Bukefalos 28 år!

Att "detoxa" en häst...

fraggelzebra

Trådstartare
Hej alla,
som vissa av er kanske vet bor jag med min häst i Tyskland. Idag hade vi besök av hästvagen (tangentbordet pa den här datorn saknar a med en prick, ni far läsa med inlevelse..) och min häst har efter hart arbete tappat i vikt som hon skulle. Allt frid och fröjd. Tills personen som har vagen sa följande: "Jag rekommenderar alla hästägare att ge hästen en avgiftningskur efter en viktnedgang. Detta för att hästen tappat i vikt, men gifterna finns kvar i kroppen!" Med gifter menade hen pesticider osv fran hö, bete och övrigt foder. Helst skulle man detoxa hästen minst en gang om aret, gärna mer. Har ni hört talas om detta? Är det nagot som görs i Sverige?
När jag googlade hittade jag nämligen olika tillvägagangssätt. Ett var nagon typ av lera man skulle tillsätta i fodret som skulle binda tungmetaller och transportera ut dem, men givetvis lämna kvar mineraler och andra näringsämnen som hästen behöver. Ett annat sätt var att fodra med örter, t ex tistel, brännässla och maskros.
Eller genom massage, blodiglar eller akupunktur.
Pa en sida stod det att hästen inte behöver uppvisa nagra symptom eller tecken pa att den inte mar bra, den kan vara fullproppad med gifter ända.
Langt fler träffar när jag googlar pa tyska jämfört med om jag googlar pa svenska. Främst homeopatsidor. Är personen med hästvagen en ensam galning eller ligger det nagot i det hen säger? :cautious:
 
Ja nu så är vi på G igen, Strassermetoden var mycket för att detoxa. Gärna så hästen snudd på föll ihop, andra metoder hade liknande koncept där de skulle äta bark och sly. Snälla, fundera inte ens i dessa banor, ge hästen grovfoder och rätt mineraler så ordnar det sig.
 
Det hela låter riktigt skumt. De gifter som stannar i kroppen är till största delen de fettlösliga. Hur de skulle kunna försvinna av att man får lera i tarmen övergår mitt förstånd.
Hästar är för övrigt mycket mindre utsatta för den typen av ämnen eftersom de lever på gräs. Ju högre upp i näringskedjan man är ju högre halter uppvisar man.
 
Oavsett nationalitet låter det som ngn homeopatmänniska som opererar utan vetenskap eller ffa veterinära kunskaper .

Jag tror du egentligen vet svaret på din egen fråga, utifrån hur du ställer den ?

Jo, det har du nog rätt i. Ville egentligen bara fa det bekräftat. Ibland känns det som om jag är omgiven av pappskallar här nere. Hen med vagen föreslog nämligen i nästa andetag att jag kunde ta hjälp av veterinären för att utarbeta en detoxplan, det oroade mig lite grann.
 
Ja nu så är vi på G igen, Strassermetoden var mycket för att detoxa. Gärna så hästen snudd på föll ihop, andra metoder hade liknande koncept där de skulle äta bark och sly. Snälla, fundera inte ens i dessa banor, ge hästen grovfoder och rätt mineraler så ordnar det sig.

Nej, givetvis inte! Jag kämpar pa med att propsa pa analyserat foder och att vägra avmaskning utan träckprov, pa vissa punkter är hästhallningen här langt under vad jag känner hemifran.
 
Det hela låter riktigt skumt. De gifter som stannar i kroppen är till största delen de fettlösliga. Hur de skulle kunna försvinna av att man får lera i tarmen övergår mitt förstånd.
Hästar är för övrigt mycket mindre utsatta för den typen av ämnen eftersom de lever på gräs. Ju högre upp i näringskedjan man är ju högre halter uppvisar man.

Ingen aning.. Hen pekade lite at länden till och sa att "här ser det lite svullet ut, det kan vara njurarna.. eller sa kan det vara sadeln." Tror jag kan känna mig säker i mitt val att inte ge min häst lera nu.
 
Helst skulle man detoxa hästen minst en gang om aret, gärna mer . . . .Ett var nagon typ av lera man skulle tillsätta i fodret som skulle binda tungmetaller och transportera ut dem, men givetvis lämna kvar mineraler och andra näringsämnen som hästen behöver. Ett annat sätt var att fodra med örter, t ex tistel, brännässla och maskros.

Vad som är sant är att ämnen som kroppen inte behöver måste rensas ut från kroppen. Dessa ämnen kan vara droger eller andra kemiska substanser som potentiellt kan vara skadliga men också en rad andra ämnen såsom slaggprodukter o. dyl. som kroppen inte behöver.

Det pågår ständigt en “detoxifiering” i kroppen. Alla kemiska ämnen som inte är näringsämnen i form av mineraler, vitaminer, fettsyror, proteiner eller kolhydrater tas om hand av levern och njurarna och avlägsnas därefter ut ur kroppen. Hästen är otroligt effektiv på att “detoxifiera” sig själv. Det behövs sannerligen ingen årlig “detox”. Om hästen inte uppvisar några sjukdomssymptom så behövs ingen detox.

Det enda tillfället då en häst behöver detoxifieras är om den av någon anledning har blivit allvarligt förgiftad. Om din häst är “fullproppad med gifter” så kommer du att märka det! En “detoxifiering” är dock en mycket komplicerad process och är inte något som en hästägare ska försöka utföra själv.

Beträffande lera som påstås kunna “binda tungmetaller och transportera ut dem” så är det så att lera kan binda vissa toxiner i tarmen och därigenom hindra att de tas upp i kroppen. De kan däremot naturligtvis inte “dra ut” gifter som redan finns i kroppen. Dessutom kan leran naturligtvis inte heller avgöra vilka mineraler som är skadliga för kroppen. Leran kommer att binda även nyttiga mineraler.

Samma sak gäller för diverse örter som t.ex. maskros. Höga doser av rotextrakt av maskros har t.ex. visat sig kunna motverka förgiftningsskador på levern hos försöksdjur. Detta sker genom att vissa enzymer som kan omvandla kemiska ämnen till toxiner i tarmen blockeras. Det finns däremot inga som helst bevis för att rotextrakt av maskros skulle ha någon effekt på toxiner som redan finns i kroppen.

Mjölktistel kan möjligtvis vara ett undantag. Toxiner som utsöndras i gallan kan tas upp i kroppen igen. Mjölktistel verkar kunna hämma upptaget av dessa toxiner vilket betyder att den "naturliga detoxifiering” blir effektivare.
 
Då har nog mina hästar "detoxat" i flera år ;) Mina hästar älskar nässlor och då det finns en rejäl "rabatt" med nässlor i trädgården så torkar jag dom och ger under vintern, typ ett knippe i veckan. När jag flyttade hit fanns det gott om nässlor i hagen och vintertid grävde hästarna upp rötterna så nässlor verkar vara väldigt mumsigt :d
Bark och sly tycker de också är jättegott och det tar de för sig själva då det finns sly i hagen :)

Nässelpulver till människa finns de ju gott om på olika hälsobutiker med ett kilopris på ca 250:- :eek:
 
I Tyskland är det mycket vanligt med lite alternativa "djurvårdare", "sjukgymnaster" osv.
Det är mycket mer utbrett liksom. Man kan gå en kurs och så får man kalla sig typ "Heilpädadog" osv.
Jag har bott i Tyskland i ett par år, men just det där med att detoxa en häst hörde jag aldrig!:confused:
 
I Tyskland är det mycket vanligt med lite alternativa "djurvårdare", "sjukgymnaster" osv.
Det är mycket mer utbrett liksom. Man kan gå en kurs och så får man kalla sig typ "Heilpädadog" osv.
Jag har bott i Tyskland i ett par år, men just det där med att detoxa en häst hörde jag aldrig!:confused:

Ja, det stämmer. Bor ihop med en som är fysioterapeut och hen berättade att man faktiskt bara behöver skriva godkänt pa ett prov, sa far man kalla sig Heilpraktiker. :up: Kanske är just detox nagot nytt här ocksa..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp