man får pendla till Malmö/Lund för att hitta jobb.
Socialt är det ju mest aktiviteter under sommaren, men ändå inte helt helt dött under resten av året. Hästmässigt finns det saker och tävlingar året runt.
Vintern i området kan vara allt ifrån varm och mörk till rena Sibirien. De senaste fem åren har det varit två Sibirien vintrar med mycket snö, kallt ibland mer än minus 20 och snö ända fram i april/maj. Men det har också varit några vintrar nästan helt utan snö och minusgrader först någon gång efter jul eller i februari.
 
Vilket osökt (nu när vi ändå slängt oss handlöst ut i dyngstacken) påminner mig om när en skåning på en avelskonferens högljutt klagade över att det inte fanns några lovande unga hästar i hela Sverige. De hade haft en utländsk köpare och inte hittat något alls som var värt att visa.

En känd hingsthållare från Örebrotrakten frågade då med viss ironi om de letat "norr om landsvägen" Lite stött svarade skåningen då att det hade de inte....

Det är en av mina skånefördomar - att de bara räknar skåne, :D Allt norr om landsvägen är på sin höjd "troligen bebodda trakter".

*duckar*
:angel:
Inget behov av att ducka då det är så sant :rofl:
resten av Sverige räknas aldrig då det är så jäkla långt bort :p. Och är man van vid att ha max 2h till allt så blir Hallandsåsen väldigt energikrävande att ta sig över ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp