Att förvara sadlar i ej uppvärmt utrymme

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kirabell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 517
K

Kirabell

Jag har själv tidigare bara haft sadlar i uppvärmd sadelkammare. Hur fungerar det att ha dem i ej uppvärd sadelkammare? Jag har sätt skräckexempel på sadlar som börjat mögla. Om de putsas varje vecka och har sadelöverdrag i fleece på när de ej används, hur borde det fungera?

Sv: Att förvara sadlar i ej uppvärmt utrymme

Jag har själv tidigare bara haft sadlar i uppvärmd sadelkammare. Hur fungerar det att ha dem i ej uppvärd sadelkammare? Jag har sätt skräckexempel på sadlar som börjat mögla. Om de putsas varje vecka och har sadelöverdrag i fleece på när de ej används, hur borde det fungera?

En tanke, ett förslag. Tillverka en liten minikammare, kanske vinterbona en garderob. Sätt in ett element som är till för att hålla nollan. (de heter ngt speciellt, men det är stillastående just nu) Och förvara lädret där, sadlar, träns, m.m.

Jag hade en ouppvärmd sadelkammare förut. Fungerade så länge det inte blev fuktigt.

vi har våra grejor i en icke uppvärmd sadelkammare och det funkar super. vi har tränsen i träns påsar och sadlarna med överdrag då funkar det super.

under 15 års tid hade jag en ouppvärmd sadelkammare och märkte aldrig av att lädret påverkades av det, dock hade vi en bra luftavfuktare.

Luftavfuktare is the shit! Just nu har vi bara ett elelement som används när det är kallt eller en liten skitfläkt när det är fuktigt. Men luftavfuktare är verkligen bra!

Det gör inget om sadelkammaren inte är uppvärmd, läder vill ha jämn, sval temeperatur - tror 5-10 grader räcker! Du måste dock se upp så det inte blir minusgrader, sätt då in en frostvakt (elapparat). Sedan är det avgörande om du lyckas hålla fukten borta - ingen fukt, inget mögel. Om sadelkammaren får viss värme från omgivningen så du inte behöver en frostvakt, så köp en fuktslukare (plasthink med något blått inuti) och sätt in i sadelkammaren. Glöm bara inte att kolla innehållet och byta när det omvandlats till vatten.

Var kan jag hitta en "fuktslukare" och vad kan en sådan kosta?

De heter "Torrbollen" och kostar kanske 60 kr och sen köper man små refillpåsar och häller i. Joxet i påsen suger åt sig vattnet och försvinner. Häll av vattnet och fyll på med ny refill.
Finns där du köper ex husvagnsprylar, välsorterade stormarknader, Gekås mfl.

Det är inte sadeln som möglar utan tvålen/balsamet det är smörjt med.

Jag har mina sadlar ouppvärmt och det funkar fint. Har sadelöverdrag i fleece.
Har även 4 sadlar i ett förråd med glesa plankor och inget har hnt med dom heller.

De heter "Torrbollen" och kostar kanske 60 kr och sen köper man små refillpåsar och häller i. Joxet i påsen suger åt sig vattnet och försvinner. Häll av vattnet och fyll på med ny refill.
Finns där du köper ex husvagnsprylar, välsorterade stormarknader, Gekås mfl.
Okej, tack. :) Jag ska kolla upp det, det kan va bra och ha i föråd och lite över allt antar jag.

Jag har under den tiden som jag har haft egen häst vilket är 9 år nu, haft mina sadlar i ett ouppvärmt rum i stallet. Dock är det bra isolerat med lite luftfickor. Det har fungerat ypperligt under den här tiden.
Iaf så länge man inte hänger in blöta täcken, det fungerar inte. Så dem hänger jag in i ett annat rum som pappa har lite värme på när det blir för kallt.
Jag har 1 st luftfuktare som jag köpt på Clas Ohlsson, och jag gör av med ungefär 2 refiller/år. Sedan har jag även köpt "påsar" fr Hööks, men någon form utavluftfuktare... Och dem torkar jag minst 1 gång/halvåret.

I sommar ska jag bygga nytt stall i pappas ladugård. Där blir det också ett ouppvärmt rum som sadelkammare, men då tänker jag sätta in en frostvakt som ska gå på om det blir för kallt därinne. Och så funderar jag på om man ev ska köpa sig någon bättre luftavfuktare.

Jag har ouppvärmd sadelkammare, bor extremt när havet och har väldigt fuktig luft samt hänger in blöta täcken i sadelkammaren. Och jag har aldrig haft några som helst problem med mögel! Ändå använder jag varken luftavfuktare eller något annat hjälpmedel.

Om något hänger helt oanvänt under ett par månader så kan det bli angripet, men jag har aldrig någonsin haft problem med de produkter jag använder dagligen. Så jag tror inte att du behöver vara så orolig.

Okej, jag har förstått att det nog skulle fungera bra ouppvärmt. Vi valde att när allt kom omkring bygga en större uppvärmd sadelkammare så vi får plats med alla sadlar där. Tack för svaren :)

Det är inte sadeln som möglar utan tvålen/balsamet det är smörjt med.

mjo själva lädret kan också bli angripet av möglet..har reparerat en sadel där ena kanten på kåpan i stort sett behövde skäras bort..denna hade dock legat länge i fukt.

på "mitt" stall har vi också ouppvärmd sadelkammare, funkar väldigt bra hittills (den är rätt ny..) ;) vi har ett element som vi slår på när vi ska fika elr så men annars är det ingen uppvärmning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka