Att föda barn som ryttare

Sv: Att föda barn som ryttare

Jag blev bättre omedelbart efter förlossningen - alltså, jag kunde GÅ och ligga och det gjorde inte alls så ont. Och det känns bra nu, jag kan ju sova och allt (när man inte ammar då :D ) Men min bebis är ju bara 3 veckor imorgon, så det KAN ju fortfarande slå till ... ska vara ultraförsiktig, men ridning är INTE bra för mina fogar :( Gungande bäcken är ju inte det som direkt gör att det läker fortare ... jag tänkte som sagt testa efter min koll ( då 6-8 veckor efter förlossningen) men jag är beredd att vänta längre om det gör ont fortfarande då. Jag vill INTE sabba fogarna för all framtid för några veckors extra ridning. Tålamod ! :)
På plussidan mådde jag inte illa och fick inga bristningar :) Plus att jag fick världens sötaste bebis, såklart. Men att vara gravid tyckte jag inte var så kul faktiskt :(
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Ingen aning hur det där är men
jag har ju ridit i många år och hade en jättelätt och snabb förlossning.
Var på benen snabbt efteråt och nu har jag återhämtat mig helt.
Tycker jag själv alla fall men antar att man känner det själv.
Sonen blir 3 v i morogn och jag är precis som vanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att föda barn som ryttare

KL

Jag svarar här, fast jag inte fött barn.

Men för en tid sedan jobbade jag ngra skift ihop med en äldre kvinna, som har varit barnmorska i en herrans massa år. Jag kommer inte exakt ihåg vad hon kallade alla muskler, men iaf. Så som hon hade upplevt det, så hade inte ryttarinnor svårare förlossningar. De var som de flesta andra, och många hade lättare förlossningar. Hon sa att ryttare verkade ha en otrolig kontroll över "de nedre regionerna", lr hur jag ska förklara det. Hon tyckte det verkade som att ridning var en kanon bra sak att göra, för man hade god nytta av de muskler man får vid ridning.
Bäckenbottenmuskeln (heter den så?) blir ju stark vid ridning, så egentligen tyckte hon det skulle kunna vara svårare för ryttarinnor att föda, då en stark muskel inte "ger med sig så lätt".
Men efter hon sagt det, så berättade hon också att hon upplevde att när hon förklarade, och sa till att "nu krystar du", så var det många ryttarinnor som verkade förstå exakt på pricken hur och när, speciellt för förtsföderskor då, som aldrig gjort detta innan.
Otrolig kroppskontroll, tror jag hon sa.
Jag har som sagt inga barn, så jag har ingen aning om hur det känns att föda, men jag kan tänka mej att man känner när det är riktiga krystvärkar som kommer, men ni kanske förstår hur jag (hon berättade) menar iaf.
Men hon sa också att hon visste inte alls hur det låg till, hade aldrig hört ngn "forskning" kring detta, men det jag skrev, var som hon hade upplevt det, och hon hade förlöst många ryttarinnor.

Som sagt, detta var som hon berättade om sina erfarenheter, jag själv har ingen aning om hur det ligger till.

Ja just det jag. Anledningen till att jag frågade henne detta, det var ju så klart för att jag hört hela livet, att det ska vara svårare att föda som ryttarinna.
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Kroppskontrollen kan jag hålla med om, fick mycker beröm för den under min förlossning och BM behövde bara sitta med och övervaka, de hade en perfekt start på måndagmorgonen :)
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Ingen aning hur det där är men
jag har ju ridit i många år och hade en jättelätt och snabb förlossning.
Var på benen snabbt efteråt och nu har jag återhämtat mig helt.
Tycker jag själv alla fall men antar att man känner det själv.
Sonen blir 3 v i morogn och jag är precis som vanligt.

Vi fick bebis samma dag alltså !! Bara så du vet :D
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Ojoj, här hade det ramlat in många svar;) Det verkar mest som att det är myter runt ryttarinnors förlossningar då, och det är ju skönt att höra!! Ska meddela tjejen som frågade mig, sen är även jag glad för svaret då jag blir skraj bara av tanken på att föda, men det lär nog ta ett flertal år innan det är aktuellt:laugh:
 
Sv: Att föda barn som ryttare

Enligt gammalt ska ryttare ha extra svårt.
Enligt andra ska de som tränar något, rider osv ha lätt för att föda för man har stärkt musklerna.
Jag tror att det är nog oerhört indviduellt. Tror att en hel del ligger även genetiskt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 659
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 473
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp