Bukefalos 28 år!

Att bo och ha häst på Österlen

Jag minns med viss bitterhet en text av Peter Eriksson där han sa att - han under sommarmånaderna när det var hårt i marken jobbade hästarna på ett annat sätt.

Jo sure. Marken är ju hård under sommaren. Nej Peter. Marken är hård under november till mars. När vi andra har tjäle.
:rofl:
 
Vilket osökt (nu när vi ändå slängt oss handlöst ut i dyngstacken) påminner mig om när en skåning på en avelskonferens högljutt klagade över att det inte fanns några lovande unga hästar i hela Sverige. De hade haft en utländsk köpare och inte hittat något alls som var värt att visa.

En känd hingsthållare från Örebrotrakten frågade då med viss ironi om de letat "norr om landsvägen" Lite stött svarade skåningen då att det hade de inte....

Det är en av mina skånefördomar - att de bara räknar skåne, :D Allt norr om landsvägen är på sin höjd "troligen bebodda trakter".

*duckar*
:angel:
Allt norr om Markaryd är Norrland:D på allvar fattade jag först noll om varför det stod dubbla ortsnamn när vi var i Jämtland i somras. Tills jag fattade att det där andra var samiska. Sjukt exotiskt! (och okunnigt) Däremot förstår jag danska...

skane_zpsa0a52ad7.jpg
 
@tanten Så här ser det ut när det kommer ett par centimeter snö hos mig, längs vägarna motsvaras centimeter av decimeter:


mjVJfqv.jpg


Ingen bil hade klarat att komma igenom här då.
 
@tanten Så här ser det ut när det kommer ett par centimeter snö hos mig, längs vägarna motsvaras centimeter av decimeter:


mjVJfqv.jpg


Ingen bil hade klarat att komma igenom här då.
Äh, ni plogar ju inte snö. Ni kör bort den med lastmaskin :laugh:

Minns ett skånskt snöväder när jag fick hoppa ur bilen och borsta bort snön från vägskyltarna för att se vad det stod, ifall jag skulle svänga där eller inte.

Hos oss lägger sig snön i ett jämnt och slätt täcke. Inte tre meter vi ena huset och tre cm vid nästa....
 
Äh, ni plogar ju inte snö. Ni kör bort den med lastmaskin :laugh:

Minns ett skånskt snöväder när jag fick hoppa ur bilen och borsta bort snön från vägskyltarna för att se vad det stod, ifall jag skulle svänga där eller inte.

Hos oss lägger sig snön i ett jämnt och slätt täcke. Inte tre meter vi ena huset och tre cm vid nästa....
Först plogar de, det gör de direkt för att få upp små vallar så att snön lägger sig över vägen (snöröjarna har affärssinne) och sedan blir vallarna högre och högre tills det behövs lastmaskiner som föser ut snön på åkrarna.
 
Tänk så olika det kan vara. Skåningar är bland de trevligaste, roligaste invånare i Sverige som jag har upplevt. Men november till februari är kallt och blåsigt det håller jag med om men inte osympatiskt. Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet däremot, där kan man tala om gnälliga och osympatiska. Jag tvingades bo i Norrköping ett och ett halvt år och det var förfärligt, tom ridhuset var illa.

Jag gillar delen om Skåne. Den om Östergötland gillar jag inte :p Mvh, östgöte från födseln till 18 års ålder.
 
Försökte mig på att bo i Skåne, och nej försöket slog inte väl ut. Det gäller att vara skåning i minst tredje generation för att vara godkänd som jämbördig medmänniska. Tyvärr.

Äh, det där köper jag absolut inte alls. Jag har aldrig stött på något som ens liknar det du beskriver.
 
Jag gillar delen om Skåne. Den om Östergötland gillar jag inte :p Mvh, östgöte från födseln till 18 års ålder.
Jag förstår att du inte gillar min kommentar om Östergötland, det hade jag inte heller gjort om någon sagt det samma om Västergötland och västgötar men tyvärr blev min inställning väldigt präglad av min upplevelse i Norrköping.

Jag försöker jobba med den och en dag kanske jag får anledning att revärdera. Du verkar helt OK och jag skall inte använda östgöte mot dig, det lovar jag:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp