Att få beviljat snitt...? (Långt)

StandByMe

Trådstartare
Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon blev gravid alltid hävdat att hon aldrig, aldrig, aldrig vill förlösa vaginalt.

Så när hon nu upptäckte att hon var gravid har hon såklart redan från början insisterat på att få ett beviljat snitt. Hon hävdar att hon inte är rädd, utan menar bara att hon inte vill. Förmodligen är det ju någon slags rädsla som ligger bakom det - men det är ingenting hon har erkänt eller så kanske hon inte riktigt själv vet varför.

Hon har i vilket fall som helst pratat om det tillsammans med sin barnmorska flera gånger under graviditetens gång. För cirka 1,5-2 månader sedan så sa barnmorskan att hon skulle få gå till en läkare för att diskutera eventuellt godkännande av snitt. Hennes barnmorska skrev till läkaren att det inte är någon idé att försöka "övertala" min vän eftersom hon verkligen har bestämt sig.

När min vän var hos läkaren (ca 1 månad sedan) så tyckte han inte att hon skulle få ett beviljat snitt utan närmare "utredning", så han ville skicka vidare henne till en aurorabarnmorska för att prata (?). Min vän blev frustrerad och kände att det var slöseri med tid, men tyckte ändå att det var OK för hon ville bara få det klart. Det dröjde dock länge innan premissen till aurorabarnmorskan kom - och när den kom insåg hon att tiden hon fått var daterad 3 dagar innan hennes BF. Hon har såklart ringt både läkaren och auroramottagningen men får som svar att det inte är någon brådska, att det är semestertider och att det är svårt att få tider just nu.

Men ska det verkligen gå till såhär? Jag tror knappast att lillen hon har i magen kommer vänta särskilt länge till då han redan i vecka 30 ville ut och min vän fick läggas in och äta medicin för att värkarbetet skulle avta. Funderar på om det kanske dessutom kan ha att göra med stressen kring detta snitt, hon går ju ständigt omkring och oroar sig och hon säger självt att hon har blivit riktigt stressad över det dom senaste veckorna. Jag försöker trycka på att hon måste få en tidigare tid hos aurorabarnmorskan - hon har ju försökt lite men det känns nästan som att hon har "gett upp". Ibland frågar hon lite löst om dom verkligen kan tvinga en till en vaginal förlossning, och vad som skulle hända om hon inte krystar när det väl är dags.. "Då kommer jag väl få ett snitt? Om jag säger att jag vägrar föda vaginalt? Eller kan dom tvinga mig? Tänk om jag eller lillen dör? Kan vi dö om jag inte krystar?"

Jag förstår att man vill utreda eventuell förlossningsrädsla men inte 3 dagar innan BF heller?! Då skulle man väl tagit tag i det och jobbat med det under hela graviditeten?

Mår så dåligt över vännen som är orolig. Hon tycker det känns som om alla kör över henne, och att de försöker dra ut på processen så länge som möjligt så förlossningen hinner komma igång innan hon får beviljat snitt. Börjar nästan tro det själv också. För inte ska det väl gå till såhär?
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Fast varför ska din vän få ett planerat snitt bara för att hon "inte vill" föda vaginalt som ju är mkt bättre både för mamman och barnet och dessutom slipper hon ett fult ärr för resten av livet? Snitt ska liksom vara en sista utväg för de som verkligen, verkligen behöver det, inte för folk som bara random inte känner för att föda naturligt. Blir lite less på den typen av inställning faktiskt.

Och sen; lycka till med att försöka låta bli att krysta - det går INTE. Kroppen gör det helt själv av egen maskin och man kan inte göra något för att förhindra det.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Tror det skall föreligga ganska specialla skäl innan man får det beviljat, dvs inte bara för att man "inte vill".

Rent krasst kan de tvinga henne att föda vaginalt, och när förlossningen väl börjat kan man inte själv stoppa den så att säga.

Däremot verkar det ju inte så schysst att få tid till Aurora BM 3 dagar innan BF
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Jag vet inte om det är olika regler i olika landsting men i mitt så är det ett giltigt skäl att vara rädd som gör att man får beviljat snitt. Däremot tycker jag att din vän borde ha fått hjälp tidigt i grav för att bearbeta sin rädsla eller ovilja och då kanske hon ändrat sig. I själva sakfrågan har jag egentligen ingen åsikt mer än att dessa snitt som ökat dramatiskt i antal kostar ju en hel del för landstingen och då måste ju annat bortprioriteras. Om det är värt det eller inte är jag inte rätt person att bedöma.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Nej, självklart ska hon inte få snitt bara för att hon inte "känner" för att föda vaginalt. Men som sagt tror jag att det ligger något under ytan som hon inte riktigt vill erkänna, eftersom jag märker vilken panik hon får av tanken att behöva föda vaginalt. Hon ringde mig med gråten i halsen efter läkarbesöket men jag märker så väl att hon inget vill säga - hon är så stolt på något vis.

Egentligen är jag inte upprörd huruvida hon får snitt eller inte, utan jag är bara ledsen över att det inte togs upp mycket tidigare så hon kanske haft en chans att bearbeta det som ligger och gnager. Varför ska man ens dra in aurorabarnmorskan 3 dagar innan BF? Till vilken nytta? Varför säger inte läkaren nej direkt så hon har tid att förbereda sig mentalt istället för att allt ska vara ovisst fram till eventuell vaginal förlossning där hon kanske istället drabbas av panik och får ett bestående trauma? Varför tog inte barnmorska nr 1 tag i saken tidigare? Om någon bestämt hävdar "Nej, jag vill inte föda vaginalt" (trots att man vet att det är mer riskfyllt med ett snitt o.s.v) så borde det väl ändå utredas eftersom det är troligt att det ligger rädsla bakom. Varför vill folk annars välja bort vaginal förlossning? Men visst, det ligger väl till stor del hos min vän som vägrat "erkänna" att hon är rädd men jag tycker ändå det hela har blivit så dumt. Kanske är det jag som är lite hönsig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Däremot tycker jag att din vän borde ha fått hjälp tidigt i grav för att bearbeta sin rädsla eller ovilja och då kanske hon ändrat sig.

Ja, det är väl främst det jag också känner. Rädsla eller ovilja är väl struntsamma, hyser man starkt "agg" mot att föda vaginalt är det väl något man borde försöka bearbeta, om inte annat för att underlätta förlossningen och minska risken för att det ska bli en väldigt obehaglig upplevelse för både mamman och pappan...
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Om någon bestämt hävdar "Nej, jag vill inte föda vaginalt" (trots att man vet att det är mer riskfyllt med ett snitt o.s.v) så borde det väl ändå utredas eftersom det är troligt att det ligger rädsla bakom. Varför vill folk annars välja bort vaginal förlossning? Men visst, det ligger väl till stor del hos min vän som vägrat "erkänna" att hon är rädd

Ja det kan man fråga sig. Jag tror tyvärr att det beror på okunskap i många fall. Och fåfänga i andra fall.

För övrigt så tycker jag denna tråd blir en väldig kontrast till Lillekatts tråd om hur hon upplever att MVC lägger sig i för mycket och hon försöker vara tydlig med hur hon vill ha det. I detta fall som du tar upp så anser du att MVC borde göra mycket mer fast personen i fråga inte alls verkar tycka det behövs.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Ja det kan man fråga sig. Jag tror tyvärr att det beror på okunskap i många fall. Och fåfänga i andra fall.

För övrigt så tycker jag denna tråd blir en väldig kontrast till Lillekatts tråd om hur hon upplever att MVC lägger sig i för mycket och hon försöker vara tydlig med hur hon vill ha det. I detta fall som du tar upp så anser du att MVC borde göra mycket mer fast personen i fråga inte alls verkar tycka det behövs.

Lillekatt här :)

Helt OT slog mig samma tanke när jag läste tråden.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Nej, självklart ska hon inte få snitt bara för att hon inte "känner" för att föda vaginalt. Men som sagt tror jag att det ligger något under ytan som hon inte riktigt vill erkänna, eftersom jag märker vilken panik hon får av tanken att behöva föda vaginalt. Hon ringde mig med gråten i halsen efter läkarbesöket men jag märker så väl att hon inget vill säga - hon är så stolt på något vis.

Varför tog inte barnmorska nr 1 tag i saken tidigare? Om någon bestämt hävdar "Nej, jag vill inte föda vaginalt" (trots att man vet att det är mer riskfyllt med ett snitt o.s.v) så borde det väl ändå utredas eftersom det är troligt att det ligger rädsla bakom. Varför vill folk annars välja bort vaginal förlossning? Men visst, det ligger väl till stor del hos min vän som vägrat "erkänna" att hon är rädd men jag tycker ändå det hela har blivit så dumt. Kanske är det jag som är lite hönsig :)

Jag är inte förvånad alls, hur ska vårdpersonalen kunna hjälpa din vän när hon inte vill berätta vad det handlar om utan envist hävdar att "hon inte vill"..? Vill hon bli tagen på allvar måste hon öppna sig och börja prata om vad det egentligen handlar om.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Alltså, vilken kvinna VILL trycka ut en 3½kgs klump genom ett knappnålsstort hål? (Okey jag längtade andra gravidteten men absolut inte första...)

Varför vill hon inte? Om det inte finns någon rädsla.

Tror hon att hon ska bli slapp och kissa på sig resten av livet? Så beror det till stor del på att bäckenmusklerna tänjs ut under hela graviditeten och kroppen förbereder sig, vidgar sig, för ett barn ska komma ut vaginalt, även om det sen blir ett snitt.


Och stå emot värkarna, och framför allt krystvärkarna. Ja hon kan väl försöka arbeta emot sin kropp men det kommer bara göra illa henne. Det är bara att flåsa med och hänga på kroppen. För när förlossningen drar igång har man INGENTING att säga till om.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Jag förstår inte heller hur man kan anse sig bli påtvingad att föda vaginalt. Som om det vore en rättighet att slippa.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

kl

Jag förstår att de inte beviljar kejsarsnitt "bara sådär", det är trots allt en ganska stor operation där de skär upp 8 lager som sedan ska läka.

Jag fick ett akut kejsarsnitt, pga för varje sammandragning gick barnets hjärtverksamhet ned och sedan segade sig upp igen och större delen av fostervattnet hade gått 2 dgr innan (fastän läkaren som undersökte mig då påstod att jag hade kissat på mig).

Har man en vanlig förlossning så har man ont först och barnet efteråt, vid kejsarsnitt får man barnet först och j*igt ont efteråt. Jag fick gå dubbelvikt med en kudde tryckt mot magen och en person på var sida som stöttade.
Efter kejsarsnittet är man handikappad och kan inte ens lyfta upp barnet, man behöver hjälp med allt!

Hade jag kunnat välja hade jag alla gånger valt en vanlig förlossning med bedövning :)
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

*kl*

OM det nu finns kvinnor som verkligen bara "inte vill" föda vaginalt så tänker jag att det "bästa" de kan göra för att få sitt snitt måste ju vara att påstå sig vara rädda. Att bara som i TS exempel säga "jag är inte rädd, men jag vill bara inte" är ju faktiskt ganska osmart (ursäkta, TS).

Jag tror som du; TS; att det egentligen ligger något annat bakom, någon slags rädsla som din vän kanske inte ens vill/kan erkänna för sig själv. Vilket jag tror gäller många som säger sig "inte vilja". Men; det förvånar mig att hon inte själv insett att om hon verkligen verkligen vill slippa vaginalt så vore det smartare att i så fall låtsas vara rädd. :crazy:
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Fast utan att läsa in mer än vad TS skriver så får jag hålla med Björk här.

Allmänt:

Jag tycker att det är dåligt att hon inte fått tid hos aurora tidigare för att prata om saken. Jag vet personligen ( utan att lägga värdering i TS fall ) hur illa det känns när man inte känner att läkare lyssnar när man är gravid och tiden tickar :/
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Det jag har funderat på ibland är hur så många förstagångsföderskor kan ha förlossningsrädsla när dom inte har en aning om hur det är att föda barn:confused:
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Det jag har funderat på ibland är hur så många förstagångsföderskor kan ha förlossningsrädsla när dom inte har en aning om hur det är att föda barn:confused:

Hur många är många?

Det är väl just den rädsla för det okända som hos vissa är väldigt stark. Man vet inte vad som väntar, vilken smärta som kommer, man känner sig utelämnad och sårbar ?
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Det jag har funderat på ibland är hur så många förstagångsföderskor kan ha förlossningsrädsla när dom inte har en aning om hur det är att föda barn:confused:

Inte så konstigt, man hör fler skräckhistorier än historier om lyckade förlossningar. Titta bara i den här och No1 snitt-tråd, så fort ämnet kommer på tal så vill "alla" berätta om sina skräckupplevelser på BB.
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Jag blir lite lessen när jag läser sånt här. Sjukvården har en snålt tilltagen budget, ska då pengarna gå till kejsarsnitt för att mammor inte VILL föda vaginalt?
Vad ska då sjukvården spara in på?
Benbrott kan läka själv?
Cancervård?
Kanske ska vi ta pengarna från förtidigt födda barn?

Suck
*Jenny *
 
Sv: Att få beviljat snitt...? (Långt)

Ja eller varför inte alla rökare som tillfogar sin egen kropp sådan pass skada att man behöver dyr behandling sedan? Eller alla som håller på med extremsporter osv ... ( obs min ironi, självklart skall ingen behöva stå utan läkarvård ).

Jag blir ledsen att det finns så dålig förståelse för kvinnor idag. Det lilla som TS skriver tycker jag visar på att mamman hade behövt aurorahjälp långt tidigare än tre dagar innan BF!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 978
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp