Att flytta till helt nytt stall - hagkonstillation....?

Tillis

Trådstartare
Jag och min häst har fått förmånen att få stallplats i ett helt nybyggt stall :d.
Vi är ett gäng på 8 hästar som kommer att flytta in – troligtvis samma dag. Det kommer alltså att bli helt nytt, både vad det gäller hagar och stall, och hästarna känner inte varandra (mer än ett par stycken som kommer från samma stall och gått i samma hage). Förmodligen kommer den första tiden därmed också bli ganska rörig... :crazy:

Det vi nu håller på att fundera över, är hur man skall dela upp hagarna – alltså vilka hästar som bör gå ihop för att det ska fungera så bra som möjligt.
Allt blir ju helt nytt för alla hästarna, och ingen av dem är ju trygg på platsen eller klar över sin plats i flocken.
Tanken är att det skall bli två hagar med fyra hästar i varje (pga hagarnas storlek).
Som det är nu, så har vi fyra ston och fyra valacker. Men vi har också fyra stora hästar och fyra ponnyer (blandade kön).

Tanken var från början att vi skulle dela upp dem efter kön, men sedan kommer ju problemet med lunchfoder i hagarna. De stora hästarna kräver mer än ponnyerna (hårddraget), och då blir det ju fel om man blandar ponnyer och stora. Samtidigt vill man ju att det ska bli så lugnt som möjligt i hagarna – därav tanken på valacker för sig och ston för sig.
I gruppen finns det också ett par hästar som är väldigt ranglåga – bl.a. ett sto och en valack (båda stora hästar), och även ett par som är naturligt höga i rang.

Kom med erfarenheter och funderingar! Hur hade ni gjort?
En valack med tre ston – eller tvärtom – är det som gjort för bråk/oroligheter?

Shoot!
 
Sto och valackhage. Om du sätter in en valack till 3 ston måste du ju sätta in ett sto till 3 valacker? Låter inte så bra.

Antagligen är hästarna över ponnisarna i rang och då får de mindre mat pga det.

Oftast är det ju inga större mängder man fodrar med ute så det kan man rätta till med fodringarna inne.
 
Jag skulle nog ha delat efter kön. Det där med lunchhöet löser man ju med att ge de stora hästarna mera hö när de står inne istället.

Så är det hos oss, och det funkar jättebra. Visst, de stora hästarna kanske äter fortare än de små, men det kan ju finnas stora hästar som äter mindre/långsammare också...

Så är det i Pinkys hage. Lägger man två högar med 2 kg i varje, så kanske den andra hästen äter 1 kg, sen tröttnar hon . Matvraket Pinky får alltså i sig 3 kg till lunch... :smirk:

Så för att veta att hästarna äter som det var tänkt och uppdelat så måste man nog antingen ge dem varsin hage, eller binda upp dem till lunch.
 
Hmm, ja det det där med 1+3 är nog inte någon strålande lösning precis... :o
Det jag däremot är lite rädd för är att om man släpper valackerna för sig - i nuläget en ranglåg stor häst med 3 ponnyer - är att de små bara ska ha typ max 1 kg till lunchhö, när min stora behöver helst 2-3. Då blir det ju lite kris... (Min är mycket matkrävande och dessutom benägen till katarr så han behöver mycket stråfoder).
Risken finns också att vi tvingas fodra en del av frukosthöet ute, och då fördubblas problemet med att tre hästar ska ha lite mat och en massor...

Kan iofs göra som nu, att min häst får fri tillgång på hö under natten, så han ändå har kvar på morgonen och därmed inte är så jättehungrig när det väl är frukostdags... Sen då ett par kg ute (förhoppningsvis) och ytterligare 1-2 på lunchen... *funderar*
 
Mitt sto trivs helt klart med andra valacker. Hon har flera gånger varit ensam brud bland en massa grabbar och det har fungerat super! Har inte upplevt att pojkarna bråkat om henne heller faktiskt.
Stod ett tag i ett stall som fanatiskt följde Uppdelningen av ston/valacker. Det gillade INTE min häst...
Jag är för att mixa och tycker att ni ska försöka dela på dem så att det fungerar rent praktiskt med mat och så.
 
Jag har valt att ha mina 8 i samma hage oavsett storlek och kön. De små får mindre till kvällen och i stället mer till frukost o lunch. De stora är i högre rang men de små äter fortare så de äter nog lika mycket i slutändan. Ofta så ser man dem äta 2 o 2 vid varje hög. Varför dela hagen i 2??? storleksmässigt så blir ytan per häst inte mindre för att ni har 2 hagar med 4 i eller 1 hage med 8 i.
 
Vi delar inte hagen i två. Det är helt enkelt två hagar som inte går att sätta ihop eftersom det går en väg mellan.

Tanken var från början att vi skulle ha alla hästar ihop, men då hagarna är för små för det, får vi försöka komma på en så bra lösning som möjligt utifrån de förutsättningar vi har.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp