Att börja tävla

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Pompidou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 544
P

Pompidou

Hej!
Jag har börjat ta ridlektioner igen!Är sugen på att börja tävla lite smått i både hoppning och dressyr så jag har lite funderingar...

Hur fungerar det med klasser i tex dressyr?Bestämda program med speciella rörelse schema/ordning? Alltid samma i en och samma klass var jag än kommer osv?
Var hittar man program?

Grönt kort ett måste?

Jag har en massa frågor kring detta men tänkte börja med det här..

Ps jag hade väl tänkt börja låna ridskole hästarna om man nu får möjlighet...

Tack på förhand!;)

Sv: Att börja tävla

Grönt kort behövs om du ska ut på andra tävlingar än Klubbtävlingar ;) Men det är inte så svårt gå till din / någon annan ridklubb och anmäl dig om dom har någon kurs :P
Jag kan dessvärra inte så mycket om dressyr :P

I dressyr så är det bestämda program, ex LC:1 eller LB:1 osv. programmen ser likadana vart du än tävlar, men uppdateras och ändras vissa år. du kan köpa material från ridsportsförbundet (på deras hemsida ) med alla aktuella program. sedan pluggar du in ett program som känns som din nivå. Grönt kort måste du ha men det är inte särskilt avancerat, ett tips är att gå en kurs och sedan köpa ett TR i dressyr från ridsportsförbundet, för att plugga på de speciella regler som gäller vid dressyr. det är alltid bra att ha god koll på alla bestämmelser, då vet man ju även vad man kan kräva av arrangören, inte bara vad som krävs av dig själv!

Ok tack!
Men vilka olika klaser finns det? och de olika siffrorna LB:1 2 3?

Vad är TR?

Vad är dm för tävling föresten?

TR står för Tävlingsreglementet (?)
Iallafall så finns alla regler vad det gäller tävling där och det finns lite olika "delar" där en tex tar upp all dressyrtävlan, dvs vilka kläder du får ha, hästens utrustning, bedömmningen och massa mer som är bra att veta:)

Dm står för distriktsmästerskap och är alltså ingen nivå man börjar på utan det är för de duktigare (tyvärr är jag inte där än:D )

Och siffrorna bakom programmen är det bättre att någon annan förklarar, jag är inte så inne på dressyr:D

Ett bra sätt att börja komma igång och tävla är att börja tävla på sin klubb! Det är ett utmärkt tillfälle att få tävla hästen man i framtiden även vill fortsätta tävla på och så lär man sig mycket om vad som gäller ute på lokala tävlingar.

Sedan gäller det att ens klubb anser att man är tillräckligt duktig för att få tävla på lokal nivå. Om man är godkänd måste man hitta en bra tävling som har en nivå som passar en och även en bra hästskötare man kan lita på! :bump: Det finns massor av böcker med bra tips om man vill lära sig mer om vad som gäller på tävlingsplatsen. Lycka till!

Lb:1 och Lb:2 är har samma svårighetsgrad men är utformade olika. Så tror har jag förstått det. ;)

Är du säker på att du får låna en ridskolehäst ? :confused:
På våran klubb får endast dom "lite duktigare" tävla dom.
Jag säger inte att du är dålig utan det är bara så det fungerar på våran klubb :)

Jag har tävlat ridskole hästarna/ponnierna ett flertal gånger och det är ett jätte bra sätt att börja tävla!

lycka till !

Börja med att gå en grönt-kort-kurs. Försök också att få hjälpa till som funktionär på en tävling, då lär man sig jättemycket! Dessutom tycker jag att du ska åka ut och titta på tävlingar, och då menar jag tävlingar på lokal nivå, inte stora tävlingar typ Globen. Även genom att titta på tävlingar lär man sig mycket. Fråga så många du kan. Om din klubb ordnar klubbtävlingar så är det ett jättebra sätt att börja tävla på. Lycka till!

Dressyrens siffror/ Bokstäver står för svårighetsgraden.
tex Lc:1 betyder Lätt c o är ett enkelt program där man i stort sett visar upp gångarterna, volter och snett igenom.
Msv betyder medelsvår och kommer efter alla L c, Lb La klasserna.

Hmm blev de luddigt ??? hoppas du greppade något av de :)

Nu väcker jag den här dammiga tråden!

Jag vill också tävla, men utan egen häst/medryttarhäst så har man inte så stora möjligheter liksom. Rider på ridskola och där har de klubbtävlingar, hoppn, CR, och lätta dressyrtävlingar. Men jag vill åka ut och tävla själv, inte bland alla andra ridskoleryttare, jag känner ju de flesta och vill liksom inte rida framför de och ev. skämma ut mig xD Har iofs stått på mig den sista tiden och bryr mig inte om vad de andra tycker, men ändå, vill ut och tävla själv! Och man kan ju inte ta en häst från skolan och tävla borta, om man inte rider i cupen .. :/

Vad kan man göra egentligen?

vilken stalker jag känner mig som som svarar dig här också, men jag råkade snubbla över tråden :D

börja med att vara med på så många debutanthoppningar och debutantdressyrer som möjligt, sen när det går bra kan du anmäla dig till hopp- eller dressyrspecialen och ponnycupen. om du gör bra ifrån dig där så får du åka ut och tävla.

du kommer inte skämma ut dig för alla som är ute första gången rider rutinerade ponnyer, och även vi rutinerade ryttare skämmer ut oss på tävling ibland. på min första lokala hopptävling gick jag omkull på framridningen, ramlade av i första klassen och vägrade ut mig på första hindret i andra klassen men det var ingen som skrattade åt mig :p ridlärarna har i princip inga krav över huvud taget på oss, förutom att vi är sjyssta mot hästarna.

Haha xD ,^^

Det visste jag inte :o Tack för att du sa det! :D Nu är det bara att börja tävla debutanter då xD Är redan anmäld till debutanten 1/6 ^^

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 437
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 361
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31