Att föda barn som ryttare

maria_b

Trådstartare
Diskuterade med en vän om det överlag är lättare eller jobbigare att föda barn när man är ridtjej. Vet att jag läst om det här tidigare men hittar inte var. Har för mig att det har något med bäckenet att göra?

Så är det en fördel eller nackdel att vara ryttare när man ska föda? Motivera!:idea:

Maria
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Det jag har hört är att musklerna man har som ryttare kan försvåra en förlossning. Men det kan lika gärna vara en skröna. Jag kan däremot tänka mig att om det ligger någon sanning i det så gäller det ryttare som verkligen rider och tränar enormt mycket.

Däremot tror jag att ryttare kan ha en liten fördel i och med att de är vana att röra på sig, och har rätt förutsättningar för att klara en graviditet i och med att kroppen är stark :laugh:
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Av de förlossningsberättelser jag läst här på buke så borde vi tagit död på myten om svåra förlossningar som ryttare!
 
Sv: Att föda barn som ryttare

När jag födde mitt första barn red jag grymt mycket, vi snackar många timmar om dagen långt in i graviditeten och i slutet åtminstone en eller två hästar om dagen. Förlossningen var "plättlätt" och jag inbillar mig att det kan ha haft att göra med att man som ryttare inte bara har starka muskler utan även ganska bra kontroll över dem så att man kan använda dem på rätt sätt. Som bonus var jag helt återhämtad på ett par timmar och i full ridkondis efter två veckor.

När jag fick barn nu för fem månader sedan så var jag inte alls i lika god form, bara hobbyridning hela graviditeten och även om förlossningen i sig gick på ett killevipp så har det tagit låååång tid att återhämta mig och jag tycker fortfarande att jag är väldigt instabil i bäckenet.

Så jag tror att det är en skröna att man får svårare förlossningar. Kanske har den kommit till för att avskräcka oss envisa hästtjejer från att rida under graviditeten........
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Jag har också hört att det ska vara svårarare för ryttare att föda barn, väldigt många informerade mig om det när jag var gravid med första barnet. Men de e inget jag tror på utan de är nog bara en skröna.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Man har ju alltid hört att det ska vara svårare att föda om man är ryttare.
Själv är jag en av dem som slår hål på den myten.

2 förlossningar, 9½ resp. 3 timmar långa. 3 stygn första förlossningen, inga andra.
Minimala blödningar (2 resp. 3 dl) och uppe på hästryggen 9 resp. 7 dagar efter förlossningen. (Då många fortfarande inte ens klivit upp ur sängen!)
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Jag har hört att om man inte gör knipövningar som ryttare händer något med livmodern, vilket försvårar förlossning.. osäker om det är sant.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Jag tror inte det är åt varken ena eller andra hållet. Tror att man har mer genetiska förutsättningar som bestämmer hur förlossningen går. Däremot är hästtjejer ganska smärttåliga och vana vid hårda tag och kroppskontroll, kanske? Så därför kanske vi inte upplever förlossningen som lika hemsk som 'otränade' tjejer? Efter några broddtramp är inte värkarna lika onda, liksom :D
Min förlossning gick ju FORT, även om den kanske inte var 'lätt'. Men jag hade iofs inte kunnat rida sen vecka 10 pga foglossningar :(
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Jag tror egentligen inte det spelar någon roll för förlossningen om man är ryttare eller inte. Jag red länge in i graviditeten, normal ridning 5 dagar/vecka t.o.m. grav.vecka 34 ungefär, och hade en "lätt" förlossning. Enligt barnmorskorna var den "lätt" för att jag har ett brett och rymligt bäcken, vilket ju inte har något med ridning eller annan träning att göra, utan snarare beror på lämpliga gener!

Däremot tror jag att det är bra att hålla igång med något under graviditeten, både för att må så bra som möjligt när man är gravid och för att återhämta sig någorlunda snabbt efteråt. Och där inbillar jag mig att både min ridning och mina dagliga, långa hundpromenader åtminstone delvis låg bakom en "lätt" graviditet och ett väldigt snabbt återhämtande efteråt.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Jag tror inte det är åt varken ena eller andra hållet. Tror att man har mer genetiska förutsättningar som bestämmer hur förlossningen går. Däremot är hästtjejer ganska smärttåliga och vana vid hårda tag och kroppskontroll, kanske? Så därför kanske vi inte upplever förlossningen som lika hemsk som 'otränade' tjejer? Efter några broddtramp är inte värkarna lika onda, liksom :D
Min förlossning gick ju FORT, även om den kanske inte var 'lätt'. Men jag hade iofs inte kunnat rida sen vecka 10 pga foglossningar :(


Det om smärttåligheten tror jag absolut kan stämma.
Första förlossningen upplevde jag inte som såå smärtsam, andra däremot gjorde vanvettigt ont, men jag fixade bägge med bara lustgasen och kunde trots smärtan fokusera bra och slappna av bara nån hjälpte till och coachade. Det tror jag beror mycket på att man normalt lever med 500-kgs pain in the ass och everywhere else varje dag! :cool:
 
Sv: Att föda barn som ryttare

kl

När jag fick min dotter så hade jag en superlätt förlossning.
Klockan 6 på morgonen var jag öppen 2 cm och 11.27 var hon ute. Jag fick bara sy två små stygn och var uppe på benen snabbt efteråt.

BM sa att jag nog kunde tacka mina ryttarmuskler för att det gick så lätt. Hon sa att jag hade en enorm kontroll över min kropp och mina muskler och anledningen att jag inte gick sönder så mycket var att jag själv kontrollerade själva utdrivningsskedet så bra.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Framfall menar du?

Knipövningar måste man göra hur som helst under och efter en graviditet, vikten av livmodern, barn, fostervatten, moderkaka osv ligger hela tiden och tänjer på musklerna i bäckenet.

Snarare att ryttare har det enklare med knipövningar eftersom de tränar alla muskler i kroppen under ridning och lättare kan hitta sina knipmuskler.


Jag red sista gången 11 dagar före förlossningen, eller åkte magen slog i framvalvet :D men var mkt begränsad pga foglossningar, hade gärna ridit mer.

Vattnet gick kl 05:05
kl 06:00 börja jag få värkar
kl 07:15 var vi inne på sjukhuset
kl 07:30 kom barnmorskan
kl 07:35 fick vi byta rum, för jag var öppen 8 cm och tyckte de börja trycka på i värkarna.
07:40 fick jag lustgas och krystvärkar
08:04 var Rasmus född

Jag sprack ingenting, blödde 200 ml, kände mig pigg och fräsch efteråt och fick åka hem på en gång så fort barnläkaren kollat igenom Rasmus.

Red igen efter 4 veckor, inga problem, jag hade kunna ridit dagen efter förlossningen om jag velat de, men hade helt andra saker för mig :D
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Skulle också vilja rida under min graviditet men har fått så ont i fogarna så det funkar inte. Kan inte ens hålla igång som jag skulle vilja då jag får så ont.

Är avis på er som verkar ha haft problemfria graviditeter.
Har fått hitta en tjej som rider mina hästar.

Är i v. 27 bara, så den bästa rid-årstiden kan jag inte rida, typiskt....
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Vet precis hur det känns :( Hade sjuk foglossning, gick på kryckor i 6 månader :mad: Nu är min bebis 2,5 vecka, och efter 6 veckorskollen ska jag upp och rida igen är planen! Om jag kommer ihåg hur man GÖR :o
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Stackare! :cry:

Så illa är det inte med mig (ännu). Har haft känningar sedan månad fyra så jag har lugnat ner mig och undviker bla att gå för mycket (tex kan inte gå upp till ridhuset som ligger 700 m bort, för då gör det väldigt ont efteråt). Får ta bilen för att kolla när hon rider mina hästar. Så jag är min egna hästskötare, mockar och plockar.

Hur känns dina fogar nu då, efter att den lill* är ute? Kanske lite tidigt att veta eller?
 
Sv: Att föda barn som ryttare

kidnappar lite av ditt inlägg å tar mig friheten att svara.

Jag vart sjukskriven på halvtid för fogarna i v.12. Sluta jobba i v.26, trappa ner på ridningen kring v.20 men blev aldrig så dålig att jag behövde gå på kryckor.

Ca 2½ månad efter förlossningen så blev det 1000 ggr värre :( Nu är Rasmus 6 månader och nu har fogarna lugnat ner sig så det gör lika ont som det gjorde när det gjorde som mest ont när jag var gravid :(
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Nejmen urk!!!!:crazy:

Det är inte sådant jag vill höra, jag vill höra "jo men det försvann en vecka efter förlossningen och jag har inga känningar längre och rider och håller igång som vanligt!" :laugh:

Jo, jag har hört att det kan göra fruktansvärt ont när bäckenet ska stabilisera sig igen efter förlossningen. Urk, man känner sig helt hopplös när man inte är sig själv. Inte alls kul.

Som jag nämnde tidigare så är jag inte så illa där an, jag jobbar fortfarande och kommer säkert att klara det ända fram till en månad innan det är dax då jag sitter framför datorn hela dagarna. Och jag har saktat ner hemma pga att jag hört att det kan bli värre om man pressar sig. Sambon bär allt som är tyngre, vattnar hästar och tar in dom när dom är som busigast. Så jag strosar mest omkring som en haltande drottning på gården.

Hoppas du blir helt ok snart.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Det där med att ryttare har svårare att föda barn tror jag inte en sekund på.
Det är högst individuellt.
Man säger att ryttarna får för mkt muskler i ett visst område så det ska hindra barnet men man kan ju snarare tycka att muskler är bra i ett sånt här sammanhang, inte belgian blue liknande dock kanske;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 379
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 651
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 473
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp