Att gå in/rida in ett par nya stövlar...

Araminta

Trådstartare
ja så sitter man här med sitt livs första par ordentliga ridstövlar :love: Sketafina men skavsåren kommer bli enorma har jag en känsla av :eek:

Hur gör ni med ett par nya stövlar? Bite ni ihop och rider med dem direkt eller finns det någon mildare väg att gå?

Sv: Att gå in/rida in ett par nya stövlar...

det är bara att bita ihop!
jag minns att jag var ute och cyklade med mina!:idea:
annars gå med dom så mycket som möjligt.

:rofl:Det finns knappast något "värre" än ett par helt nya ridstövlar! Det bästa du kan göra ät att gå med dom ett tag så att dom formar sig lite på förhand innan du börjar rida med dom. Den första tiden är ett "provningens tid" - men ha lite tålamod! Efter ett litet tag blir stövlarna helt underbara :bump:

ja så sitter man här med sitt livs första par ordentliga ridstövlar :love: Sketafina men skavsåren kommer bli enorma har jag en känsla av :eek:

Hur gör ni med ett par nya stövlar? Bite ni ihop och rider med dem direkt eller finns det någon mildare väg att gå?

Jag gick runt med stövlarna här hemma först :D Passade på att gå in dom när jag städade osv. Sen tog jag korta ridturer med dom (fick sår på fötterna av dom, så längre ridturer gick verkligen inte) och nu kan jag rida lite mer normalt,men har inte riktigt vant mig än. Men det kan bara bli bättre ;)

jag har hört att man ska ha blöta strumpor på sig, så vidgar/formar sig lädret efter dina fötter.

man köper kalvskinnsstövlar som är mjuka som smör redan när man tar dom ur asken! :idea:

jag har ett par nya cavallo och det har inte vart nåt som helst problem att rida in dem.. kilklack kan man ju ha om de är höga!

Har precis börjat få mina nya, chokladbruna stövlar lite medgörliga.

Jag har lagt kilsula under hälen (de är så höga att de annars petar på knäskålen när jag går) och har nu efter 5-6 ridturer fått dem att sätta sig lite i alla fall. Foten är skön, avtagandet olidligt :D

Jag lästade ut mina en smula (bara höger stövel) för att inte behöva stå i 20 minuter med att försöka få av dem...

Jag sätter på compeed-plåster i knäväck, på fotknölar och vid anklarna i förebyggande syfte. Sen sätter jag ett tjockt lager av plåster (på rulle) ovanpå som skydd. För har det väl gått hål så tar det evigheter att få det att läka om man måste fortsätta ha samma stövel på sig. Och skavsår blir det nästan alltid oavsett hur försiktig man är med invänjning så för min egen del är det ingen idé att chansa.

Och stövlar ska vara hårda! Ger ju precis den stadgan man vill ha! Jag har också andra mjuka stövlar men det är inte lika bra.

jag tycker tvärtom. en stövel i mjukt läder som verkligen följer benet hela vägen ger mkt bättre stöd än såna som bara är stenhårda i skaften och inte följer benet på samma sätt (för det kan dom inte göra om dom är hårda). jag har haft båda och jag kommer aldrig köpa cavallo o.d. igen.... :crazy:

Håller med... Mjukt läder ska det vara! Tyvärr har inte jag råd med mjuka kalvskinnsstövlar med 5000 :p
Så jag nöjer mig med MH... Betydligt skönare än Cavallo, Königs och Petrie :crazy: Och en bråkdel av priset...

nej man vill ju inte ha stuprör runt benen! Sladdra ska de ju inte öra men forma sig runnt benen. Fattar inte hur man kan köpa sig skavsår, låter som idioti i min öron.

Håller med att se ska vara lite hårdare så man får bättre stöd. Plus att de är så snygga!

Jag anställde min lilla kusin att rida in mina ridtövlar. Hon gick med dem en hel helg och red med dem. Sen var de perfekta när jag skulle ha dem. Hon fick hela 50 kr för besväret!

:)

Håller med att se ska vara lite hårdare så man får bättre stöd. Plus att de är så snygga!

Jag anställde min lilla kusin att rida in mina ridtövlar. Hon gick med dem en hel helg och red med dem. Sen var de perfekta när jag skulle ha dem. Hon fick hela 50 kr för besväret!

:)

:rofl::rofl::rofl: -Jag småskrattade för mig själv när jag läste detta, lät så himla kul :)... Bra med små kusiner:love:

Wow vilken idé!! :idea: kan be brorsan iallafall gå in mina och så får man sig ett gott skratt på köpet :rofl: fan att man inte har en lillasyster eller åtminstone en flick-kusin :angel

Håller med... Mjukt läder ska det vara! Tyvärr har inte jag råd med mjuka kalvskinnsstövlar med 5000 :p
Så jag nöjer mig med MH... Betydligt skönare än Cavallo, Königs och Petrie :crazy: Och en bråkdel av priset...

MH = Mountain Horse?? I sånna fall har vi samma märke, skönt att de är en av de skönare varianterna :angel:

På med dubbla plåster helt enkelt, det fungerade ypperligt för mig i mina MH.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 666
Senast: valy
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur