Att bygga upp muskler på a la kallblod. Behöver hjälp nu!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 368
B

Bubben91

Jag har en pålle som visserligen är ett lettiskt halvblod men den tyngre sorten av den rasen, vilket betyder att han ser ut som en liten ardenner fast mycket smalare. (Har bantat honom ;)

Men nu när han är nerantad så ser man verkligen vart det fattas muskler! Det behövs mycket muskler vad flankerna, ryggen och halsen för att han ska se riktigt "bra" ut men hur tränar man dessa?Jag backtränar honom minst 1 gg i veckan i en lång brant backe för att bygga på flankerna men det verkar inte som om jag kommer åt de musklerna som jag vill.

Ryggen antar jag ska byggas upp genom att hästen går i form men pållen min är inte JÄTTE bra på sådant, vi arbeter på det men det går inte så mycket. Han är liksom inte riktigt byggd för att gå så så det är mycket jobb för att han ska göra det.
Finns det något annat sätt att bygga upp ryggmusklerna?
Har hört att barbackaridning ger bra muskler, vilket jag också håller med om för att jag red barbacka i 1,5 år och då hade han en helt annan rygg än vad han har idag.

Halsen då? Den vet jag faktiskt inte hur jag ska bygga upp...Har börjat tömköra och grejja, ska kolla om han är inkörd och kanske så småningom börja dra timmer i skogen, kanske skulle det hjälpa men innan dess? Är det någon som har bra knep till dessa tre muskelgrupper?

:bump:

Sv: Att bygga upp muskler på a la kallblod. Behöver hjälp nu!

PUT PUT!!! kom igen nu någon!

alla dessa muskler kommer när hästen arbetar i rätt form.
bär sej hästen rätt så kommer rygg och halsmuskler.

sen är de alltid bra att klättra och sånt..

sen behöver hästen en bra foderstat, spelar inte så stor roll hur man rider om inte hästen får i sej de den behöver.
den måste ju ha nåt att bygga muskler av också.

det finns inga magiska formler och genvägar...
en frisk häst som får rätt mat och jobbar i form (läs rätt form för hästen och ändamålet....) får muskler!!

så har du analyserat grovfoder som du ställt en bra foderstat efter?

ridtips...rid mkt varjerat och i en bra form.
du säger att han inte är gjord för att jobba i form och tycker det är svårt... är det kanske så att du behöver ta hjälp av en duktig tränare som hjälper dig att hitta rätt knappar?

eller är det så att en vetreinär ska kolla på honom, kanske ta blodprov för att se om det finns någon infektion i kroppen.
tänkte eftersom du sa att han aldrig varit så här urfallen.

sen kan du ju kika lite i de andra trådarna som handlar om samma sak, det finns många!

lycka till!

Varför han är så urfallen är jag ganska säker på orsaken, han gick på otroligt fattigt beta i sommar men vad ändå tjock så vi fortsatte bantahonom lite och nu är det liksom lite svårt att få stopp, hans kropp är inställd på att ta på dom där fettreserverna han hade över hela kroppen. Jag torr inte alls att det är någon infektion, snarare liite för mager och för muskelfattig. men vi ska knåpa ihop en riktigt bra foderstat åt honom nu men lagom emd protein coh mycket grovfoder så att han bygger muskler utan att bli tjock på köpet.

Jag tränade för en tränare hela sommaren.... :( Men det har inte hjälpt så mycket. Men det finns ju faktiskt hästar som har lite svåarare att gå iform men att gå iform betyder väl inte att hästen måste "gå på tygeln" ? Det är iaf jag stor motståndare till.

Vart finns den där rätt form för hästen och ändåmålet någonstans?

Jag tränade för en tränare hela sommaren.... :( Men det har inte hjälpt så mycket. Men det finns ju faktiskt hästar som har lite svåarare att gå iform men att gå iform betyder väl inte att hästen måste "gå på tygeln" ? Det är iaf jag stor motståndare till.

går hästen i rätt form så går hästen på tygeln..är samma sak..

däremot så går ju alltid hästen i en sorts form..sen om de är rätt eller inte e en annan sak.

sen om hästen har svårt för de och kanske inte byggd rätt, så ska endå hästen arbeta i rätt form som är rätt form för just den hästen..rörigt de blev..man får ju gå efter hästens förutsättningar..
men oavsett ska hästen arbeta rätt, och bära sej rätt..

Ja, bära sig rätt, trampa under sig med bakbenen, höja ryggen men att "gå på tygeln" som alla jämt säger är inte samma sak.
Det är enligt mig bara något som dressyrfolket hittat på, kollar man på en westernhäst så går den också med höjd rygg, arbete under sig men inte går den med krökt nacke och ser ut som en banan.

det finns ju mycket olika åsikter om det här med rätt form. Men vi kan väl alla vaa överens om att det varierar, och att hästen iaf inte ska gå med nosen i vädret.... Vägen dit varierar ju.

Jag skulle börja med att kolla foderstaten. Sen skulle jag fokusera på hur du vill att han ska vara att ridas, och vad ni vill göra. Strunta i hur han ser ut- när ni gör de övningar/arbete du vill att ni ska göra på ett trevligt sätt kommer han säkerligen se fin ut också. Förstår du hur jag menar? om du vill hoppa, så gör det. om du vill tt han ska vara mer uppmärksam när du gör halt, gör det istället... Och ha kul!

när hästen går på tygeln...är hästen mellan hand och skänkel oavsett om de är western eller vanlig dressyr.

gå på tygeln är för mej iallafall att hästen är i balans och självbärig och söker sej fram till bettet..

formen däremot varierar ju..men gå på tygeln innebär ju samma sak oavsett vad man rider.

Njaa... i vissa grenar/ridstilar används inte det begreppet överhuvudtaget. Det säger ju absolut ingenting om hur hästen använder bakdelen, vilket bör vara det stora målet med en korrekt form. Och vad menas med "mellan tygel och skänkel" :confused: För mig är det viktigt att hästen använder bakdelen och följer bettet. Och det har inget med skänklarna att göra...

de säger ju allt om hur hästen går, hästen ska ju gå i balans och vara självbärig,
och hästen ska ju vara framme för skänkeln oavsett vad man rider.
och i dressyren ska ju hästen ha mjuk kontakt med handen och vara framme för skänkeln.

sen att just de begreppet kanske inte används i alla grenar e en annan sak..men de är ju de som de betyder.

sen att folk säger att hästen går på tygeln bara den böjer på nacken är en annan sak..men att hästen går på tygeln är inte samma sak som att den bara böjer på nacken.

För mig är det viktigt att hästen använder bakdelen och följer bettet. Och det har inget med skänklarna att göra...

man ska ju rida hästen med sätet och sittsen..inte med bettet..med bettet ska hästen bara ha en mjuk kontakt.

Jag menar bara att det finns lite olika syn på det här med gå på tygel/ rätt form. Och det som sägs i en typ av dressyr stämmer inte allitd överens med en annan sorts dressyr, eller skolning. Vägen dit varierar också, så det är svårt att ge andra råd, när man inte vet hur den personen ser på samling och skolning.

Amk- Jag förstår nästan vad du menar.
Ska jag istället för att koncentrera mig på hur han se ut, mer fokusera på att ha roligt? jag vet inte riktigt om jag förstår.
Håller med dig när det gäller samling också för den delen.

Jag vill bara att min pålle ska må bra och kunna orka arbeta, ha muskler och bara lycklig. Har tagit mig en rejäl titt på foderstaten, vilken nu ska ändras :D Så det är på väg åt rätt håll!

Finns det någon som har annats bra tips på hur jag ska få hjälp med att kunna arbeta honom till samling, eller att han arbetar under sig kanske jag skulle säga. Jag är själv lite osäker så något som hjälper oss båda vore bra :D

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 290
Senast: lillamy73
·
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 099
Senast: Tjockisina
·
B
Ridning Hej, jag behöver tips. Jag håller på och rider in mitt arabiska fullblod. Jag har suttit in honom och skrittat på honom men jag känner...
Svar
5
· Visningar
1 965
Senast: Lillan09
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka